Unilevers toppsjef, Paul Polman er i Oslo i anledning dagens Business for Peace konferanse og fylte Universitetets aula med en engasjert tale uten manus og hjelpemidler av noe slag. Unilever er verdens største matvareprodusent og metter daglig over 2 milliarder mennesker.

Med hjelp av Charles Dickens berømte åpningsord fra »A tale of two Cities»  hevdet han at tiden nå er inne til å sette agendaen for fremtiden og at næringslivsledere verden over var beredt til å tråkke til 

“It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness, it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity, it was the season of Light, it was the season of Darkness»

Polman fremstod som fremtidsoptimist og pekte på at millioner av mennesker har blitt løftet ut av fattigdom, men pekte også på det urettferdige i at den rikeste milliarden av oss bruker mer enn 75% av ressursene, ikke minst det at de rikeste 62 menneskene blant oss sitter på større verdier enn de fattigste 3,5 milliardene.

Medisinen han pekte på var et mer purposedriven samfunn der sirkulærøkonomi og grønne verdier seiler opp som nødvendige verdier for enhver næringslivsleder som ønsker å tiltrekke seg de beste talentene og bygge merkevareverdier. Det var ingen tvil for de av oss som hørte på at Mr. Polman var opptatt av dette, Use your brand as a force for good!

If you’re not here to build a better future why are you here at all?

Polman som til daglig leder en virksomhet med over 600 fabrikker, avsluttet med å hevde at næringslivet ikke bør anses som problemskapere, snarere hevdet han at næringslivet var verdens beste problemløsere. En oppfatning NHO sjefen, Kristin Skogen Lund i en kort panelrunde etterpå med spørsmål fra salen ikke hadde noen problemer med å si seg enig i.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here