Happy International Happiness Day!

“I believe the very purpose of our lives is to seek happiness” (Dalai Lama)


I dag, 20. mars, er det verdens første ”International Day of Happiness” på initiativ fra FN. Målsettingen er å skape en global bevegelse for lykkeligere liv og samfunn! Wow!!!
”Happiness and Well-being: Defining a New Economic Paradigm” er i følge FN´s generalsekretær Ban Ki-moon trigget av behovet for et nytt økonomisk tankesett som anerkjenner sammenhengen mellom menneskers lykke og bærekraftig utvikling; sosial, økonomisk og miljømessig. Målet er blant annet å kunne måle verdens “gross global happiness”.  Wow igjen!

Dette er stort. Happiness er stort – og også på full vei inn som et styrende prinsipp i arbeidslivet. Endelig!De siste par årene har forskningsrapporter, artikler, blogger og bøker om ”happiness” kommet på løpende bånd. Boka ”The Happiness Project” har ligget 1 år på New York Times bestselger liste og Harvard Business Review hadde i sitt Februar nummer 14 sider med temaet ”The value of happiness – how employee well-being drives profits”. I Norge lanserte nylig hovedorganisasjonen Virke kampanjen ”Arbeidsglede smitter” og organisasjonen ”Great Place to Work Norge” går så det suser med sine måleverktøy for hva som skal til for å skape glade arbeidsplasser.

Hvorfor denne plutselige fokus på arbeidsglede og engasjement? Forklaringen er like enkel som den er selvfølgelig; fordi det lønner seg! Å investere i mennesker er den smarteste investeringen ethvert selskap kan gjøre, for stolte, engasjerte medarbeidere gjør rett og slett en mye bedre jobb enn de som ikke er det.  Forskning viser at selskaper med veldig engasjerte medarbeidere leverer i gjennomsnitt 30% bedre resultater enn selskaper med lite og mildt engasjerte medarbeidere. Tar man forskningen til service-bransjen er forskjellen enda større; engasjerte medarbeidere presterer opp til 50% bedre enn sine ikke-engasjerte kollegaer. Egentlig ikke så rart, for hvem setter pris på service fra en surpomp?

”Norske arbeidsgivere kan spare hundrevis av millioner kroner gjennom å jobbe med arbeidsglede” sier administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen. Men hvor skal man begynne, hva skal man gjøre for å skape arbeidsplasser som får medarbeidernes til å gløde når de snakker om jobben sin og yter sitt absolutt beste når de er der?
Det å skape og dyrke arbeidsglede er et ledelsesansvar” sier Madsen.
Great Place to Work Institute´s forskning har kommet frem til de følgende faktorer er avgjørende for trivsel på jobb

  • Tillit til menneskene du jobber med
  • Stolthet over det arbeidet du utfører
  • Felleskap-følelse med dine kollegaer

Den amerikanske forskeren og forfatteren Daniel Pink viser til omfattende forskning på indre motivasjon motivasjon og fremhever 3 grunnleggende behov hos en motivert medarbeider:

  • Autonomi – mulighet å påvirke egen arbeidssituasjon
  • Mestring – mulighet å lære og utvikle seg
  • Mening – forstå hvorfor man gjør det man gjør og føle seg som del av noe større enn seg selv

Tidligere denne uka arrangerte Great Place to Work Norge en stilfull prisutdeling der de kåret Norges Beste Arbeidsplasser for 2013. Mens selskapene Itema, Webstep og Microsoft gikk av med æresprisene som beste lille, mellomstore og store bedrift, var gleden og stoltheten nesten like stor hos de andre 27 bedriftene som også fikk pris og komme opp på scenen. Med glede og stolthet, delte de historier om omtanke og tillit , ”vi”-ånd og samhold, glede, lek og moro, og om en følelse av å være del av noe mye større enn seg selv. Dagens høyeste lykke-brøl sto HP teamet for, med administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i spissen. De var med for første gang, kom inn som nr 8, men erklærte med stor entusiasme og energi at i 2015 så skulle DE stå øverst på pallen. Anita Krohn Traaseth er en av få toppledere som åpent går ut og erklærer at hun har ambisjon om å skape Norges beste arbeidsplass. Hvorfor det? Jo fordi hun vet det er bra for business. Flere ledere vil garantert følge etter.

Da jeg jobbet som Chief Cultural Officer i videokonferanse-selskapet Tandberg, hadde jeg gjennom 8 år gleden av å være med og bygge en organisasjon med store, hårete visjoner, utrolig sterke grunnverdier og en holdning om at ”Culture eats strategy for breakfast”. Det spilte ingen rolle hvor smarte og flotte strategier man hadde om ikke organisasjonen var motiverte til å gjennomføre dem –  og hadde teft og guts nok til å overprøve de om de ikke lenger tjente målet.

Da vi sto på scenen i 2010 og mottok utmerkelsen for Norges Beste Arbeidsplass for andre året på rad, husker jeg at jeg fikk spørsmålet om hva vi gjorde for å skape dette engasjementet i organisasjonen. Jeg svarte da at vi ansatte menneskene med de riktige verdiene, klokeste hodene og de varmeste hjertene, viste dem retningen, slapp de løs  – og resten gikk av seg selv. Det var ikke veldig langt fra sannheten.

Avogtil tror jeg vi over-kompliserer ting og gjennom det rett og slett misser målet med hva vi prøver få til. Det enkle er ofte det beste, også når det gjelder å skape glade og engasjerte arbeidsplasser. “Det vel bare å værra mot andre som jeg vil at dem skal værra mot meg sjøl” var min egen leders grunnleggende ledelses-filosofi og traff dermed hodet på spiker´n. For det det hele koker vel egentlig ned til at vi er jo alle mennesker – og så lenge vi husker å behandle hverandre som det – også i arbeidslivet –  så går det som regel bra.

“I believe the very purpose of our lives is to seek happiness” sier Dalai Lama. Om vi ikke har gjort det før, kanskje vi rett og slett kan begynne idag? På verdens første International Happiness Day. Og med det kanskje erklære at vi skal gjør hva vi kan for å ha 365 Happiness dager i året. Det er ihvertfall hva jeg kaller jeg et godt utgangspunkt for lykke – både privat og på jobb! Lykke til!

Happy International Happiness Day!
Av Annicken Rød, brennende engasjert kultur evangelist og gründer av Corporate spring

Don´t ask what you can do for the world.
Ask what makes your heart sing
Cause what this world needs
Is people with hearts that are singing.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »