– La WiMP for alltid være et symbol på vår feighet, mener tidligere Wimp-ansatt.  

Spotify tok verden med storm da de lanserte sin strømmetjeneste i 2008. I løpet av sine to første leveår skaffet de seg 10 millioner brukere, hvorav en fjerdedel betalte for å bruke tjenesten.

Samtidig stakk inntoget av Apples Iphone, og etterhvert en rekke andre smarttelefoner,kjepper i hjulene for det norske milliardmarkedet for mobile SMS-tjenester.

Aspiro  staket derfor opp en ny kurs – og bygde opp den konkurrerende musikkstrømmetjenesten Wimp. Med musikkompetanse fra Platekompaniet og distribusjonskraft fra Telenor, skulle det skandinaviske markedet vinnes.

Seks år etter at Wimp ble lansert ble det norske strømmeeventyret solgt til den amerikanske rap-giganten Jay-Z for 56 millioner dollar – altså nærmere en halv milliard kroner.

– Skal aldri skje igjen

Men det kunne vært så mye mer.

Kun dager etter at Jay-Z har spredd sitt “stjernestøv” over selskapet – og døpt det om til Tidal – er selskapet verdsatt til 250 millioner dollar, altså over to milliarder kroner. Brukertallet skal også ha blitt mangedoblet på høykvalitetstjenesten, som ble lansert under merkenavnet Tidal i fjor høst.

100.000 nye brukere har toget inn på denne delen av Wimps tjenester, melder Business Insider..

Rettelse: Wimp hadde selv nærmere 600.000 abonnenter etter seks års drift. Spotify har til sammenligning 60 millioner brukere, hvorav 15 millioner betaler for tjenesten. 

Nåværende Unacast-gründer Kjartan Slette var en del av lederteamet i Wimp. Han savner stoltheten for at Norge har dyrket frem et teknologiselskap som når ny høyder. Samtidig tar han selvkritikk for at det norske selskapet på seks år aldri våget å ta satsingen langt nok selv.

– Det vi mangler av stolthet tar vi igjen i feighet. Meg selv inkludert. Jeg var i posisjon til å selv medbestemme Aspiro sin fremtid og satse globalt. Det samme var andre ansatte, ledere og eiere. Men vi var feige. Kall det manglende erfaring, kall det lav selvtillit, kall det hva du vil. Resultatet er uansett at Aspiro nå er utenlandsk eid, og det for en sum langt under den reelle verdien. Vi levde virkelig opp til navnet WiMP. Vi er et land med pyser, skriver Slette på E24s gründerblogg.

Og legger til:

– Personlig kommer jeg til å sørge for at det samme aldri kommer til å skje igjen. Ikke med meg. Leksen er lært.

For å avslutte med et twitter-vennlig statement: 

«Jay Z! You got lucky, #TIDAL was a bargain. You won’t so easily buy @Unacast or other innovative Norwegian companies #WiMPnoMORE”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here