Nøkkelen til å være klar for fremtiden er å forstå hvilke endringer bransjen din utsettes for, slik at du kan respondere riktig, mener NTNU-professor Arne Krokan.

Hvorfor skal bedrifter være opptatt av innovasjon og nytenkning, og hva er dine beste råd for å bli mer innovative?

Når omgivelsene endrer seg vil den som står stille blir akterutseilt. Og i tider som nå, da nye disruptive teknologier skyller inn over oss i den ene bølgen etter den andre, har konkurranseutsatte virksomheter intet valg. De må innovere. Det vil si at de må bidra til endring, enten disse er små eller store. I situasjoner der endringene er gjennomgående må det hardere lut til, da må en kan hende opprette nye organisatoriske enheter for å kunne arbeide nok “uforstyrret” til å kunne utvikle nye tjenester. Så rådet må bli: finn ut hva slags endringer din bransje kan bli utsatt for og når de ser ut til å komme. Deretter må du utvikle din egen strategi for å kunne være i forkant av endringsbølgen.

Hva er etter din mening de største utfordringene for å få til vellykkede innovasjonssatsninger i Norge i dag?

Det er mange utfordringer en støter på. En av dem er at vi har det for godt slik det er, hvorfor skal vi da endre oss? Mange spør også om hva offentlig sektor kan bidra med. En grunder jeg snakket med mente prosjekter som var avhengige av offentlige kroner, var dødfødte.  

Norge er på full fart frem mot 2025 – hvilke spådommer tør du komme med?

Det er vanskelig å spå 10 år frem, bare tenk på at hele utviklingen av sosiale medier og web2.0 har kommet i løpet av de siste ti årene. Hvordan skulle vi kunnet forutse denne utviklingen? Men om jeg skal spå må det være at vi vil se mer av delingstjenester, av tjenester som gjør det enkelt å ta i bruk underutnyttede ressurser. Dette er hva som kalles delings- eller tillitsøkonomi. Dernest vil vi se en kraftig utvikling i disruptiv helseteknologi, samt utdanningsteknologi. Hverken helse- eller utdanningssektoren vil være til å kjenne igjen om ti år. 

 Hva mener du er den mest innovative (nyskapende) virksomheten i Norge, uavhengig av bransje, størrelse og renomé?

 Finn er uten tvil en svært innovativ satsing og en global suksess. Husk at de har blitt nummer tre i verden på rubrikkannonser, bare slått av eBay og Craigslist.

 

Krokan om bøker, film og sitater

Hvilket motto/sitat er du mest glad i?  MOOC it on, eller ruptimus digitalis vulgaris er mine nye mottoer. MOOC it on fordi det ansku