A true entrepreneur doesn’t care!

Janteloven er noe sanne entreprenører ikke bryr seg om – sier professor Paul Iske. Her får du gullkornene fra onsdagens “Masters of Change” 


Hvordan kan man bli bedre på åpen innovasjon i Norge? Professor Paul Iske stiller spørsmålet: “Hva kan vi gjøre sammen?” Han ønsker at vi i større grad skal skape bedre miljøer for innovasjon. Stikkord for dette er blant annet ulikheter i miljøet, enkelthet, ledig kapasitet og timing. “Det som skaper grobunn for kreativitet er provoserende tankegang” – Paul Iske. Presentasjonen hans under onsdagens “Masters of Change” var inspirerende og veiledende.

Hvordan kan vi bli finne mer kreative ideer? Hilde Wibe fra Abelia mener vi har enorme muligheter for kreative innovasjoner ved å ta utgangspunkt i samfunnsproblemer som f. eks eldrebølgen. Ved å se på denne potensielle krisen som en mulighet kan man skape for eksempel helt nye typer velferdsteknologi, sier hun.

bildesitatEins

Hva slags kunnskap trenger vi?
Endring er blitt konstant. Trender som befolkningsvekst, økning i co2 nivå, smart teknologi, big data og sosiale forandringer, krever nye måte å organisere seg på og krever mer flytende og åpen teamsammensetning. “Vi som innovatører må bli forandringsagenter, fokusere på kognitiv empati og kreativt lederskap”. Ingrid Stange

Har vi det for godt?
Siri Skøien, årets gründerkvinne 2012, startet Comlight basert på god erfaring og et bredt nettverk. “Alle kan løse et verdensproblem så lenge de kan realisere et produkt som markedet vil betale for”. Er vi derimot for komfortable i Norge, slik at vi ikke ser problemene når de oppstår? Det er en grunn til at det er mye flere kvinnelige entreprenører i Ghana enn det er i Norge.

 
Bitten Schei – en av intiativtakerne til Senter for Sosialt Entreprenørskap hadde en god replikk på det. “Ved utfordringer i dagens samfunne er det 97 % av oss som sitter på gjerdet og venter på at noe skal skje – bare 3% gjør noe med det!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *