I en tid hvor det er krevende for ledere å navigere i AI-verdenen, merker mange presset fra eiere, styre og toppledelse om å ta i bruk kunstig intelligens. For den som får ansvaret for å sikre at virksomheten ikke faller bakpå, er det ikke lett å finne klare svar eller en tydelig strategi.
Vi tok en prat med Amesto’s innovative konsernsjef Arild Spandow og fikk et ærlig innblikk i selskapets AI-strategi. I januar var han med på Open Innovation Lab of Norway’s studietur til CES 2025 og Silicon Valley, og han har for lengst innsett at AI vil endre det meste.
-Mange håper på at softwareleverandørene vil ta ansvaret for å «AI’fisere» driften, mens noen utvikler egne agenter. Enkelte velger å benytte Copilot eller ChatGPT, uten at det blir mer strategisk enn at verktøyene blir gjort tilgjengelige for ansatte, som selv må finne ut av bruken, forklarer Arild oss og legger til at det har flere selskaper i Amesto også gjort over lengre tid.
Mange sitter på gjerdet…
– De fleste aktører gjør foreløpig lite, og venter på at markedet skal bli mer oversiktlig og forståelig. For mange ledere oppleves det som en belastning at «alle» snakker om viktigheten av å ta i bruk AI, samtidig som få ønsker å være den som innrømmer å mangle en aktiv AI-strategi.
-Vi ser at små selskaper tar kontakt med representanter i Amesto for å tilby agenter utviklet for spesifikke formål. I de aller fleste tilfeller har disse begrenset verdi, og mange kunne man med enkle grep utviklet selv – uten store kostnader eller dyp teknisk kompetanse, innrømmer Arild og fortsetter.
-Samtidig ser vi at de som velger å lene seg på systemleverandørene som oftest ender med løsninger som effektiviserer innenfor hver enkelt applikasjon (ERP, CRM, HRM, etc.), og dermed går man glipp av de potensielle gevinstene ved å arbeide på tvers av organisasjonens totale systemportefølje.
Inira.ai – et internt prosjekt som nå lanseres eksternt
-Det hele startet med at vår HR-sjef Arnhild Grimstad i Amesto, som i dialog med CSO Luke Buckley og CEO Erik Haugen i søsterselskapet ConnectMyApps etterlyste noe som kunne fungere som et nav i arbeidsflyten til HR-avdelingen, forteller Arild oss og fortsetter…
-Som leder for HR jobber Grimstad og hennes team i mange systemer – HR-systemer, lønn, offentlige registre og intranett/filer – og behovet for én plattform som kunne samle oppgaver, rapportering og spørring, samt automatisere viktige, men lite givende og tidkrevende HR-oppgaver, var tydelig.
Luke og Erik tok tydeligvis utfordringen. Etter knappe seks måneder ble Inira.ai født – bygget på erfaringen, kompetansen og integrasjonsplattformen til ConnectMyApps. Vi fikk en kjapp prat og demo med de to og forstår godt at konsernsjefen er entusiastisk. Løsningen virker smart og her har man åpenbart tenkt på både sikkerhet, integrasjonsutfordringer og datakvalitet.
-Lanseringen av Inira har vist at AI ikke er så enkelt som man skulle ønske. Personvern, sikkerhet og hallusinasjoner måtte håndteres. Dette tok tid, men så har det da også blitt viktig funksjonalitt og vesentlige fortrinn med Inira løsningen, forklarer Luke og Erik oss.
På demoen svarer Inira på komplekse HR spørsmål, genrerer rapporter og automatiserer oppgaver, og det er lett å se at mang en HR sjef vil digge løsningen.
Vi forlater Amesto’s hovedkontor med en klar forståelse for at den nye AI-agenten Inira.ai vil bli en populær “dame” som kommer til spare mange Amesto kunder mye tid. Samtidig er det godt å høre at teamet bak er ærlige på at veien frem til noe som fungerer godt nok slett ikke har vært rettlinjet.
Slik vi ser det, et tydelig bevis på at vi har med et ekte innovasjonsprosjekt å gjøre.