Nøkkelen til suksess er å maksimere læring, ikke penger, mener årets gründerbedrift Kahoot. 

Læringsspillet Kahoot har slått an både på skoler, i pub-quiz’er og som familiesyssel i norske stuer.

Da selskapet sammen med andre norske edtech-selskaper deltok på den toneangivende SXSW-messen i USA, ble tatt i mot som stjerner av amerikanske brukere.

Nå har selskapet passert 45 millioner brukere fra hele verden.

– Vi har fått markedsaksept, kommet inn i pensum og blir brukt dag etter dag, sier Kahoot-sjef Johan Brand.

Totalt har selskapet nå over en million registrerte lærere.

– Det er sykt mye kulere tall enn hvor mange elever vi har. Alle vet at hver lærer har mange elever, sier Brand.

Bedre innhold – mer bruk

Han forteller at selskapet nå er på vei over i en ny fase. Den handler om å legge til rette for at både elevene og lærerne skaper mer og bedre innhold. Det er nøkkelen for å øke bruken av tjenesten. Som et ledd i dette vil Kahoot fremover fokusere mer og mer på hvor mange aktive brukere de har i måneden.

Per i dag ligger dette på 10 millioner aktive månedlige brukere, deriblant hundretusenvis av lærere.

– Vi jobber nå for å gjøre verktøyene for å lage oppgaver bedre, forteller Brand.

Maksimere læring – ikke penger

Mange gründere innen helse og utdanning har møtt veggen hos offentlige innkjøpere. Den offentlige modellen gjør at noen få personer har all makt over hvem som slipper inn i markedet, noe som gjør det mer krevende å få testet ut innovative løsninger.

Kahoot har omgått hele denne problemstillingen.

– Vi har gjort et bevisst valg om ikke å gå til innkjøperne. I stedet er vi rigget mot brukeraksept og å komme inn på pensum, sier Brand.

I stedet har Kahoot valgt å hente penger andre steder – som hos Forskningsrådet og hos enkelte bedrifter. Per i dag omsetter selskapet for i underkant av 10 millioner kroner på denne måten.

– Vi lar noen få norske bedrifter få lov til å kjøpe av oss. Vårt mål er å utvikle en best mulig tjeneste, og unngå å selge for tidlig og bli en slave av disse salgene, poengterer Brand – og erkjenner at det kan høres en smule arrogant ut.

Poenget er imidlertid å finne de riktige partnerne som forstår selskapets tankegang om å maksimere “return on learning” i stedet for “return on investment”.

Så lenge Kahoot lykkes med å øke både nytten for brukerne, og derigjennom brukermassen, er Kahoot-gründeren overbevist om at inntektene vil komme etterhvert.

(Foto: Kahoot ved Johan Brand og Morten Versvik mottar prisen som årets oppstartsbedrift. I midten prisutdeler Kim Daniel Arthur. Foto: Marianne Bratt Ricketts)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here