Sommerintervju: Delingssamfunnet, sensorer og digitalisering vil påvirke DNV GL mest de kommende årene. Men for DNV GLs Bjørn K. Haugland er jakten på bærekraftsamfunnet viktigere enn noe annet.

(Ukens sommerintervju er med Bjørn K. Haugland som vil holde innlegg på  Innovasjonsdagen 8. september.)

Navn: Bjørn K. Haugland
Stilling: Konserndirektør for bærekraftig utvikling i DNV GL
Favorittduppeditt: Iphone
Dine tre favorittapper: Twitter, Periscope og Storm.no
Hvordan kobler du av om sommeren? Jeg reiser mye resten av året så jeg liker meg best hjemme om sommeren. Jeg bor nær Oslofjorden og den er en perle hele sommeren, uansett vær!

Hvordan ser ditt selskap ut i 2020?

Vi har en tydelig visjon som driver oss mot å skape en sikker og bærekraftig fremtid. Transformasjonen mot bærekraft – eller det grønne skiftet som vi ofte bruker i Norge – vil tilta i den neste fem-årsperioden og det vil prege våre prioriteringer og disposisjoner.

Den digitale revolusjonen vi er inne i vil også øke i styrke og påvirke våre forretningsmodeller, hvordan vi samhandler internt og ikke minst hvordan vi leverer tjenester til våre kunder. Vi skal kort sagt bli et mer «datasmart» selskap i løpet av de neste årene

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Vi har et utstrakt samarbeid med mange organisasjoner og enkeltpersoner over hele verden som alle gir viktige innspill og inspirasjon for hvordan vi posisjonerer oss. De siste årene har vi holdt egne rundebordskonferanser om bærekraft, hvor vi har invitert et bredt spekter av kompetente personer, og der vi også har inkludert religiøse ledere og ungdom med klare tanker om bærekraft.

De unge har vært spesielt viktige for å gi oss inspirasjon for endring.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Vi har 381 kontorer med virksomhet i 107 land. Vi har i dag mer enn 80.000 kunder som representerer 25 ulike industrisektorer. Jeg må derfor gi et litt generelt svar og vil da peke på delingssamfunnet, sensorer og digitalisering som de sterkeste endringsagentene fremover.

Uber og Airbnb er begge gode eksempler på hvordan deling og digitalisering snur eksisterende forretningsmodeller på hodet. Internett har hittil endret musikk og mediebransjen, men alle andre bransjer vil også endres av digitaliseringen over tid.

Veldig mye vil skje de neste 5 årene.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?

En klar 10’er for oss. Vi har drevet global næringsvirksomhet siden 1864. På disse 151 årene har vi selvsagt sett betydelige endringer i geopolitikk, teknologi og sosiale forventninger til næringslivet.

Innovasjon gir en organisasjon endringskraft. Vi har alltid investert tungt i forskning, utvikling og innovasjon og ser dette som helt avgjørende for å posisjonere oss riktig fremover.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Først og fremst å drive egen forskning og utvikling og forstå hvordan trendene treffer oss. Vi setter hvert år av 5 prosent av vår omsetning til dette.

En viktig del av dette er å samarbeide med andre organisasjoner samt å lytte til kunder og andre stakeholdere i vårt økosystem.  I tillegg oppfordrer vi alle våre ansatte til å være nysgjerrige og til sammen å gjøre oss best mulig rustet til å forstå fremtiden.

Les mer om DNV GLs visjoner for fremtiden

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Vi er en kunnskapsbedrift og den nye digitale virkeligheten gjør at alle våre ansatte får raskere tilgang til mye mer informasjon enn før. De ansatte kan også lære mer og fortere gjennom sosiale medier og andre nettverk. Dette gjør at åpenhet og gjennomsiktighet blir helt avgjørende kommunikasjonsstrategi både internt og eksternt for å bygge tillit.

Vi gjorde nylig en analyse for FN Global Compact hvor vi så på trender som møter næringslivet fremover. En av konklusjonene her var «nowhere to hide – get ready to be naked», basert på at den digitale revolusjonen gjør næringslivet stadig mer og mer gjennomsiktig.

Tidligere i 3in.nos sommerintervju-serie har 3in.no intervjuet Enoro-sjef og IFN-styreleder Anders Lier og Siva-sjef Espen Susegg.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here