Denne uken fikk nordmenn et reelt valg av markedsplass for boligannonser. Hjem.no er eid av eiendomsmeglerne selv og setter en helt ny standard for kjøp og salg av bolig på nett.

– Norske forbrukere misliker monopol, og ønsker valgmuligheter. Det gjelder særlig når de skal ta viktige beslutninger. Det å kjøpe og selge bolig er i høyeste grad en slik beslutning, sier Rune Paulseth, daglig leder i Bomega, som står bak den nye markedsplassen Hjem.no.

-Undersøkelser viser at de aller fleste nordmenn ønsker hjelp fra en eiendomsmegler når de skal kjøpe eller selge bolig. Og vi har mange valgmuligheter når vi skal velge megler. Derimot har det vært mindre valgfrihet når vi skal annonsere bolig for salg, eller når vi leter etter nytt sted å bo, sier han i en kommentar.

Nå har norske eiendomsmeglere gått sammen om å skape mer konkurranse i dette digitale markedet.

– Hjem.no er eid av noen av de største eiendomsmeglerkjedene i landet. Med norskutviklet teknologi i bunnen og smart bruk av kunstig intelligens, mener vi at vi setter en helt ny standard for kjøp og salg av bolig på nett, sier Rune Paulseth.

Teknologien er utviklet av selskapet Zrch, og bruker kunstig intelligens og algoritmer for å gi en bedre match mellom boligkjøper og -selger. Hjem.no tilbyr blant annet en mer treffsikker søkefunksjon og et mer fleksibelt kartverktøy.

– Et avgrenset, tradisjonelt boligsøk gjør at du bare får se akkurat det du har søkt etter. På Hjem.no vill vi vise deg mer relevante boligannonser, basert på dine søk og interesser. Vi vil ikke at du skal gå glipp av en mulig drømmebolig, så vi viser også det vi tror du kan være interessert i, fortsetter Paulseth.

For boligselgerne er det avgjørende for prisen å få flere budgivere. En norsk studie* viser at med én ekstra budgiver kan salgsprisen øke med opp til 3,5 prosent. For en bolig til 5 millioner kroner er det 175.000 kroner.

– Det er penger som kan komme godt med hvis du samtidig skal kjøpe ny bolig. Derfor er det utrolig viktig at din bolig treffer så mange budgivere som mulig. Det ligger helt i kjernen av det vi ønsker å oppnå med Hjem.no, forklarer Paulseth.

Eiendomsmeglere i Norge har i lengre tid ivret for større konkurranse innen annonsering og synliggjøring av boliger. Grethe Meier er styreleder i Bomega, og har som administrerende direktør i Privatmegleren selv savnet alternativer. Nå har hun fått med seg meglerkolleger i en rekke større kjeder på satsingen.

– Hjem.no en tjeneste som springer ut av eiendomsmeglernes eget behov for en bedre og mer moderne tjeneste. Det handler om at vi kan forene vår lokalkunnskap med en teknologi som fungerer slik vi er vant til fra de andre tjenester vi bruker mye i hverdagen, sier Grethe Meier.

Samtidig som folk får en markedsplass for eiendom de ikke har vært klar over at de fortjener, vil eiendomsmeglerne med Hjem.no få et verktøy som gjør dem til enda bedre rådgivere i samspillet mellom boligkjøpere og boligselgere, sier Meier.

* Opening bid strategies in English auctions. Sønstebø, Olaussen, Oust; Journal of Real Estate Research mars 2021