To av de hotteste områdene innen innovasjon handler eksplisitt om datautnyttelse og nye måter å samspille på.

Av:  Joshua Kauffman

Både Big Data og Small Data lover å forbedre livskvaliteten vår ved å benytte og sammenstille data på helt nye og innovative måter. Resultatet spås å endre hele bransjer og innebærer fundamentalt nye muligheter for de som forstår hvor vi er på vei.

 

Mens Big Data representerer teknologimessige fremskritt som muliggjør øyeblikkelig analyse av enorme datamengder og evnen til å finne skjulte mønstre representerer Small Data den personlige verdien. Nye personlige selvmålingsverktøy tillater oss å samle data som avslører tidligere skjulte aspekter av våre fysiske, emosjonelle og kognitive liv. The Quantified Self-bevegelsen fokuserer på å gi medlemmene en verktøykasse for alle som ønsker å bli bedre versjoner av seg selv, og hevder at de færreste vil unngå at livet endres når dette griper om seg.

 

Både Big Data og the Quantified Self hjelper oss å fatte kompleksiteten og infløkte sammenhenger og representerer et datasentrisk syn på verden som i praksis levendegjør data og muliggjør mer enhetlige historier.

 

Informasjonshavet, den totale mengden digitalt lagret informasjon var i 2012 over 2,8 zettabyte (ZB = en trilliard bytes), opp 48 prosent fra 2011 i følge IDC. De tror dette vil vokse til 40 zettabyte innen 2020, og veksten skyldes økt bruk av digitale bilder og video, til dataeksplosjon fra stadig flere overvåkningskameraer og digitale sensorer. En stadig større mengde analyseres. Trenden kalles Big Data og begrepet brukes om innsamling, lagring og sanntidsbehandling av alle typer data i en skala og med en hastighet man ikke har opplevd tidligere, og resultatene vil endre verden til det bedre.

 

I løpet av de neste årene vil vi få forsikringsselskaper som tilbyr kundene sine redusert premie, dersom de får anledning til å avlese informasjon om bilen din. Bilfabrikanter leverer allerede løsninger som gjør bilen i stand til å ringe verkstedet for å melde hvordan den har det. Fordelene rent servicemessig er store både for kunden og serviceverkstedet, som nå kan planlegge feilretting før sjåføren vet at et problem er under oppseiling. Vi vil også oppleve biler som kjører seg selv, de første er allerede på veien – og de kjører tryggere enn de fleste av oss!

 

I tillegg til virksomheters økende ønske om å høste datahavet for å finne trender og forutsi utviklingen vil vi i tiden fremover få stadig flere privatpersoner som vil bruke teknologien til å samle data om alt de foretar seg, vi kaller trenden small data og de ivrigste er allerede i gang med å operere inn microchips som kan vise blodtrykk og andre variabler. Jeg mener at målet er å få økt informasjonsverdi ut av de personlige data som samles inn. Bransjen forandrer seg langt raskere enn dagens aktører innser!

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here