Innovasjon er altfor viktig til å drives av noen få produktutviklere. – Vi må begynne å involvere alle medarbeiderne, mener LOs Anthony Kallevig i ett innlegg nylig på 3in.

Savner innovasjonledelse i Norske bedrifter er overskriften som med ett fanget min oppmerksomhet mer enn noe annet denne dagen. Jeg har begynt utallige ganger å skrive på min første bloggpost, til og med opprettet en egen nettside av hensikt til å begynne å blogge. Det har vært så ufattelig mye å skrive om i min nå 2 år lange innovasjons-ledelse-reise i selskapet EVRY.

Under medlemsmøtet i Innovation Forum Norway tidlig våren 2014 fikk deltakerne en smakebit av den nye Innovasjonsmodellen i EVRY. Våre retningslinjer for hvordan vi skulle drive innovasjon. Oppskriften er tilsynelatende enkel;

  1. Innovasjon skal understøtte en klar retning og understøtte våre strategier
  2. Ett sentralt “Innovasjon senter” skal understøtte med nødvendige verktøy og metoder, samt aktivt delta i ulike innovasjonsprosesser gjennom aktiv fasilitering på tvers av organisasjonen
  3. Innovasjon skal foregå i alle nivåer i selskapet. Vi hadde aldri vært en av Nordens største IT selskaper uten at innovasjon kontinuerlig har kunnet foregå og større innovasjoner oppstått fra ulike nivåer i selskapet. Det er de som sitter tett på kunden som vet hvilke ideer som virkelig kan bli innovasjoner og skape reell verdi for våre kunder
  4. Vi må ha gode rammebetingelser for å tillate at ideer får tilstrekkelig rom til å bli verdiskapende innovasjoner. Om det er tid for ressurser, villighet hos ledere til å ta risiko, kapital eller andre organisasjonsformer og endring.
  5. Innovasjon skal kunne skje på tvers av selskapet, med muligheten for alle til å bidra. Det skal være åpent og gjennomsiktig hvilke ideer som får livets rett, hvorfor og hvordan. Ett såkalt åpent innovasjonsdesign, som gjør det attraktivt for enhver å bidra til at selskapet når toppen!

På slutten av foredraget avsluttet jeg med å si “Let’s awaken the beast!”. Igjennom en lengre tid med høyt fokus på kommunikasjon, samhandling internt og eksternt, og på å skape de rette rammebetingelsene, er “beistet” EVRY definitivt våknet.

Et topplederansvar

I 2014 fikk jeg åren av å motta, på vegne av alle våre medarbeidere,innovasjonsprisen for “mest innovative virksomhet i privat sektor” og nylig mottok en av mine nærmeste kollegaer her i Trondheim Innovasjonsprisen for Årets Intraprenør 2014. Han har vært spiren til flere ideer som har fått rotfeste hos EVRY det siste året.

Vi har klatrer på listene i Universum og er blant de mest attraktive arbeidsplassene. Hver dag står jeg opp med det noe flåsete tankesettet:JEG kan være med å forandre verden!”. Vi utvikler løsninger for en bedre fremtid, og Norge trenger EVRY som en sterk IT aktør.

Anita Krohn Traaseth skrev på kvinne dagen 8.april ett blogg innlegg som traff rett i mitt hjertet, “En hunnleders bekjennelser“. Å være innovasjonsleder i ett stort selskap er en ensom jobb, det er en evig marsj i motbakker. MEN, bak følger en marsjerende tropp med kompetanse, engasjement og villighet – med en hensynsløs kraft til å kunne realisere alle ideer og muligheter!

Innovasjonsledelse er ett topplederansvar, ikke bare dedikert drivkraft og enkelt prosjekter, men kontinuerlig forankring og etterlevelse i alle ledd av organisasjonen. Det er en endringsreise jeg mener de fleste selskaper må begynne å ta fatt på om en ikke allerede er på vei.

(På bildet: Louise Helliksen i Evry mottar utmerkelse som årets mest innovative virksomhet fra Truls Berg, generalsekretær i Innovation Forum Norway)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here