Husbanken stakk av med den første prisen for årets nettjeneste i offentlig sektor. Se hvilke fire andre som nesten nådde opp i konkurransen.

Frem til nå har det offentlige kåret årets beste nettjeneste. I 2014 er denne prisen supplert med en ny pris for årets beste nettjeneste.

Totalt ble 52 tjenester vurdert, hvorav fem tjenester ble nominert til finalen. Vinneren ble kåret gjennom en jury som hentet inn både ekspert- og brukervurderinger.

Vinneren av kåringen ble Husbanen med sin tjeneste, e-søknad for bostøtte.

– E-søknad bostøtte har fornyet og forenklet søknadsprosessen for brukerne, og bidrar til regjeringens mål om «en enklere hverdag for folk flest». Neste oppgave, som vi allerede er i full gang med, er e-Søknad startlån, sier husbankdirektør Bård Øistensen.

Han vektlegger at banken i utviklingsprosessen har vært bevisst på “ikke bare å «sette strøm» på papirskjemaet”.

Prisen ble utdelt av statssekretær Paul Chaffey i Kommunal- og moderniserings­departementet.

Dette er en digital tjeneste

De øvrige nominerte i kåringen var:

  • Vegvesenet – søke førerkort og bestille time
  • Lånekassen – søke studielån og utsette betaling
  • Hasvik kommune – søke jobb
  • Bergen kommune – søke pleie- og omsorgstjenester

De nominerte ble valgt ut på grunn av en rekke pragmatiske kriterier, fastslår Marit Mellingen, seksjonsleder for digitaliseringsfakta i Difi.

– Vi har valgt en pragmatisk tilnærming til hva en digital tjeneste er.  Vi har vurdert nettinnhold som en bruker møter når han eller hun må utføre en oppgave, der oppgaven innebærer å gå gjennom en interaktiv selvbetjeningsprosess og som fører fram til en leveranse fra offentlig sektor, sier Mellingen.

En viktig del av årets arbeid har vært å etablere et nytt kriteriesett for digitale tjenester. Kriteriene er konkrete testpunkter som følger brukeren gjennom hele tjenesten: fra søk, via innlogging, oppgaveløsing, innsending og til mottak av kvittering.

Alle kriteriene har referanser til aktuelle lover, regler, beste praksis eller politiske føringer. Kriteriesettet var gjennom en høringsrunde i vår.  Hver tjeneste har vært gjennom en omfattende vurderingsprosess, og som i tidligere år har tjenestene blitt tildelt stjerner ut fra resultatet av vurderingene. Deriblant brukertesting:

– Brukertesting bidrar til å oppdage feil som eksperttestingen ikke klarer å finne. Brukertestingen har derfor gitt juryen viktig informasjon i arbeidet med å kåre en vinner, sier  Mellingen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here