– Det er viktig å huske at innovasjon ikke bare er for oppstartsbedrifter, man må også anerkjenne potensialet som ligger i å transformere eksisterende organisasjoner. Jeg synes norske politikere har en tendens til å overse det, sier Managing Partner i verdens nest største konsulentselskap, Aase Aamdal Lundgaard. 

(Deloitte er konferansesamarbeidspartner av InnoMag)

Navn og alder: Aase Aamdal Lundgaard (59)
Stilling: Managing Partner, Deloitte
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Mobilen er faktisk den aller viktigste, der har jeg jo nesten hele livet mitt dokumentert. Men da blir det DAB-radioen i skiboden.
Dine tre favorittapper: Snapchat, Wordfeud og Buy Me a Pie!
Beskriv deg selv med tre ord: Optimistisk, seriøs, pragmatisk
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg har spilt både engel og esel på Nationalteateret
Hvordan kobler du av om vinteren? Lange skiturer på Beitostølen med etterfølgende rødvin foran peisen er topp avkobling for meg.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Mine lidenskaper er ny kunnskap og relasjoner mellom mennesker, det er jo det som driver verden fremover. Ny kunnskap er også det som driver Deloitte fremover, og relasjoner er avgjørende for at vi skal være relevante for våre kunder. Jeg er nysgjerrig og opptatt av å lære noe nytt, og det forsøker jeg også å formidle at er viktig i vår organisasjon. Kombinasjon av erfaring og ny kunnskap, som de unge hos oss gjerne representerer, er skikkelig inspirerende for meg, og det tror jeg også inspirerer vår organisasjon.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Jeg henter inspirasjon fra mange steder, fra kompetansemiljøer både her i Norge og utenfor Norge, og i diskusjoner med kolleger. Dessuten er dette et tema som er høyt på agendaen i alle internasjonale møter.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Mine primære kilder er analyser og rapporter fra norske og internasjonale tenketanker, debatter, Deloittes globale organisasjon og andre lignende organisasjoner, og ikke minst fra forskningsmiljøer i inn- og utland. Deloitte har partnerskap med flere viktige organisasjoner og universiteter som gir oss tilgang til fremtidsanalyser og forskning av ypperste klasse. Jeg og vår virksomhet er helt avhengige av det internasjonale nettverket av kunnskapsrike kolleger.

Hvordan ser Deloitte ut i 2020?

– Den som bare visste det! Husk at for tre år siden trodde mange at AI var science fiction, virtuell reality var for «gamerne» og blockchain var uinteressant for bankene. John Hagel, grunnlegger av Center for the Edge, er en kollega i Deloitte og også en verdensledende innovasjonskonsulent. Han gjentar til stadighet: «Utfordringene for store selskaper er ikke lenger å skalere effektivitet, men og skalere læring. Vi jobber stadig smartere, samhandler bedre gjennom ny teknologi og kunnskapen spres raskere.»

– Jeg vet ikke hvordan Deloitte vil se ut, men jeg er sikker på at også vi, i likhet med alle andre, må transformere oss selv for fortsatt å være den beste leverandørene av profesjonelle tjenester.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Ny teknologi endrer spillereglene, så konkurransen kan komme raskt på banen og fra uventet hold. Vi må arbeide hardt for å konkurrere med teknologi-selskaper på våre tjenesteområder. Vi må kombinere den fremste fagkompetansen med digital forståelse og smarte verktøy. En annen utfordring er crowdsourcing, som også er en positiv trend hvor vi kan hente spisskompetanse fra freelancer-plattformer, men som utfordrer vår forretningsmodell. Vi må fortsatt klare å tiltrekke oss de beste hodene.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Deloitte?

– 11

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Det er mye hype og mye buzzwords rundt trender som AI, robotics og digital transformasjon. I likhet med de fleste store konsulentselskap engasjerer vi oss i disse feltene, men prøver samtidig å gå forbi hype, keiserens nye klær, og avdekke de reelle utfordringene og mulighetene dette gir – for våre kunder og oss selv. Blockchain må trekkes frem som en trend. Ikke bare følger vi tett med på, men vi utvikler egne løsninger som drar nytte av denne desentraliserte verifikasjonen av transaksjoner. Og diskusjonen om cybersikkerhet, konfidensialitet og personvern har så vidt begynt.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er optimistisk, men det er viktig å huske at innovasjon ikke bare er for oppstartsbedrifter, man må også anerkjenne potensialet som ligger i å transformere eksisterende organisasjoner. Jeg synes norske politikere har en tendens til å overse det. For at Norge skal lykkes med omstillingen må pengebruken ned og regjeringen må i større grad ta noen prioriteringsvalg og tenke mer langsiktig. Hvor skal Norge være i 2030? Videre må offentlig sektor få opp farten med egne omstillinger. Norge er nødt til å forbedre produktiviteten, som er vårt viktigste konkurransefortrinn, og den mest effektive måten å gjøre det på er å investere i kunnskap i hele befolkningen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here