En av de selskapene som gjennom flere år har figurert høyt oppe på listen over Norges mest innovative virksomheter er tro det eller ei familievirksomheten Amesto Group.
En av de viktige årsakene til den gode plasseringen ligger i selskapets bevisste satsning på intraprenører, – over halvparten av verdien av selskapet stammer innovativt nok fra slike interne startups.
Arild Spandow, gründeren og CEO i Amesto Group kunne nylig informere oss om at de nå har solgt tre av disse innovative satsningene.
-Det stemmer at vi har funnet nye eiere til flere av våre datterselskap. Tidligere i år solgte vi Amesto Analytics til Evidi og i forrige uke closet vi salgene av Semine til Rydoo og Fortytwo til Credo Partners. Disse investeringene har vært svært vellykkede, og viser at vår satsning på innovasjon og startups gjennom Amesto Beyond kan skape spennende selskap og store verdier, sier han i en kommentar.
-Det har vært mange diskusjoner rundt innovasjon og innovasjonskraft i Norge, og det gleder meg at vi kan synliggjøre verdiskapningen som kan ligge bak det å ta sjanser, fokusere på innovasjon og ikke minst intraprenørskap, fortsetter Arild Spandow engasjert.
-For oss smaker dette ekstra godt i år siden 2024 var et vanskelig år for Amesto Group, og vi måtte legge ned en del ulønnsomme virksomheter i konsernet. Du kan godt si at i år “reiser vi kjerringa”, og det at vi nå har realisert 3 av våre satsinger innenfor innovative tjenester og teknologier viser med all mulig tydelighet at gode innovasjonsprosesser og vilje til å satse betaler seg, smiler Arild og fortsetter…
Vår strategi er ikke å etablere eller investere i selskap for salg, men å sikre at vi skaper verdier gjennom vellykkede satsinger som kan styrke vår egen kompetanse og innovasjon, og sikre at vi fortsetter å utvikle oss som selskap i en verden som er i enorm endring. Mens noen av virksomhetene forblir i Amesto, enten som selvstendige selskap eller integrert i vår eksisterende virksomhet, vil noen naturlig være bedre tjent med andre eiere som kan tilføre den kraften som skal til for å ta neste steg.
-For Semine, Fortytwo og Amesto Analytics har dette vært tilfellet, og vi er glade for at selskapene nå kan vokse videre og utvikle seg med sine nye partnere. For Amesto Beyond gir dette kraft til å satse på nye innovative ideer og selskap, og forhåpentligvis nye suksesser. Vår innovative intraprenørsatsing fortsetter med uforminsket kraft, avslutter han.