Big data og Business analytics

I en verden der alt går fortere og kravene til rask omstilling øker for hver dag, innser stadig flere at god kunnskap om informasjonshavet de seiler på er en forutsetning for å lykkes.


Virksomheter som FINN.no, Norwegian og Amazon har tydelig vist at gode analyser utført i sanntid representerer milliarder i verdi og muliggjør marginer konkurrentene kan se langt etter. I skrivende stund tjener FINN.no over 50 kroner av hver hundrelapp de omsetter for, og historien om hvordan verdens mest verdifulle selskap, Apple, i 2012 økte omsetningen med over 60 % etter å ha tatt over lederposisjonen i en global bransje de for fem år siden ikke var i er viden kjent. Ingen tvil om at vi lever i en spennende tid med enorme muligheter og ditto utfordringer..

1: Teknologien gir muligheter.  Dette er sannsynligvis også årsaken til at Big Data og Business Analytics nå seiler frem som det kanskje viktigste området for å hente ut uutnyttede konkurransefordeler. Det handler om å bruke innsamlede data, sombehandles, struktureres og kobles i sanntid på måter som gir økt innsikt, bedre kundebehandling, økte marginer og skaper helt nye innovasjonsmuligheter. For noen av oss med over 25 års fartstid i IT-bransjen, kan det for tone seg en smule overraskende at toppledere nå roper etter «bigdata»-løsninger, men det er i grunn såre enkelt. Teknologien gir nok en gang nye muligheter, og de flinkeste lederne blant oss vet å utnytte mulighetene. De har nemlig innsett at forskjellen på risiko og mulighet ofte kun ligger i hvor tidlig den avdekkes.

2: Data på nye måter I dette magasinet (Mediaplanet: Big data og Business Analytics) kan du lese mer om hvorfor Big Data endrer det meste av det du trodde du visste om IT og lære mer om hvordan du kan bruke dine data på helt nye måter. Ikke minst kan du få et innblikk i hva det vil kunne bety for hvordan din virksomhet kan utnytte sin innsikt – måter som dine konkurrenter ikke evner å følge. Det er ingen enkel kunst å bygge slike intelligente beslutningsstøtteløsninger, og det kryr av muligheter for å tråkke feil. Men ny teknologi koblet med den verdifulle erfaringen bransjens ledende aktører har, er viktige suksesskriterier for at du skal nå dine vekstmål i 2013.

3: Store gevinster i 2013 Den spennende rundebord diskusjonen du kan lese mer om i Mediaplanet’s magasin, som avslørte at bransjens ledende aktører var unisont enige om at Big Data representerte spennende nye muligheter for norske virksomheter – og at IT-profesjonelle bør kjenne sin besøkelsestid. Nye teknologiske muligheter og en innovativ forretningskultur er tett sammenkoblet, og lederen jeg traff før jul sa det kanskje aller best da han fortalte om sitt nye analysesystem og gledesstrålende utbrøt: «Plutselig ser vi ut som et smart selskap!» En samlet IT-bransje er i ferd med å innse at intelligente analyser representerer en mulighet av de store, og deres kunder vil oppdage hvilke gevinster som kan hentes ut. 2013 blir et spennende år!

4: Nyttige verktøy: Dersom du ikke er blant de som forholder seg utelukkende til horoskop og magefølelse, er min spådom at du i 2013 vil omfavne Big Data og Business Analytics som det det egentlig er: Medisin for såre bunnlinjer og tappet konkurransekraft.

Truls Berg

Truls Berg, 2013
for magasinet Mediaplanet (også publisert i Finansavisen)

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *