Facebook jobber med å få på plass teknologien som trengs for å lansere sine planlagte smartbriller. Torsdag i forrige uke publiserte medlemmer av research-avdelingen i datterselskapet Oculus bilder av en patentsøknad for et “bølgeleder-display med todimensjonal scanner”.

En bølgeleder er en fysisk struktur som leder bølger i en bestemt retning. Nå har altså Facebook søkt om patent på et display som benytter seg av denne teknologien, melder Business Insider.

I følge patentsøknaden er det snakk om et display som “kan utvide utsikten i den fysiske, virkelige verden med computergenererte elementer”, og som “kan inkluderes i en brille bestående av en ramme og et display som presenterer media for brukerens øyne”.

Tror skjermer blir overflødige

Facebook kjøpte Oculus for to milliarder dollar i 2014, og har åpenbart stor tro på teknologien. CEO Mark Zuckerberg har tidligere uttalt at utvidet og virtuell virkelighet vil ta over for smarttelefoner – og i det hele tatt gjøre skjermer overflødige, da informasjonen vil presenteres direkte inn i øynene våre, for eksempel gjennom et par briller.

Brillene vil benytte et bølgelederdisplay til å prosjektere lys inn i brukerens øyne, som alternativ til mer tradisjonelle display-løsninger. De vil være i stand til å vise både bilder og video, samt virke i samspill med høytalere eller øretelefoner.

Ikke rett rundt hjørnet

Selv om arbeidet med å få på plass den nødvendige teknologien er det lite sannsynlig at smartbriller som smarttelefonens erstatter er rett rundt hjørnet. Michael Abrash, sjefsforsker hos Oculus, sa nylig at AR-briller først ville begynne å erstatte smarttelefonen fra rundt 2022.

På Facebooks utviklerkonferanse tidligere i år kom han dessuten med følgende spådom:

– Om 20-30 år spår jeg at vi istedenfor å bære stilige smarttelefoner rundt overalt kommer vi til å gå med stilige briller. Disse brillene vil tilby VR, AR og alt mellom, og vi kommer til å bruke dem hele dagen.

For Facebooks del får vi håpe at lanseringen av brillene – hvis og når de kommer – går bedre enn når rivalen Google forsøkte seg med noe lignende med sine Google Glasses. De ble aldri noen suksess, og forsvant ut av produksjon tidlig i 2015. Googlebrillene var det første store AR-produktet som kom på markedet, men fikk aldri fotfeste hos publikum.