For deg som leder, innovatør eller endringsagent gir denne sjekklisten en tydelig og praktisk oversikt over hva som faktisk betyr noe når bedrifter skal flytte, skalere – eller sikre at dagens lokaler støtter morgendagens behov.

Vi i Innomag fikk lyst til å dele denne 12 punkters listen fra Kontorhuset – for deg som er på flyttefot, eller som vil ta temperaturen på kontorlokalene du har eller bør ha.

Trine Maren Skott-Myhre og Kolbjørn Stuvebakken er eksperter på kontorløsninger. I ti år har Kontorhuset utviklet arbeidsplasser for flere hundre bedrifter og de tilbyr fleksible kontorløsninger i Drammen, Lier og Asker.

– Vi vet at behov for nye lokaler kan skyldes ønske om endring, sammenslåing eller oppdeling i flere avdelinger og virksomheter. Andre ganger flytter bedrifter fordi kontrakter utløper. Uansett er det mye å tenke på, vurdere og ta hensyn til. Derfor har vi utviklet kontorsjekken på 15 punkter,

sier Skott-Myhre og Stuvebakken.

1. Er lokalene bærekraftige?

Er din bedrift i et miljøsertifisert bygg? Om ikke, er tiden inne for å flytte. Det handler om hvor stort fotavtrykk dere setter på miljøet, om å ta fremtiden på alvor og om å være en attraktiv arbeidsgiver.

2. Er du rigget for vekst?

Har du ledig plass for vekst? Det er dyrt. Alle bør ha huseiere som kan gi mulighet for å vokse uten at du må betale for plassen før du trenger den. Det handler også om å redusere plassen du trenger så sømløst som mulig og før lange husleiekontrakter utløper.

3. Har du rett varighet og fleksibilitet?

Morgendagens arbeidsliv krever fleksibilitet. Da trenger du andre løsninger enn den tradisjonelle. I tillegg må hver arbeidsplass være fleksibel. Stikkord er aktivitetsbasert.

4. Er du for dele-økonomi?

Møterom, treningsrom, sosiale soner, kjøkken, spiserom, kaffemaskiner, printer og skanner passer godt i en dele-økonomi. Det er smart for miljøet, ressursbruk og lommeboka. Flere kan med fordel dele på fellesfunksjoner og maskiner.

5. Er du riktig plassert?

Har du rett adresse i morgen? Hvordan ser det ut der din bedrift holder hus om fem år? Kommer adressen din til å være attraktiv for de beste hodene i din bransje fremover?

6. Hva skjer rundt dere?

Hvordan skal det se ut rundt dere om ti år? Blir bygget tatt vare på og er adressen attraktivt for de beste hodene?

7. Er miljøet i bygget viktig?

Bedrifter lever ikke isolert. Ikke ansatte heller. Er det andre i bygget deres? Har bygget attraksjoner som ansatte etterspør? Hvordan er tilgangen på spisesteder, kaffeplasser eller servicefunksjoner?

8. Er dere bilbasert?

Er dere forberedt på null-utslippssamfunnet? Hvordan reiser ansatte og besøkende? Har dere tilstrekkelig parkeringsplasser og er det tilrettelagt for kollektivreiser, gående og syklende?

9. Kjenner du alle kostnadene?

Har du kontroll på kostnadene per hode? Vet du hva som er inkludert? Inkluderer det også service av kaffemaskiner, etterfylling av papir og IT-kostnader? Vi tror på «all inklusive» som også dekker administrasjon.

10. Kvadratmeterpris eller ansattpris?

Hva betyr mest: Prisen for hver kvadratmeter eller for hvert hode? Hva kan du med fordel løse sammen med andre? Må du ha egne kaffemaskiner og møterom, eller kan det deles?

11. Er inneklima viktig?

Jobber du godt i tung og oppbrukt luft? Det gjør ikke vi. Legg vekt på inneklima, gode friskluftanlegg, riktig temperatur og klimastyring.

12. Er det viktig å gjøre som andre?

Vi tror det lurt å dele på det som er egnet for deling. Vi tror på valg som er bærekraftige og tar miljø og framtid på alvor.

Dette er et utdrag av Kontorhusets 15 punkter, og vi i InnoMag fikk lyust til å dele de med deg som er på jakt etter nye lokaler. Takk til Kontorhuset som nok gjerne hører fra deg som leter i de aktuelle områdene.