Norge er et av de mest populære reisemålene for kinesiske turister, og antallet besøkende fra Kina her til lands er stadig voksende. Vi har snakket med Tove M. Taalesen, som nå satser på det kinesiske markedet med sin reiseblogg TravelQueen.

Taalesen er opptatt av at TravelQueen, en reiseblogg med fokus blant annet på opplevelser, “smart luxury” og mat, ikke skal være som alle andre blogger. For henne er autensiteten – at innholdet skal være representativt for henne selv – det viktigste.

– I utgangspunktet er jeg ikke noen typiske reiseblogger, jeg er mer opptatt av å skrive gode beskrivelser av det jeg leter etter selv. Jeg bruker aldri TripAdvisor og lignende tjenester når jeg er ute og reiser, men søker etter blogger eller kommentarfelter hvor noen har kommentert hvor man finner den beste kaffen eller den lokale designerbutikken. Hvor jeg finner nabolagsrestauranten som de fastboende bruker, men som ingen turister finner – det er disse stedene jeg er opptatt av å finne. Og hvis jeg leter etter dette, er det høyst sannsynlig mange andre som gjør det samme. Tilbakemeldingene har vært gode, og spesielt har det asiatiske markedet respondert veldig bra, forteller hun.

Hun driver også Instagramkontoen @restaurantdronningen – som har mat, foodie og restaurant som tema – og har her 15 000 følgere. Nå ønsker hun å i større grad ta i bruk tekst og film som kommunikasjonsmedium, og har med dette for øye drevet bloggen travelqueen.no siden april. Litt av bakgrunnen for å velge nettopp Kina som satsningsområde – i tillegg til det åpenbare, at det er et stort og spennende marked – er å gjøre noe som er litt annerledes.

– Alle driver jo med Facebook og Instagram, og er ofte gode på det. Så da tenkte jeg at jaja, jeg får gjøre noe annet da, som ingen andre gjør. Kina har sin helt egen virkelighetsverden når det kommer til sosiale medier, som det er utrolig spennende å dypdykke inn i og se om man klarer å få en forståelse av. Se om det går an å knekke en kode og få det til å fungere.

Vil åpne Kina også for andre

Hun kjenner ikke til andre privatpersoner som har gjort dette i Kina, og har lett lenge etter en samarbeidspartner som kan hjelpe henne med å få innpass i de kinesiske kommunikasjonskanalene. Nå har hun innledet et samarbeid med GoChina, som hjelper norske bedrifter med nettopp digital markedsføring og å etablere seg i det kinesiske markedet.

– Det blir veldig tillitsbasert. Jeg snakker jo ikke mandarin, samtidig som det er en annen tilnærming til markedet i ord, uttrykk og tekst. Men jeg fikk et veldig godt inntrykk av GoChina – de fremstår profesjonelle og kunnskapsrike, og jeg synes de har fulgt opp det vi har blitt enige om bra i etterkant. Det blir veldig spennende å se hva vi kan få til sammen.

Dersom hun klarer å få et fotfeste i Kina håper hun å kunne åpne markedet der også for andre norske bedrifter. Hun vil heller tjene penger gjennom å være samarbeidspartner for bedrifter som vil selge produkter eller tjenester i det kinesiske markedet enn gjennom promotering og annonser på bloggen.

– Det kan godt hende at jeg senere må krype til korset og innrømme at dette er noe jeg må ha, men foreløpig er jeg fokusert på å bygge brand, og at bloggen skal være et godt produkt – noe som leserne og potensielle samarbeidspartnere opplever som en seriøs og ekte kanal, forteller hun.

Les også: Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

Vil formidle den norske kulturen

Taalesen, som i tillegg til bakgrunn fra statsvitenskap, markedsføring og content marketing også har jobbet ti år som butler for det norske kongeparet, har en målsetning om å bli en stemme som kan fungere som bindeledd mellom Norge og Kina. Blant annet har hun et ønske om å formidle norsk kultur og norske verdier.

– Treffer man riktig i markedet kan man jo skaffe seg innflytelse, ha en stemme. For min del dreier det seg også om å fortelle om Norge, og kulturen og verdiene våre. Jeg er kjempestolt over å være norsk, og føler meg heldig og takknemlig for å få lov til å leve i dette landet. Så hvis jeg får fortalt om de samfunnstrukturene som ligger bak hvordan vi har det – det har jo ikke kommet av seg selv, men har med forvaltning og tradisjoner å gjøre – så ville det vært magisk, sier hun.

– Dagens tilbud ikke representativt

Hun er også opptatt av å vise frem andre deler av Norge enn bare Lofoten og Vigelandsparken, og mener at vi har utrolig mye mer å by på. Men hvis vi skal ta masseturisme og turisme på alvor må vi gjøre noe med infrastruktur og oppbygging av pakkene som tilbys i dag, mener hun.

– Med infrastruktur mener jeg ikke bare veiene, men hva som tilbys av hospitality, mat og overnatting i Norge. Veikroene våre og de stedene vi tilbyr per dags dato er jo ikke representative for kjøkkenet vårt eller produktene våre. Hvis det nå er sånn at oljen blir borte, eller at vi skal forsøke oss på en litt mer bærekraftig utvikling, så er turisme en inntektskilde vi må ta på alvor. Hvis man skal få utnyttet dette potensialet er det nødvendig å jobbe mer planmessig med turisme. Kanskje vi burde ha en turist- eller hospitality-minister, som virkelig satte på dagsordenen å få tilbudet på plass, lage gode avtaler, lære av andre destinasjoner som har klart det?

– Luksus mer enn puter og sengetøy

Hun trekker frem øyene i Oslofjorden eller Nordmarka og Ullevålseter som eksempler på steder det kunne være gøy å vise frem til turister. Selv om hun skriver mye om “luxury” på bloggen, trenger ikke det å bety luksushoteller, forteller hun.

– Selv om jeg er veldig glad i dem er det liksom ikke det jeg mener med luksus. Du kan like godt være hjemme hos noen, hvor du har et vertskap som vet å gi deg god service – som har lagt magasiner på nattbordet ditt, redd opp sengen din og satt et glass vann på nattbordet ditt. Og det kan like godt være på en hytte som på et hotell – selv om jeg elsker putene og sengetøyet på The Thief og lignende designerhoteller så er det ikke bare det det dreier seg om. Det behøver ikke å koste noe.

Med seg på laget har hun et advisory board satt sammen av mennesker med ulike innfallsvinkler.

– Én er veldig opptatt av forretningsutvikling og hvordan jeg skal kommersialisere bloggen, mens en annen er veldig god på tekst og har studert turisme. Sammen har vi utviklet konseptet på flere måter. Nå bygger jeg brand, samtidig som jeg ser etter riktige samarbeidspartnere å representere og jobbe sammen med på lang sikt. Målet er selvsagt å tjene penger, men jeg er villig til å vente på riktig partner – gjerne da en som ser verdien av å tenke langsiktig og bygge merkevare. Bloggen representerer meg, nå handler det bare om å få det ut i skriftlig form og vise andre. Hvis folk har glede og nytte av å lese det, og bloggen kan være en ressurs for folk som er ute etter informasjon, så er det veldig gøy. Hvis jeg attpåtil kan tjene penger på det så er det kjempebra. Det kommer, men mest sannsynlig ikke i morgen. Jeg jobber ut fra et langsiktig tidsperspektiv, avslutter hun.