Sommerintervju: I verdens mest dynamiske industri betyr innovasjon alt. Innen 2020 betyr det 5G og nye digitale tjenester til kundene, fastslår Telenor Norge-sjef Berit Svendsen.

(Ukens sommerintervju er med Berit Svendsen i Telenor. Svendsen vil holde innlegg på  Innovasjonsdagen 8. september.)

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020? (hva har endret seg?)

I 2020 er Telenor er tilbyder av digitale tjenester. Vi har lansert 5G og tingenes internett har blitt mer standardisert noe som gir positive resultater for kundene våre, det Norske velferdssamfunnet og miljøet.

Informasjonssikkerhet og beredskap kommer til å ha enda større oppmerksomhet i 2020 enn det har i dag.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Tidligere konsernsjef Tormod Hermansen er en stor inspirasjon. Han løftet Telenor fra å være et televerk til å bli en kommersiell aktør etablert på børsen, samt startet internasjonaliseringen. Det står det stor respekt av. Utenfor Telenor-systemet har internettets far Vint Cerf vært en inspirasjon helt siden studietiden. Det var stort da jeg møtte han for første gang i USA tidligere i år.

Internettet er kanskje den mest betydelige innovasjonen i moderne tid, og det er viktig at vi ikke begrenser mulighetene og potensielle gevinster fra ny teknologi fordi det endrer eksisterende forretningsmodeller.

Jeg vil også trekke frem Anne Carine Tanum som en meget dyktig og inspirerende person som jeg har gleden av å omgås. Som styreleder i DNB har hun fått til store endringer, og hun leder styremøtene utrolig profesjonelt med en unik egenskap til å få opp de viktige diskusjonene – og finne løsninger.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Hvis jeg skal velge en bransje i Norge, vil jeg si at det er kraftbransjen. De er ikke bare en utfordrer for oss på fastnett, men for utbygging av bredbåndsinfrastruktur i Norge generelt. Mange kommuner velger å bygge ut fiber via lokale kraftselskaper, som har gitt Norge over 100 forskjellige aktører.

Det er en utfordring både for sikkerhet, vedlikehold og potensielt for innovasjonsevne for nye teknologier. Utover det ser vi at internettselskaper fortsetter å bevege seg nærmere tradisjonelle telekommarkeder.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?

I verdens mest dynamiske industri, som telekom og internett er, betyr innovasjon alt og teknologien utvikler seg konstant. Innovasjon er godt forankret i Telenor. Selv om vi er 160 år gamle har vi gang på gang vært i omstilling, mye grunnet visjonære ansatte og ledere.

Det er kundene som velger å ha oss med videre og vi er fullt klar over at kundene kan velge å gi tilliten sin til en annen aktør om vi ikke holder oss relevante. Det er også viktig å understreke at det er i samspill med kundene at innovasjon oppstår, derfor er det viktig at kundene fortsetter å etterspørre innovasjon.

Jeg vil derfor si at vi ligger på 8. Man kan jo alltids bli bedre.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Primærkilden er mine kollegaer. Hver dag jobbes det for at Telenor Norge skal være med å definere fremtiden og deres innsikt er uvurderlig. Alle er veldig opptatt av at Telenor skal være et robust, innovativt og ansvarlig selskap i nye 160 år.

Jeg vil også nevne vår avtroppende konsernsjef, Jon Fredrik Baksaas, som har sett, forstått og grepet unike muligheter for Telenor som har gjort oss store ikke bare i Norge, men i verden.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Vi har dialog med kundene i alle typer kanaler. Har man hele Norges befolkning og alle norske bedrifter, samt offentlig forvaltning, som potensielle kunder, må vi klare å være flere av de stedene som de ulike kundene foretrekker.

Vi har nå kundeservice på telefon, mail, sosiale medier og i Telenorbutikkene. Den økte graden av digitalisering gjør at vi har mye mer skjermbasert kommunikasjon og vi har en veldig proaktiv kommunikasjonsavdeling og markedsavdeling som hele tiden prøver ut nye kommunikasjonsløp.

Vi etterstreber åpenhet og i vår vant vi også pris for vårt engasjerende arbeid på sosiale medier der vi møter kundene med en nærhet som er vanskeligere å oppnå om man bare har kundeservice på telefon.

Tidligere i 3in.nos sommerintervju-serie har 3in.no intervjuet bl.a. Enoro-sjef og IFN-styreleder Anders LierSiva-sjef Espen Susegg og Bjørn K. Haugland i DNV GL.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here