– Norge trenger løsninger som effektiviserer arbeidshverdagen, forbedrer informasjonsflyten og samtidig er brukervennlige. Fyresign er et glimrende eksempel på dette, uttalte digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung da hun besøkte teknologiselskapet i Trondheim forrige uke.

Det Trondheimsbaserte selskapet, tidligere kjent som SocialScreen, har tatt et stort steg internasjonalt og relanseres nå som Fyresign. På kort tid har selskapet gått fra kunder i 3 land til hele 30, og allerede før sommeren har de solgt like mange lisenser som i hele 2024. Navnebyttet, lansert 15. mai, markerer starten på et nytt, ambisiøst kapittel for selskapet – og en tydelig rolle i Norges digitale fremtid.

Et tydelig signal om vekst og verdier

Fyresign utvikler programvare for digital skilting – fra venterom og butikker til kommunale bygg og industri. All utvikling skjer internt i Trondheim, hvor teamet på 10 ansatte har klart det mange større selskaper bare drømmer om: rask global skalering, uten eksterne utviklingsmiljøer.

– «Vi ønsker å vise at norsk tech kan hevde seg internasjonalt – samtidig som vi beholder og bygger arbeidsplasser her hjemme. Vi skal vokse globalt, men med føttene trygt plantet i Trondheim,» sier daglig leder Susanne Næs Hansen.

Ny merkevare – digital versjon av vedvarder

Navnebyttet til Fyresign skjer etter en juridisk gjennomgang av varemerker internasjonalt. Samtidig er navnet en hyllest til historisk informasjonsdeling:

– «Navnet bygger på ideen om vedvarder – en gammel, effektiv måte å spre budskap på tvers av avstander. Fyresign gjør det samme i digital form. Vi sørger for at viktig informasjon når frem – til rett person, på rett sted, til rett tid. Det er dette som skiller oss fra konkurrentene», sier gründer og teknologiansvarlig Joacim Lunde.

Lansering med statsråd og samarbeidspartnere

Fyresign markerte navneendringen med en lanseringsfest i Trondheim 15. mai, med 50 gjester og avduking av ny logo. Tre dager senere kom digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung på besøk.

– At en statsråd tar seg tid til å møte et lite selskap som vårt, setter vi enormt pris på. Hun løftet spesielt frem kjønnsbalansen hos oss – med både kvinnelig leder og lærling i en bransje der kvinner fortsatt er i mindretall», sier Hansen i en kommentar.

Vi ønsker selskapet som også kan skilte med en kvinneandel på 50% lykke til, og må innrømme at vi har stor sans både for navnet og satsningen internasjonalt.