Nettbrett revolusjon

Det er nå tre år siden nettbrettet og sju år siden smarttelefoner kom på markedet her i Norge, og siden da har disse endret datavanene våre, tatt over mye av PC salget og revolusjonert hverdagen.

IDC som er den fremste globale leverandør av markedsinformasjon forventet i første kvartal 2013 at  nettbrettsalget skulle passere salget av bærbare PCer på verdensbasis. Fjerde kvartal  2013 måtte de oppjustere prognosene, årsaken var sterk konkurranse i nettbrettmarkedet, blant annet en kraftig økning i leveransene av Android-nettbrett og god etterspørsel etter Apples nye iPad mini.

– Nettbrett fortsetter å fascinere forbrukerne, og etter hvert som markedet går mot mer mobile enheter med mindre skjermer og lavere priser, forventer vi at etterspørselen vil skyte fart fra fjerde kvartal og utover, sier analysesjef for nettbrett, Tom Mainelli, i en pressemelding.

IDC forventer at det vil bli solgt 122,3 millioner nettbrett på verdensbasis i 2013, en økning fra 117,1 millioner i den opprinnelige prognosen. Neste år forventer analytikerne et salg på 172,4 millioner enheter, som er en økning fra tidligere antatte 165,9 millioner.

Her i Norge er det solgt over 500 000 første halvår 2013. Det  var en kraftig vekst fra 2012, hvor det totale antall nettbrett for hele året endte på en halv million.

iPad har lenge dominert nettbrettmarkedet fullstendig, men den kraftige veksten vi ser nå  er i stor grad drevet av rimelige Android-baserte enheter, skriver IDC i sin rapport. Nettbrett salget har passert salget av bærbare PCer og i 2015 vil det passere salget av både bærbare og stasjonære PC-er, tror IDC.

Det som startet som et tegn på nedgangstider i økonomien, har raskt endret seg til en endring i hvordan vi driver databehandling globalt. Mobilitet har blitt den viktigste drivkraften på bedriftmarkedet og for private forbrukere. PC-er vil fortsatt spille en viktig rolle i bedriftsmarkedet, men nettbrett overtar på mange områder hvor man tidligere har brukt PC.

Kilde: Mobilen.no

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »