Norges forskningsråd deler ut nye millioner – samtidig provoserer de en del av brukerne sine. Begge deler fortjener oppmerksomhet synes vi!
La oss begynne med å peke på at Norges Forskningsråd nå deler ut 374 millioner kroner til nye toppforsker-prosjekt, dristige forskingsidéar tidlig i karrieren og FRIPRO-prosjekt på tvers av fag – fra nye måter å forstå sykdom og samfunn på, til kunstig intelligens og materialegenskaper. Som de selv sier det er dette langsiktige investeringer i hodene og ideene Norge skal leve av framover.
I tillegg deler Forskningsrådet ut 277 millioner kroner til helseforskning og helseinnovasjon. Hele 16 prosjekt får støtte, der forskere, helsetjenesten og bedrifter utvikler løsninger for blant annet digital oppfølging, bedre beredskap og nye tjenester i helsenæringen. Ordninger som Pilot Helse gir offentlige og private aktører mulighet til å teste nye løsninger i reelle tjenester – med over 100 millioner kroner til fem større innovasjonsprosjekt alene.
Samtidig lukker Forskningsrådet døra – epost regnes nå som utrygt!
Samtidig får Innomag tilbakemeldinger fra brukere som opplever at det har blitt vesentlig vanskeligere å komme i kontakt med Forskningsrådet. Fra desember 2025 må nemlig alle henvendelser gå gjennom ei ny, sentral «svartjeneste» med innlogging, kontaktskjema og chatrobot, og vanlige e‑postadresser til Forskningsrådets over 450 ansatte er fjernet, – visstnok av hensyn til sikkerheten!
Det som før var en telefon eller en e‑post til en navngitt kontaktperson, er nå blitt et skjema, et saksnummer – og venting på svar.
Sett utenfra ser bildet paradoksalt ut: Forskningsrådet jobber for å styrke Norge som kunnskaps- og innovasjonsnasjon med store tildelinger til forskning og innovasjon, men gjør det samtidig vanskeligere å nå menneskene som forvalter ordningene. I et økosystem som bygger på tillit og dialog, der alt går fortere og tid er viktig er det all grunn til å spørre om dette er riktig vei å gå.
I dag bør det være mulig å kombinere en trygg, moderne svartjeneste med lav terskel for kontakt og tydelige fagpersoner som er lett tilgjengelige. Kanskje er det på tide å forske litt på hvordan man best mulig samhandler og samarbeider med andre, – og samtidig sjekke ut hva brukerne synes om Forskningsrådets kommunikasjonsstrategi.







