Ukens inspirator, Bjørn Hopland: Sett av tid til strategi!

Ukens inspirator: Bjørn Hopland 

2014 skal bli innovasjonsåret for vår virksomhet!

– Alle vil være innovative, utvikle virksomheten og skape gode resultater. Hva er fallgruvene vi lett går i når vi skal drive innovasjonsarbeid? Hva kan stoppe oss i å nå dit vi vil? Ukens inspirator på 3in.no, Bjørn Hopland, gir deg noen av svarene her:

Hva skal til for at det skjer? Når du setter deg ned og skal tenke store tanker og planlegge strategien som skal bringe virksomheten til fremtidig suksess, går det sikkert ikke mer enn noen minutter før du blir avbrutt. Noen kommer bort til deg og spør «har du fem minutter»? Eller, det sier pling i telefonen eller på PC’n. Hmm…. Der kom det en ny e-post.

– I følge forskere klarer de fleste av oss ikke å arbeide konsentrert i mer enn ca. 20 minutter av gangen. Hvis vi blir avbrutt flere ganger i denne perioden av andre, eller oss selv, blir det ikke mye rom for lange tankerekker. Ja, men innovasjon er en prosess som vi jobber sammen med andre om – og da låser vi oss inn i et rom, eller reiser bort for å ikke bli forstyrret, sier du. Det er jo vel og bra, men det skader jo ikke å ha tenkt noen gode tanker på forhånd som man kan ha med seg inn i denne prosessen.

Sett av tid i kalenderen

Klarer du som leder å finne 2-3 tidsrom på 20 minutter i løpet av en arbeidsdag er du god. Kanskje du må sette av tid i kalenderen med deg selv, for å få det til? Gjør du ikke det – blir den fort fylt opp av andre. Det er derfor mange ledere klager over at de får for liten tid til å arbeide strategisk.

Sørg for å slå av alle varsler på PC, telefon og nettbrett. Avtal med omgivelsene et «ikke forstyrr» signal. Jobb med en sak av gangen og bestem deg for hva utkommet skal være. Et notat? Et tankekart? En møteagenda for innovasjonssamlingen? Får du til dette, vil du komme til å bli mer fornøyd med dagen og du vil automatisk bruke mer tid på strategisk, fremfor operasjonelt nivå.

Ikke reis bort uten forarbeid

Det kan være befriende og inspirerende å reise bort, når man skal klare tankene og planlegge fremover. Da blir vi ikke så lett forstyrret hele tiden og kan konsentrere oss om innovasjon. Legge nye ambisiøse planer.

Så er samlingen planlagt. Vi reiser bort torsdag og fredag, får masse inspirasjon, spiser god mat, bygger teamet og kommer hjem med en fin plan som vi alle har ansvar for å følge opp deler av. Alt er vel og bra, helt til vi kommer på kontoret mandag. Der møter det oss krav fra medarbeidere, kunder og en haug med operasjonelle oppgaver vi som ledere må ta oss av. Når vi har fått kontroll på mulige kriser, ja da begynner møtene. Mellom møtene forsøker vi å ta igjen to dagers e-postbehandling. Mye av dette sklir over til tirsdag, så til onsdag – og før vi vet ordet av det er uken over. Når skal vi starte på å følge opp de oppgavene vi lovet de andre i teamet å gjøre. For å sørge for at vi blir en innovativ virksomhet?

Slik gjør du:

– For å sikre en vellykket gjennomføring av de tiltakene man blir enige om, må du sette av tid i kalenderen før du drar på samlingen.

– Du bør sette av minimum to timer den første eller andre dagen etter at du er tilbake til på å lage din personlige aktivitetsplan. Gjør du det senere kommer du til å ha glemt mye og du har ikke lenger inspirasjonens glød i kroppen.

– Kan du utpeke en stedfortreder som kan ta beslutninger og håndtere saker mens du er borte? Da blir det færre ting som står i veien for din oppfølging når du er tilbake.

– Dersom du skal være borte noen dager trenger du også å tenke på dette i alle fall en uke på forhånd, så du har et realistisk forhold til hva du kan få gjort før du drar – og hva som må vente til du er tilbake.

– Hvis du reiser avgårde med mange uløste oppgaver, er du bakpå allerede før du har reist – og får et enda større problem når du kommer tilbake.

Det jeg har lært gjennom mange år som leder, er at forskjellen på de virksomheter som gjør det greit og de som gjør det fantastisk, er ikke hvem som lager den beste strategien, men de som er best i stand til å gjennomføre den.

I hvilken kategori vil du at din virksomhet skal være i 2014?

Bjørn Hopland

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »