Fire tips til hvordan du kan lykkes på Facebook!

Social Media Days er i gang! Denne saftige konferansen går over tre dager og består av foredrag, workshops og festligheter. Deres Facebook workshop handler om hvordan bedrifter og organisasjoner effektivt skal nå ut til sine følgere.

Her er noen tips til hva du bør tenke på når du skal markedsføre din bedrift på Facebook:

Reach

Den viktigste måten å nå ut til brukerne dine er “page post”, dette er fordi budskapet kommer rett i news feeden og kan brukes til å skape engasjement. Det er vist at det er 45 prosent høyere respons enn standard side-annonser.

Creatives

Godt innhold er viktig når man skal poste på Facebook. det er det gode innholdet som skaper gode kundeforhold mellom kunder, så her anbefaler Facebook at man tar sjanser, det vil lønne seg. Godt innhold skjer ikke over natten, det tar tid å lage – og derfor er det lurt å planlegge innholdet slik at det er godt gjennomtenkt og forberdt.

En måte å gjøre dette på, er å finne ut hva du vil snakke om. Planlegg hvordan dere skal nå fram og hva som er målet med postene. Sørg også for variasjon i innholdet.

Her er noen tips fra Facebook:
1. Images should evoke an emotional reaction
2. Content should be unique to your brand
3. Know your auduence
4. Focus on authentic conversation, rather than sharing tactics

Booking.com og KLM er et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres

Et godt tips er å tenke “Way care, way share” hver gang du skal dele en post. Dette er en huskeregel som skal få deg til å tenke igennom budskapet og hva som skal til for at følgerne dine deler postene dine videre. Hvis du er i tvil, vurder om det er nyttig å dele posten og hva du kan gjøre anderledes for å engasjere dine følgere.

Targeting

Det er viktig å vite hvem målgruppen er og hva som interesserer dem. på denne måten vil du nå ut mer effektivt og målrettet. Ved å gjøre dette vil du øke engasjement. noe som også er med på å påvirke bedriften google optimalisering.

Målinger og resultater: Sjekk målinger og resultatene fra dine poster; Hva fikk flest likes?  Hva fikk ikke? Når er det best å poste et innlegg osv. Dette vil hjelpe deg til å finne den løsningen som passer din bedrift best. Du kan følge med all staistikk på www.freeanalytics.komfo.com  – en nettside som enkelt gir deg den informasjonen du trenger.

= Suksess

Man bør også vite at engasjement skjer mest fra mobil, mens videre sending til andre landingssider skjer mest via PC. Det må også sies at det er flere som engasjerer seg på Facebook lørdag og søndag, enn i ukedagene. Dette kan skyldes at det er mindre aktivitet  i tillegg til at flere er aktive på mobilen i helgene enn i ukedagene.

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »