I 2014 måtte du i gjennomsnitt vente 60 dager på svar på søknaden din. Nå kan du forvente å få svaret innen én arbeidsuke. 

Innovasjon Norge hadde som mål å redusere behandlingstiden på søknader fra 60 dager i 2014 til 4 dager i slutten av 2015. For ett år siden var saksbehandlingstiden nede i 13 dager.

Under Innovasjon Norges årsmøte i fjor lanserte virkemiddelapparatet den digitale søknadssiden “Min Side” for gründere. Tidligere leder for digitale medier i Innovasjon Norge, Frank Langva, som nå jobber som fungerende kommunikasjonsdirektør, innrømte den gang til InnoMag at søknadstjenesten de hadde ikke var god nok:

– Den søknadstjenesten vi leverte før til gründere var rett og slett ikke god nok. Det nye søknadskjemaet derimot, er mye mer tilpasset for den tjenesten de skal søke, sa Langva.

Det digitale skjemaet er blant annet blitt sterkt forenklet fra det tradisjonelle skjemaet. Nå har skjemaet kun 5 steg som kan fylles ut i den rekkefølgen brukeren selv måtte ønske å gjøredet. Viktige poeng i søknadsteksten blir også demonstret ved hjelp av korte filmer for å hjelpe gründerne til å fylle ut punktene riktig. Dette har bidratt til å gjøre saksbehandlernes arbeidshverdag enklere ved at de kan være både tydelige og mer effektive i arbeidet med søknadene som kommer inn.

Frank Langva er godt fornøyd med en reduksjon på 56 dager på 3 år på behandlingstid av søknader.

– Men at vi har klart å redusere behandlingstiden til fire dager, er et resultat av flere ting enn bare det å forbedre selve søknadstjenesten. Da vi implementerte Min Side med utgangspunkt i etablerertilskudd for gründere, endret vi policy for dette virkemiddelet for å kunne definere enda enklere og mer forutsigbare regler å styre søknader etter. Dette gjør vi nå med alle revideringer av policies. Vi vurderer de ut fra et digitaliseringsperspektiv for å unngå at formelle hindre kompliserer prosesser, forklarer Langva.

– I forhold til søknad om etableringstilskudd, har vi har blant annet tydeliggjort regler for hvem som har lov til å søke, og implementert disse inn i søknadsløsningen. Dersom man har betalingsanmerkninger eller hvis selskapet er eldre enn tre år for eksempel, vil man automatisk få beskjed om at man ikke oppfyller kravene tidlig i søknadsprosessen. Har man betalingsanmerkning kan man fylle ut og jobbe med søknaden, men får ikke sendt inn søknad før anmerkning er slettet. Er selskapet eldre enn tre år vil man simpelthen ikke få tilgang til søknadsløsningen til denne type virkemiddel da man uansett ikke vil kunne bli kvalifisert med det selskapet man søker på vegne av.

At Innovasjon Norge har konsentrert saksbehandlingen fra lokale kontorer til ett sted, i Førde har i følge Langva også bidratt til å effektivisere behandlingsprosessen.

Tiltakene har tydeligvis bært frukter og behandlingstiden er nå nede i 4 dager røper ferske tall fra årsrapporten, noe som betyr at Innovasjon Norges opprinnelige mål for 2015 endelig er oppfylt.

Hvilken tilbakemelding har dere fått fra gründere som har søkt?

– Tilbakemeldingen fra gründerne er at de opplever søknadsprosessen som både enklere og mer forutsigbart enn tidligere.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here