Mens resten av verden tar i bruk digitale virkemidler for å løse tradisjonelle problemer, benytter Italia eksisterende strukturer for å løse et digitalt problem når de nå inkluderer avsløring av falske nyheter som eget fag i skolen. 

Facebook og Google er med på laget når åtte tusen italienske skoler fra 31. oktober skal begynne å lære elevene sine hvordan de skal avsløre falske nyheter, melder The New York Times.

Prosjektet er en del av et eksperiment fra de italienske myndighetene, som i samarbeid med ledende digitale selskaper skal trene opp en generasjon studenter som lever store deler av livene sine på nett til å gjenkjenne falske nyheter og konspirasjonsteorier.

– Falske nyheter drypper dråper av gift ned i vår daglige internettdiett, og vi ender opp med å bli infisert uten å en gang være klar over det, sier Laura Boldrini, president for underhuset i det italienske Parlamentet. Hun har ledet prosjektet sammen med det italienske utdanningsdepartementet.

– Det er bare rett og rimelig å gi disse barna muligheten til å forsvare seg mot løgner, fortsetter hun.

– Del av den italienske kulturarven

Utfordringen er mer aktuell enn noen gang – og med historiene om russiske forsøk på å påvirke det amerikanske valget gjennom sosiale medier i bakhodet, er det kanskje ikke så unaturlig at Italia ønsker å iverksette mottiltak foran valget til neste år. I tillegg til en trøblete økonomi har landet store utfordringer knyttet til migrantstrømmen til Europa – som belaster Italia mer enn de fleste andre land. Kombinert med en kulturell hang til å tenke at det alltid finnes noe skjult under overflaten gjør dette italienerne spesielt sårbare for fake news-trenden, mener Alessandro Campi, som er professor i statsvitenskap ved universitetet i Perugia.

– Den italienske lidenskapen for å se intrige – om den eksisterer eller ikke – rundt ethvert hjørne, går dypt. Alt dette er en del av den italienske kulturarven, sa han til han New York Times.

Facebook i hardt vær

Boldrini fortalte at hun hadde inkludert Google og Facebook i prosjektet som en anerkjennelse av at det virtuelle rommet er der mange unge italienere lever livene sine.

Hun uttrykte derimot skepsis når det gjaldt Facebooks engasjement for å løse problemet med falske nyheter, og anerkjente muligheten for at skoleprosjektet ble brukt for å sørge for hardt tiltrengt positiv omtale for teknologigiganten.

Facebook har vært gjenstand for en rekke negative presseoppslag den siste tiden, i kjølvannet av at russiske aktører brukte plattformen for å forsøke å påvirke det amerikanske valget. Representanter fra Facebook, Twitter og Google har blitt kalt inn foran Senatets etteretningskomité, der man skal forsøke å fastslå i hvor stor grad selskapene ble brukt for å påvirke presidentvalget.

– Utdanning og medie-leseferdigheter er en avgjørende del av innsatsen vår for å motvirke spredningen av falske nyheter, sa Facebooks PR-sjef for Italia, Hellas og Malta, Laura Bononcini.