Home Startups Rolf Assev: 10 råd som kan gjøre gründerreisen (litt!) enklere

Rolf Assev: 10 råd som kan gjøre gründerreisen (litt!) enklere

0

Det har aldri vært lettere å bli gründer – men det å lykkes er fortsatt like vanskelig som det alltid har vært.

(Saken ble først publisert i årets utgave av Innovasjonsmagasinet)

Som investor, serie-gründer og co-founder av en av Norges største oppstartshuber, Startuplab, har Rolf Assev opplevd sin del av både medgang og motgang.

Her er hans beste råd til gründere i oppstartsfasen:

  1. Ha en klar visjon
    Det er viktig at du har en visjon om hva du ønsker å oppnå. Visjonen skal være ditt fyrtårn. Ansett bare folk som deler din visjon og dine verdier. Da vil alle jobbe i samme retning, og de vil følge deg i tykt og tynt.
  2. Finn en medgründer
    Å være gründer er en lang reise – med både medgang og motgang.  En medgründer vil gjøre denne reisen langt lettere, spesielt dersom medgründeren din utfyller deg og din kompetanse slik at dere kan fordele ansvarsområdene mellom dere.
  3. Ansett de riktige menneskene
    Finn de beste menneskene på hvert sitt område. Gode hoder tiltrekker seg gode hoder. Skal du bli en global aktør, så ansett folk fra hele verden.
  4. Fokuser på kundene
    Det viktigste du gjør, er å skaffe deg kunder. Kunder bekrefter at du er på rett vei. Når du ser at kundene bruker produktet ditt om igjen og om igjen – og at de betaler for det – vet du at du har et godt produkt. Da er resten markedsføring. Altfor mange kaster bort altfor mye tid med å banke på døren til ventureselskap før de har bevist at de har et produkt som kundene vil ha.
  5. Ta en klar posisjon
    Du må skille deg ut. Tenk hvor mange som lanserer produkter og tjenester hver dag. Bare på Apple App Store kommer det 1000 nye apper hver dag. Det er langt lettere å ta en posisjon som en smal nisjeleverandør enn å prøve å ha hele verden som kunde. Det er først når du har blitt verdensmester i din nisje, at du kan begynne å tenke på å vokse deg ut av nisjen.
  6. Finn riktig investor
    Å velge feil investor kan koste deg selskapet. Du må finne en investor som deler din visjon, og som vet hva det vil si å være gründer. En investor som kun har jobbet i børsnoterte selskap, kan ha vanskeligheter med å forstå hvordan en gründer jobber. Feil investor med kort investeringshorisont vil i verste fall kunne tvinge deg til å selge selskapet eller gå på børs altfor tidlig.
  7. Finn riktige rådgivere
    Kom deg inn i et miljø hvor det sitter andre gründere. Å jobbe fem mann på et lite kontor i byen gir lite stimuli sammenliknet med dagens spennende inkubatorer/akseleratorer som også gir deg tilgang til erfarne gründere. Men husk at rådgivere bare gir råd; det er du som bestemmer hvordan du vil agere på disse rådene.
  8. Ikke kast bort tiden på gründerarrangement og pitche-konkurranser
    Altfor mange gründere tilbringer altfor mye tid på arrangementer og investor-pitiching. All tid du bruker på dette, er tid som kunne vært brukt på produktutvikling og salg. Investorer kan være viktige, men de er lite interesserte i å høre på drømmer og urealistiske salgsprojeksjoner. Når du har kunder som betaler, kommer investorene til deg. Og har du vært virkelig flink med salg, er det ikke sikkert at du trenger investorer.
  9. Suksess krever stor arbeidsinnsats
    Å være gründer kan sammenliknes med å være toppidrettsutøver.  Dersom du skal lykkes, må du ha talent. Men enda viktigere; det kreves at du legger ned en enorm arbeidsinnsats. Alle dine konkurrenter jobber døgnet rundt. Å være gründer er en livstil. Det finnes få «åtte-til-fire»-gründere. Men det er også viktig at du klarer å koble ut og får stimuli ved siden av jobben. Det er mange gründere som brenner ut.
  10. Tør å være fattig i begynnelsen
    Å ha lite penger i kassa betyr at du blir flink til å prioritere. Du blir fokusert på å oppnå resultater. Du har dårlig tid. Når kassen blir tom, jobber du hardt og effektivt. Med altfor mye penger fra investorer i tidlig fase vil du ikke bli tvunget til å prioritere ­– men risikerer å legge opp til et kostnadsbudsjett som gjør det umulig å være profitabel de første årene.