Home Biz Hva kan arbeidsliv og utdanning lære av musikkbransjen?

Hva kan arbeidsliv og utdanning lære av musikkbransjen?

0

Kristiansand, Sørlandets blide hovedstad, byr på mer enn vakker skjærgård og Norges beste dyrepark. I tillegg til Kaptein Sabeltann er byen i neste uke vertskap for en rekke av verdens ledende pedagoger.

I spissen for det hele finner vi professor ved Universitetet i Agder, Oddgeir Tveiten, ildsjel og initiativtaker til konferansen World Learning Summit som samler deltakere fra over 20 land og har like mange presentasjoner på podiet.

Vi tok oss en prat med den driftige professoren som står bak konferansen som i perioden 6. juni – 8. juni arrangeres for syvende gang, og møtte en engasjert professor med klare tanker om hvor vi er på vei;

­– Arbeidslivets framtid er digital, global og online. Det kan vi like gjerne innstille oss på. Men jeg tror vi som samfunn er veldig tidlig i vår forståelse av hvordan digitale medier og delingsøkonomi kommer til å virke inn. For noen år siden da jeg kom hjem fra et forskningsopphold i Silicon Valley, snakket de fleste i den norske mediebransjen om at alt var annerledes i Norge, og at man derfor ikke ville møte de samme utfordringene som traff musikkbransjen. Nå har vi fasiten, men det er jo et paradoks at endringene som har truffet mediabransjen har vært forskningstema i 20-30 år. Da jeg var ung forsker på Blindern på 1990-tallet, var jo dette allerede i gang. En kan spørre seg om forskningens relevans, men for å være ærlig tror jeg egentlig at selv vi som holdt på med dette den gang, ikke var i nærheten av å forstå hvilke krefter som er i sving.

Bakgrunnen for konferansen er at Tveiten har utviklet gode relasjoner til universiteter som Stanford University i Silicon Valley og University of Texas, i Austin. Dette er to verdensledende knutepunkt for digital innovasjon, og Tveiten er tydelig på at det er bedre å få kompetansen til Kristiansand og Norge enn å sende alle som trenger det på studietur til Silicon Valley og Texas.

– Jeg tenker at det er viktig å holde fast i den lokale virkeligheten, og at dette for mange virksomheter er mer enn nok. Arbeidsdagen er lokal. Den er hjemme. Og den handler om mennesker. Skal norske virksomheter møte utviklingen tror jeg vi trenger bedre forståelse av hva den digitale medierevolusjonen innebærer i et mer framtidsrettet perspektiv. Derfor har vi alltid med oss foredragsholdere som ser framover og tenker i trender, sier Tveiten.

– Foredragsholdere herfra kommer igjen hvert år. Det blir dermed anledning til å treffe dem og bli kjent med dem. Vi holder en uformell og åpen dialog under våre konferanser. Vi holder konferansen liten, kanskje fordi temaene er så store. De som kommer, er forskere og entreprenører som arbeider helt i fronten av den digitale delingsøkonomien.

– Det snakkes mye om kunstig intelligens og om robotisering av arbeidslivet, med underliggende bekymring for arbeidsplasser som forsvinner. Vi ser jo at arbeidsdagen er travel for de fleste som vi gjerne ville hatt med oss fra norsk utdanning og næringsliv. I fjor hadde vi forskningssjefen i Google hos oss i fem dager. Han er en av de mest sentrale i Googles arbeid med kunstig intelligens og han betalte sin egen billett for å komme hit. Han spurte ikke etter honorar heller. Men det var like fullt en utfordring å folk ut av sjefsstolen i noen timer for å høre hva han hadde å si. Men vi klarte det til slutt.

I år er det Cathy Casserly som er hovedattraksjonen sammen med den sveitsiske entreprenøren Joseph Press, forteller han.

– Cathy og jeg stod bak 205-konferansen, som samlet 200 entreprenører og forskere på Stanford. Hun er tidligere visepresident for EdCast, et MOOC-selskap i California som vi samarbeider en del med. Og hun er tidligere leder for Creative Commons, en viktig rettighetsorganisasjon, Andre foredragsholdere har en sentral bakgrunn fra UNESCO, for dette er jo også sentrale utviklingsspørsmål.

– Ettersom vi mener at både arbeidsliv og utdanning har noe å lære av musikkindustriens digitale fadeser og dyrebare erfaringer, tror vi det er av interesse å invitere slike som Peter Jenner. Han er tidligere manager for Pink Floyd, Billy Bragg og Iggy Pop. Han har vært en pådriver i den internasjonale musikkbransjens arbeid med artistrettigheter og bekjempelse av piratkopiering. I tillegg er jo Peter en hyggelig fyr, avslutter den driftige professoren som legger til at det fortsatt er mulig å melde seg på konferansen.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here