Når kunnskapen går ut på dato

Dagens studenter forberedes til jobber som ikke finnes. 30-åringer må dumpe og erstatte kunnskap. Med god ledelse kan fagfolk positivt styres over i nye spor, skriver IT-analytiker Helge Skrivervik.

Vi lærer lett. Noen lettere enn andre, og tyngre med årene, men vi lærer fortsatt. En medfødt egenskap. Å gjøre det motsatte er ikke medfødt. Avlæring betyr å gi plass til ny kunnskap, fjerne gammel som ikke stemmer eller er nyttig. Det er unaturlig. Vi kan ikke ta frem boka, starte bakerst og tømme hjernen.

Hva gjør vi? For det første – årsaken til at avlæring er mer relevant enn før, er raskere endringer. En flom av nye muligheter som andre vil ta i bruk. Å ignorere dem vil plassere oss i etterkant av utviklingen, over tid i utakt. Selv verdens beste verktøy har liten verdi hvis de har utgått på dato. Dessuten: Dette har ikke med alder å gjøre. Også 30-åringer må dumpe og erstatte kunnskap. Brutalt, men sant: Dagens studenter forberedes til jobber som fortsatt ikke finnes.

Omskolering? Det er noe annet. Beiteskifte fordi omstendighetene gjør det nødvendig. For eksempel fra fysisk orientert til skrivebordsorientert på grunn av slitasje. Eller fra en døende bransje til én som lever. Vår form for avlæring handler om tilpasning til ny virkelighet i samme geskjeft. Ta med innsikten, skyve til side mekanismene, metodikken. For eksempel software-utvikling. Utviklere er notorisk religiøse i sitt forhold til verktøy. Derfor Java-fest, Eclipse-fest og .NET-fest. De trives best i egen menighet der egne verktøy kan prises, erfaringer utveksles og konkurrerende miljøer hånes.  (se også Se opp for perfeksjonister).

Kortere levetid

Det fungerte før. Levetiden for verktøy, arkitekturer og tankesett varte lenge. Med kortere levetid og en strøm av nye muligheter som skal forstås og utnyttes, er situasjonen en annen. Utviklerne må avlæres – over på nytt spor.

Hvordan? Vår erfaring er ‘eksponering’. Utviklere, driftere, strateger, arkitekter – uansett håndverk er det mentale ‘spark’ og øyeåpnere som gir effektiv avlæring. Se og oppleve alternative måter å tenke og løse problemer på. Se hva andre får til utenfor boksen. Bli inspirert av muligheter, kortere veier til ‘store’ resultater med andre verktøy og ditto innstilling.

20 prosent flytter seg aldri

I praksis? Via deltagelse på konferanser, kurs, i fora, som ‘rådgivere’ i alternative settinger. Fagfolkene er fortsatt hos ‘sine egne’, men i nye grupper med andre referanserammer. Drivkraften som får det til å skje, er her som ellers dyktige ledere som er oppmerksomme på endringene, følger behovene, forstår utfordringene og kjenner fagfolkene. Med god ledelse kan fagfolk avlæres, omlæres og positivt styres over i nye spor. Utnytte oppbygget forståelse for sammenhenger, business og teknologi. Og frigjøres fra hemmende skylapper.

Noen gjør det selv – på eget initiativ. Det er 1- eller kanskje 5-prosenten. Resten trenger hjelp. Og 20 prosent  flytter seg aldri. En god leder kaster ikke bort tid på det umulige.

Helge Skrivervik er en av Norges ledende IT-analytikere. Innlegget er hentet fra Mymayday.com der Skrivervik ukentlig publiserer analyser, kommentarer og blogger om teknologi, strategi, IT og trender.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »