Home Nyheter Aker BioMarine-sjefen om marin bioteknologi: – Vi har fortsatt et stykke igjen

Aker BioMarine-sjefen om marin bioteknologi: – Vi har fortsatt et stykke igjen

0

Det finnes et hav av muligheter, i ordets dobbel forstand, men det er fortsatt et stykke igjen før dagens ordninger for utvikling av marin bioteknologi er på samme nivå som oljenæringen, mener Matts Johansen, CEO i Aker BioMarine.

Navn: Matts Johansen
Stilling: CEO i Aker BioMarine
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Raspberry Pi3 med retro spill
Dine tre favorittapper: Workplace, Spotify, LinkedIn
Beskriv deg selv med tre ord: engasjert, ambisiøs, pågangsmot
Nevn én «funfact” få vet om deg: Min karriereplan var å bli revisor, og jeg begynte også på revisorstudie. I dag kan jeg vel si at min profil er så langt unna revisor du kan komme.
Hvordan kobler du av om vinteren?  Med familien eller i skibakken

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg har hele livet vært en ivrig brettsport-utøver, og fra det har jeg lært viktigheten av at man må bestemme seg på forhånd at man skal lykkes, før man setter utfor bakken. Nøler man et sekund underveis lander man på trynet. Sånn er det i business også. De som virkelig lykkes, er de som setter seg et mål, og jobber steinhardt mot det målet, uten å tvile et sekund på å det er mulig å nå.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Unge mennesker og deres ustoppelige tro på at endringer er noe vi selv skaper, ikke noe vi må respondere på. Og eldre mennesker med dyp forståelse og erfaring om hvordan ting henger sammen, som har vært igjennom endringer før, og som tilnærmer seg endringer med ro. I Aker BioMarine har vi både unge, talentfulle og uredde ansatte, og eldre, kompetente og erfarne ansatte. Når innsatsen til disse menneskene med forskjellig utgangspunkt kombineres, skapes fantastiske resultater. Jeg inspireres av dette hver dag på kontoret! 

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg tror det handler om å holde øyne og ører åpne i hverdagen, og legge fra seg forutinntatthet. For eksempel er jeg personlig en teknologiskeptiker, dvs. jeg var skeptisk til Facebook når det kom, det samme med Uber og AirbNb. Når jeg først kom over barrieren og tok det i bruk, noen år etter alle andre, ble jeg frelst. Men nå som jeg har blitt en pådriver for at Aker BioMarie skal ta i bruk ny teknologi tidlig, er det ikke basert på mine personlige preferanser, men heller hva jeg observerer funker for andre. For eksempel var Aker BioMarine et av de første selskapene i Norge som implementerte facebook@work.

Hvordan ser Aker BioMarine ut i 2020?

– Vi er det samme selskapet som i dag, men vi har kommet mye lengre med å implementere vår strategi. Vi har utviklet en supply chain som er uslåelig på kost og kvalitet. Vi har etablert oss som et av de ledende innovasjonsmiljøene i vår industri, hvor vi kombinerer moderne innovasjonsprosesser a lá Silicon Valley med vår norske solide erfaring med å produsere fysiske produkter. Vi jobber sømløst inn mot kunder hvor vi bidrar sterkt til våre kunders kommersielle suksess. Vi er anerkjent som en bedrift hvor talentfulle og kompetente mennesker ønsker å jobbe. Og vi er fortsatt ledende på verdensbasis når det gjelder å ha bærekraft sentralt i strategi og operasjon.

Hva mener du er den største utfordringen for dere fremover? Og hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne? 

– Aker BioMarine omsetter for over en milliard kroner i 2016, og har hatt en gjennomsnittlig vekst på 29% siden oppstarten. Vi har ambisjoner om å fortsette vår aggressive veksttakt, noe som blir mer og mer krevende etterhvert som vi vokser. Noe av Aker BioMarines styrke er at selv om vi er en milliardbedrift, så agerer vi fortsatt som en gründer-virksomhet; vi jakter kontinuerlig på muligheter, vi tar kjappe beslutninger, har glødende og engasjerte medarbeidere og håndterer et slags kaos på en god måte. Vår største utfordring ligger i kombinasjon av å opprettholde sterk vekst og samtidig beholde gründer-ånden i selskapet.

– Jeg tror vi i stor grad skaper vår egen fremtid uavhengig av hva andre bransjer eller aktører gjør. Noen vil åpne nye dører som skaper nye muligheter for oss, mens andre vil entre samme rom som oss og pushe oss til å forbedre oss. Skal jeg nevne noen utviklingselementer som i stor grad vil påvirke vår bransje, så vil det være allmenn aksept for genmodifiserte planter og organismer og utvikling innenfor 3D-printing av organisk materiale.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Aker BioMarine?

– Innovasjon er en av fire bærebjelker i selskapets strategi, og er også en viktig del av vår kultur. For oss handler innovasjon ikke bare om prosesser og aktiviteter som leder frem til nye produkter og markeder, men også om en holdning til å hele tiden tenke nytt på hvordan vi jobber, enten det er digitalisering av markedsføringsstrategien eller robotisering av rutinearbeid.

Har du noen tips til hvilket område innenfor den maritime sektoren norske gründere burde fokusere på fremover ?

– Norge og norske selskaper har vært gode, og kanskje verdensledende, til å høste ressurser fra havet, men vi har kanskje ikke vært like gode til å utvikle verdiene av ressursene vi høster. Vi selger det meste av det vi høster til et globalt marked. Havet har et enormt biologisk mangfold, og livet i havet har vært grunnlaget for utviklingen av det meste av liv på jorden. Det er et hav av muligheter, i ordets doble forstand, raffinering av bioaktive komponenter fra havets råstoffer, forsking på de biologiske effektene og kommersialisering av funnene. Det er interessant å merke seg av selv om 70% av jordas overflate består av hav, kommer mindre enn 0,5% av verdens legemidler fra havet. Med Norges lange kyst, og vår kultur og kompetanse knyttet til bærekraftig høsting fra havet, har Norge et stort globalt konkurransefortrinn i å utvikle en marin biotek industri.

Regjeringen har besluttet at det skal utarbeides en helhetlig havstrategi, som skal legges frem våren 2017. Hvilke råd vil du gi dem?

– At man må lære av hvordan myndighetene med stor suksess har støttet norsk oljenæring til å bli verdensledende. Aggressive skatter og incitamentprogrammer  gjør også at selskaper er villig til å ta stor risiko i forsknings- og utviklingsarbeid. Det er fortsatt et stykke igjen før dagens ordninger for utvikling av marin bioteknologi er på samme nivå som oljenæringen. Det er selskapene som må dra lasset, så vil kompetansemiljøene rundt universitetene naturlig utvikle seg med næringen.  

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er ikke så bekymret for Norges evne til å omstille seg. Vi er godt vant til teknologi, vi er internasjonale og plukker raskt opp trender fra utlandet. Jeg er mer bekymret for hvordan vi skal beholde vår konkurransekraft når 2 milliarder hardtarbeidende kinesere og indere er på vei til å bli like vant med teknologi, samtidig som deres kultur blir mer og mer internasjonal. Fra mine egne reiser til Kina, er det merkbar forskjell bare de siste 5 årene. Du kan sammenligne det med sport. Til nå har vi hatt et bedre treningsopplegg enn kineserne, noe som betyr at vi har sluppet unna med mindre trening enn dem. Men til syvende og sist, skal du bli best i verden må du også trene hardest i verden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here