– Jeg er helt sikker på at hvis Norge skal klare innovasjonstempoet som vi vet kreves for å møte reduserte oljeinntekter og behov for nye vekstnæringer – så trenger vi å få kvinnene på banen. Og det kan vi ikke sitte å vente på, sier gründeren av She Conference, Heidi Aven.

Navn: Heidi Aven (44)
Stilling: Gründer av She Conference og She Community, Salgsdirektør Partner, Crayon AS
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Sonos anlegg, El-bil, bluetooth headset,
Dine tre favorittapper: Finn, Vipps, Snapchat, Uber
Beskriv deg selv med tre ord: Nysgjerrig, optimist, rask
Nevn én «funfact” få vet om deg: Lader egne batterier i badekaret, gjerne en time om gangen
Hvordan kobler du av om våren? Drar på sommerhytta

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg blir veldig engasjert av unge folks ideer og innovasjonskraft – det er utrolig spennende å bidra til at andre lykkes. Det å gå fra å hjelpe enkeltvis til å lage en bølge av engasjement i SHE, er noe som engasjerer både meg og stadig flere andre. Tilsammen har dette gått fra å være en tanke som jeg diskuterte med gode venner i 2014 til å bli et årlige arrangement som heter SHE Conference. Dette er tredje året vi arrangerer det og denne gangen fylte vi alle tilgjengelige plasser på Folketeateret – 1400 personer på kvinnedagen 8.mars.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Det finnes så mange engasjerte, nysgjerrige og nytenkende unge mennesker rundt oss. Jeg har lyst til å løfte, coache og vise vei for fremtidens generasjon sånn at de blir trygge til å følge drømmen sin og ta det neste steget for å nå sitt fulle potensial. Dette er en enorm inspirasjonskilde for meg, som gir meg energi til å fortsette arbeidet vi gjør i SHE.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg har hatt ulike stillinger i spennende selskaper som alle har vært innenfor teknologi. Dyktige kollegaer og samarbeidspartnere gir meg fornyet innsikt i hva som skjer rundt dagens teknologi og hva fremtiden kan bringe. De unge jeg treffer i startup-miljøer har en spennende tilnærming til å bruke dagens teknologi til morgendagens nye muligheter. Tilsammen gir det meg både innsikt og inspirasjon for nytenkning.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i SHE? 

– SHE er drevet frem av mangler vi fant i samfunnet vårt. Tallene taler for seg, vi ligger lavt i kvinneandel på mange områder. Vi må øke prosentandelene slik at vi får flere kvinner som starter selskaper, blir investorer og får ledende stillinger. Bølgen vi i SHE har startet, er en begynnelse for å få til et globalt økosystem med økt kompetanse og nettverk. Vi jobber både lokalt og internasjonalt. Den globale plattformen skal knytte kvinner sammen mellom landegrenser, og samtidig knytte kvinner sammen med investorer og selskaper. Våre viktigste drivere er Inspirasjon, Kompetanse og Nettverk. Jeg tror vi nærmer oss en tier når det gjelder forankring av innovasjon i SHE!

Hvordan ser SHE-konferansen ut i 2020? Vil behovet for en slik konferanse fortsatt være der tror du?

– I 2020 arrangeres SHE-konferansen i alle de store byene i Norge. I tillegg er vi globale og arrangerer SHE-konferanser flere steder i verden. Vi vil fortsette være drevet frem av innovative og engasjerte medarbeidere. Ettersom vi i 2017 har en kvinneandel på 1% av tech startups og 20% kvinner som starter AS, så tror jeg at vi fremdeles trenger SHE-konferansen i 2020.

Idag er det kun 1% av norske tech-selskap som er startet av kvinner. Det er 16% som sitter i styrer i norske AS og det er knapt 7% kvinner som investerer i norske start-ups og reinvesterer. Hva tror du kan gjøres for å øke den kvinnelige andelen?

– Jeg tror at kvinner først og fremst må eie mer. I dag er andelen som eier i stor grad kvinner som har arvet. Jeg tror også at kvinner må tørre å stole på seg selv. Sist, men ikke minst, tror jeg at norske kvinner trenger en håndstrekning. Med andre ord trenger de et nettverk hvor kvinnelige gründere treffer og støtter hverandre, som kan bidra med investorer, og ikke minst gi tilgang på dyktige mentorer. Her kommer SHE inn.

Hva mener du er de største utfordringene for kvinnelige entreprenører i dag globalt og nasjonalt?

– Hvis vi ser på kvinners tradisjonelle yrker som for eksempel helse og omsorg og design og mote, så har tradisjonelt sett ikke disse kvinnene hatt kapital til å investere for å kunne satse. Det har ikke etter min oppfatning vært en kultur hvor kvinner har oppfordret hverandre til å satse penger. Nye forretningsmodeller, som bruker tech som plattform, gjør det derimot mulig å tenke nytt. Eksempler som Jodacare og Noisolation, er gode eksempler hvor kvinner kombinerer bransjekunnskap med teknologi til å få global suksess.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er alltid optimistisk! Gjennom arbeidet i SHE møter jeg unge og innovative kvinner som er fremoverlente, uredde, fulle av ideer og et brennende ønske om å skape noe nytt. Tenk hvilken ressurs vi har i alle kvinner som i dag sitter med gode ideer eller ledervilje – men mangler selvtillit til å ta steget. Jeg tror at vi må gi kvinner en håndstrekning, bygge nettverk slik at unge entreprenører kan hjelpe hverandre og sørge for at mer erfarne gründere gir veiledning til de som vil starte opp.

– Jeg er helt sikker på at hvis Norge skal klare innovasjonstempoet som vi vet kreves for å møte reduserte oljeinntekter og behovet for nye vekstnæringer – så trenger vi å få kvinnene på banen. Og det kan vi ikke sitte å vente på!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here