Norske opplevelser og mat kan legge grunnlaget for norsk reiselivsuksess. 

– For to år siden pælmet vi ut frossenmaten. Nå har vi erstattet det med norsk kvalitetsmat levert til skutesida. Det gir oss et fortrinn mot andre som laster frossenmat, sier Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam.

Daniel Skjeldam Foto: Trondheim Havn
Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam Foto: Trondheim Havn

Han mener norsk reiseliv nå står ved et veiskille – som på sett og vis handler om å velge mellom frossenmat og eksklusive opplevelser:

– Enten blir vi en råvarenasjon der andre kommer inn og utnytter norsk natur og kultur, eller vi kan bli en merkevare, sier Skjeldam.

Det handler om å få turistene til å bo og legge igjen penger i Norge, i stedet for kun å fraktes inn via cruiseselskaper for å nyte norsk natur i noen timer i en fjord på Vestlandet.

Det krever at de norske aktørene trekker i samme retning. Og at statlige aktører er med på å bygge oppunder opplevelsene som stadig flere av de private går i bresjen for å skape.

– Avinor har palmet ut den lille lokalmaten de hadde, og fått inn mat fra burgerkjeden O’Learys. Det er så en har lyst til å begynne å grine når en ser hvordan Avinor forvalter den verdien de sitter på, sier Skjeldam.

Tredoblede opplevelser

Norsk reiseliv har strevd i motbakke helt siden OL på Lillehammer. Nå ligger det meste til rette for at næringen kan lykkes, mener partner Erik Jacobsen i Menon.

Han peker på en ny generasjon opplevelser gir resultater. I en ny verdiskapingsanalyse er verdien av opplevelsesbransjen nå fastsatt til 8 milliarder kroner i 2013, en tredobling fra 2001.

Les også: Pilene rett til værs for lokalmaten

De største vinnerne er Nord-Norge og Vestlandet, hvor verdiskapingen totalt sett har vokst med 160 prosent mellom 2004 og 2013.

– Det er i disse delene av landet man har satset mest på systematisk utvikling av reiseliv, og tallene viser at dette fungerer, sier Jacobsen.

Norwegian-effekt?

Så langt har imidlertid det høye prisnivået hemmet utviklingen av det norske reiselivet. Det har blitt stadig dyrere å reise hit, mens etableringen av Norwegian har gjort det enklere for nordmenn å reise utenlands.

Det har ført til at nordmenn i dag legger igjen tre ganger så mye penger i utlandet, totalt 90 milliarder kroner,  som utenlandske borgere gjør i Norge.

Men nå forventer Jacobsen at det vil snu.

– Når Norge blir et billigere reiseland, og vi har alle disse kanalene, så kan de fylles av utlendinger som kommer inn til Norge, sier Jacobsen – og peker på dobling av flyavganger til utenlandske destinasjoner både fra Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger etter at Norwegian entret markedet for et drøyt tiår siden.

– Trenger mer markedsføring

For å hente ut potensialet fra reiselivsnæringen har regjeringen varslet en ny Stortingsmelding på området. Det blir den første på 15 år.

Næringsminister Monica Mæland lover at den skal rydde opp i blant annet hva som skal være statens rolle og oppgaver, og hva næringen må stå for selv.

Næringen frykter samtidig å bli borte i den nye organisasjonsstrukturen i Innovasjon Norge – der reiselivet splittes mellom “Merkevaren Norge” og “Bærekraft Norge 2030”. Og åpner for å skille ut reiselivet i en frittstående organisasjon.

Menons Jacobsen er uansett tydelig på at markedsføringen bør økes.

– Det er god grunn til å tro at den internasjonale markedsføringen er for lav, poengterer han – uten å gå inn på om det er en statlig oppgave eller ikke.

(se video fra Drømmeløftet )

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here