Home Inspire partner program Setter ned foten for “Jævla homo”-varemerke

Setter ned foten for “Jævla homo”-varemerke

0
NRK-bygningen på Marienlyst. Bilde: VårtOslo

NRK har fått nei på søknaden om å registrere “Jævla homo” som varemerke. Patentstyret begrunner avslaget med at uttrykket er et skjellsord som strider mot offentlig orden og moral.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Varemerkesøknaden ble sendt inn i forbindelse med at kanalens nye dokumentarprosjekt med samme navn blir sendt for første gang i september. I serien skal Gisle Agledahl undersøke hvordan den norske hverdagen arter seg for homofile i 2017.

– Det er interessant om Patentstyret har avvist varemerkesøknaden fordi de mener merket strider mot offentlig orden eller moral, når «Jævla homo» nettopp ble valgt som tittelen for å ufarliggjøre uttrykket, og fjerne negative følelser knyttet til homo-ordet, sier NRK-advokat Kari Anne Lang-Ree til VG.

NRK velger ofte å varemerkebeskytte programtitlene sine for å unngå misbruk og sammenblanding, forteller hun.

– For oss handler det om å ta vare på NRKs integritet, troverdighet og uavhengighet. Derfor varemerke-registrerer vi mange programtitler.

Strider mot varemerkeloven

InnoMag har snakket med seniorrådgiver Kaja von Hedenberg fra Patentstyrets Design- og varemerkeavdeling for å finne ut mer om bakgrunnen for avslaget. Hun forteller at Patentstyret vurderer alle søknader etter reglene i varemerkeloven. Det er paragraf 15a i denne loven som benyttes i avslaget til NRK. von Hedenberg presiserer at hun uttaler seg generelt, og ikke i forbindelse med denne saken.

– Denne paragrafen sier at man ikke kan registrere varemerker som “strider mot offentlig orden og moral”,  sier hun.

Tidligere het det i lovteksten at det var varemerker som “vekket forargelse” som ikke ble tillatt. Hva som vekker forargelse kan være geografisk betinget, og Patentstyret gjør sin vurdering ut fra norske forhold. Det er ikke noe krav om at utsagnet må være støtende for alle.

– Det holder at utsagnet oppleves støtende for en viss andel av befolkningen, forteller von Hedenberg.

Kaja von Hedenberg er seniorrådgiver i Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret.

Intensjonen uvesentlig

Avslag på varemerkesøknader med denne begrunnelsen skjer ikke så ofte, men i 2015 fikk den svenske ideelle organisasjonen Ung Cancer nei i en lignende sak. De ønsket å registrere “Fuck cancer”, men Patentstyret mente formuleringen ville kunne oppleves som støtende og satte ned foten.

Intensjonen for bruken av et bestemt utsagn er ikke avgjørende for Patentstyrets avgjørelser i følge von Hedenberg.

– At formålet er godt har ingenting å si i denne sammenhengen.

Kan fortsatt selge gensere

I den aktuelle striden har NRK også en ekstra motivasjon for å varemerkebeskytte navnet og logoen til dokumentarserien. De har opplevd stor pågang etter gensere med “Jævla homo”-logo etter at prosjektet ble lansert tidligere i år.

Loven hindrer enerett på bruk av krenkende utsagn, men står ikke i veien for selve bruken. NRK kan dermed fortsette å bruke uttrykket både som tittel på programmet og som trykk på gensere selv om de har fått nei av Patentstyret.