Den skandinaviske motebølgen

Onsdag 15. oktober under Oslo Innovation Week møttes norsk mote, kreative fagfolk og entreprenører på DogA for FASHION FORWARD 2013, som ble arrangert av Norwegian Fashion Institute.

Det er tredje gangen Fashion Forward arrangerer dette seminaret og årets program fokuserte på innovasjon og hvordan bringe Norske talenter til det internasjonale markedet. Det ble diskutert nye og digitale showcasearenaer for mote- og designbransjen, som skal gjøre det enklere å synes og spre sitt design. Det ble også snakk om de nye designere kalt «The Skandi wave».

“The Skandi wave”

Moteindustrien en stor bransje som genererer flere titalls milliarder hvert år. Men det kan være en utfordring for unge gründerdesignere å nå ut på markedet. Derfor er det viktigere en noen gang å skape og ta i bruk nye interaktive plattformer som kan formidle Norsk design internasjonalt. Musikken har allerede gjort det med Myspace, Spotify og Wimp. Ved å benytte seg av nye arenaer kan man kanskje lykkes med noe liknende Ylvisbrødrenenes YouTube-stunt. Dette kan være mulig å oppnå i flere ulike bransjer, men det krever kreativitet på nye arenaer, og i fremtiden vil man kanskje se en sterkere koalisjon mellom bransjer som  musikk, mote og design.

Global spredning er nøkkelordet for fremtiden. Det er ikke lenger slik at man selger bare lokalt eller nasjonal, nå har vi muligheten til å globalisere produkter, design gjennom nye interaktive plattformer med bare  et tastetrykk.

Norsk mote og design har vært kjent for å være eksentrisk og svevende bransje, med mer fokus på kunst enn selve kunden og markedet. Dette har virkelig endret seg de siste årene og blir nå kalt “The Skandi wave”, altså de nye Skandinaviske designerne har gitt Skandinavisk design et godt renommé på det globale markedet. Flere talentfulle Norske designere har kommet på banen med kommersiell design og har gjort stor suksess i Norge, Skandinavia og utland. Noen av dem er FWSS (Fall, Winter, Spring, Summer), Norwegian Rain, SWIMS,  Nina Skarra, JHONNYLOVE og ikke minst Moods of Norway. Det som gjør Norsk design særegent er  kvalitet, naturlige materialer og håndverk. I tillegg er sosialt ansvar en stor trend blant Norske designere. Dette gjøres ved å ta i bruk økologiske produsenter, ha streng kontroll av fabrikker i tillegg til ”code of conduct” for distributører. Dette gjør at Norsk design kan være med å skape en positiv bølge i en svært omdiskutert bransje.

I tillegg til å gi kunnskap, verktøy og inspirasjon, er Fashion Forward en møteplass for fagfolk som arbeider i mote og relaterte næringer. Fashion Fokus er prosjektleder for andre gang, etter å ha organisere den første Fashion Forward seminaret i 2011. Foredragsholderne var blant annet Stefan Siegel fra NOT JUST A LABEL, Alexander Eskeland  CEO i det Norske suksess merket SWIMS, David Baker fra School of Life og Dr. Atle Hauge Senior Researcher i Østlandsforskning.

Stefan Siegel

Stefan Siegel er administrerende direktør og grunnlegger av NOT JUST A LABEL som nå har blitt en ledende global plattform for nye motedesignere, og er rangerer blant de mest respekterte nettsteder innen moteindustrien. Designerplattformen representerer over 13.000 designere fra 100 land. Viet til rette fokus på vekst i moteindustrien som har utviklet seg til en særegen kreativ hub som skal fremme innovasjon.

Alexander Eskeland

Alexander Eskeland er administrerende direktør i SWIMS. Et Norsk livsstilsmerkevare kjent for sine fargerike kalosjer. SWIMS Konseptet er basert på omstrukturering av klassiske silhuetter med moderne produksjonsteknologi og utradisjonelle materialer og tekstiler. I dag finnes Swims produkter i mer enn 700 butikker i 30 land rundt om i verden, og de ​​har vært omtalt i GQ, Financial Times, Wall Street Journal og Hypebeast. De har også jobbet med de største beslutningstakerne i mote bransjen, Armani og Hermes. SWIMS har sin base i Oslo med 10 ansatte. I 2011 hadde de en turover på 27.1 mill, i år forventes en turnover på 55 mill.

Det er kanskje på tide å ta denne bransjen seriøst, og se på mulighetene denne bransjen kan gi til Norge. Kanskje er dette X-faktoren som skal livnære Norge i fremtiden? Sverige og Danmark har klart å skape lønnsom industri ut av det, hvorfor ikke Norge?

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »