En kjent norsk milliardær utbrøt for noen år siden  «Sorry, jeg er like opptatt av fotball som Elton John er av damer» og punkterte med det journalistens forsøk på å skape nok noen spaltemetre. «Jordbærselgerens» avvæpnende kommentar rinner oss i hu i en uke der vi umulig kan være de eneste som gripes av undring over hvor mye digital trykksverte som ofres på enkelte saker, og hvor lite som blir andre til del.

Uka begynte med opplesning av en 105 sider lang dom der den nå pensjonerte politimannen Eirik Jensen nok opplevde tidenes blåmandag. Han levnes liten ære, og for oss som ikke kjenner saken i detalj, virker antallet tvetydige SMS-meldinger lite tillitsvekkende, men det gjør også politiets manglende respons og fraværende ledelse over tid.  Mediedekningen var enorm, og dekket alle kanaler som nyfalt snø i desember.

Det faktum at vårt nasjonale oljefond denne uken passerte 1000 milliarder blanke norske kroner ble mer eller mindre forbigått i stillhet, President «Demolition man» Trumps kommentar om å blåse både Nord Korea og Rocket Man Kim Jung-Un til himmels, ble knapt viet en kommentar og det samme var tilfelle da NRK denne uka slukket sine FM-sendere på Østlandet, i et grep som fratok hver tredje nordmann statskanalene via den tradisjonelle FM radioen. Det blir interessant å se om lytterne går over til DAB+ eller tyr til lokalradiostasjonene som fortsetter å sende som aldri før. Norge er foreløpig det eneste landet i verden som har vedtatt å stenge FM-nettet, og det må være lov å spørre om hvorfor man så aggressivt kjører frem en sak som tre fjerdedeler av publikum ikke ønsker seg. Uansett resultat fremstår DAB-prosessen som et eksempel på en prosess der noen få store aktører har presset på og lobbet frem en løsning som brukerne er lite tjent med, – kanskje velger de å forbigå NRK i stillhet. Det ville ikke være første gang noen presset frem en reform som ser vakker ut på papiret, men som i realiteten bidrar til å ødelegge møysommelig opparbeidet kundetillit.

Vi skal ikke uttale oss altfor friskt om tillitsnivået blant kundene når det gjelder ToysR’Us, Reno Norden, Norske Skog, Oceansaver og Moods of Norway, men nøye oss med å konstatere at alle disse selskapene i realiteten gikk konkurs i uken som gikk. Trist som faen!

Mens det norske renovasjonsmarkedet slikker sine sår og over 130 kommuner innser at det av og til kan være dyrt å kjøpe en tjeneste for billig, er andre ute og mener konkursen beviser at private aktører bør holde seg unna kommunale tjenester. DET kaller vi overtolking.

Ikke bare trist, men også litt pinlig må det være for Moods of Norway som for 4 år siden ble kåret til årets vekstvinner, og som på en konferanse i regi av DNB tipset gründere om behovet for god økonomisk kontroll.

Med over 120 millioner i gjeld virker det som om de glade traktorkameratene fra Stryn burde lese sine egne gode råd til gründere levert da festen fortsatt pågikk;

  • Ryddighet i økonomi, logistikk, produksjon og drift. Trekk på andres erfaringer.
  • Hold det du lover – jobb for å innfri når ting ikke går helt som planlagt.
  • Skap en inkluderende organisasjon som tør å tenke annerledes og lytt til din egen intuisjon, venner, mødre og bestemødre, mer enn på markedsanalytikere og andre som vet alt om hva som kan gå galt.

Innovasjon Norge er blant selskapene som har heiet frem både Oceansaver og Mooods of Norway, og vi håper disse konkursene ikke medfører bråk om offentlige tildelinger til gründere som tør å utfordre status quo. Realiteten er at det er svært vanskelig å plukke vinnere, – men i og med at både Moods of Norway og Oceansaver har fått store beløp fra Innovasjon Norge er det betimelig å stille spørsmålet om det EGENTLIG er det statlige virkemiddelapparatets oppgave å plukke vinnere. Man kan kjøpe mange dresser for alle de millionene Innovasjon Norge har strødd utover de glade gründerne med den kule nachspiel ideen om å gi verden gladere farger på jakkene.

Les også: Ukens gründercase: Vil tilby innendørs reklameplass for tilpasset markedsføring

Vi er på vei inn i en ny tid og det går mot høst. Det er ikke bare grundere som går tomme for penger som står foran tøffe valg. Men når vi sprenger grenser og åpner for helt nye muligheter, kan vi også skape nye resultater – kanskje mer enn vi noen gang trodde var mulig.

Det handler om å ta ansvar, det handler også om aksept og ikke minst om villighet til å se på tillit som en verdi det er vel verdt å kjempe for.

Det er årsaken til at vi denne uka sender avgårde innovasjonsblomsten til gründerne i de fem selskapene som denne uka måtte henge kroken på døra, og vi avslutter med å sitere Tomra-gründeren Petter Plankes bevingede ord om at det er slett ikke alltid man blir rik av å starte selskaper, men det er alltid berikende!

Happy Friday!