Har 10 millioner brukere og “skaper enormt engasjement i klasserommet”.

I går mottok den norske oppstartselskapet Kahoot en hederspris under Webdagene i Oslo.

Kriteriet for å motta prisen er at tjenesten allerede er lansert, og at det er en digital tjeneste som “har betydd mye eller har potensial for å bety mye for en stor gruppe mennesker”.

Norske Kahoot har 10 millioner unike brukere over hele verden. Totalt er spillet brukt i 320 millioner minutters klasseromtid.

Vinneren beskrives slik:

“Kahoot er i ferd med å endre hele læringssituasjonen i klasserom verden over. Med Kahoot kan læreren lage oppgaver hvor elevene kan bruke nettdingsene sine til å quizze i konkurranse med hverandre. Brått blir dingsene brukt til ansporing i stedet for avsporing. Læreren kan ta ut rapporter og kartlegge nivået til elevene. Kahoot bidrar til å bringe lek inn i undervisningen og er blitt mottatt med stort engasjement i mange land”.

Kahoot er gründet av spillprofessor Alf Inge Wang ved NTNU sammen med daglig leder Johan Brand, CTO Morten Versvik og kreativ sjef Jamie Brooker.

Sterk konkurranse

Over 30 kandidater var nominert til prisen – i spennet fra løsninger som revolusjonerer byggebransjen til sosiale delingstjenester for barn.

Kandidatene ble vurdert av juryen bestående av juryleder Silvija Seres i Technorocks, William Klippgren fra Clickstream Ventures, Even Aas-Eng fra Venture Factory, Ingvild Myhre fra Rådgiverne og Jostein Magnussen fra Netlife Research.

(Artikkelen er rettet opp etter innspill fra gründerne).

På bildet: Johan Brand (f.v) og Morten Versvik (skjult) i Kahoot og juryleder Silvija Seres.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here