Norsk havbruksnæring er bokstavelig talt i vinden. Teknologi, kompetanse og samarbeid gjør at norske bedrifter står midt i en global transformasjon – og nå sparkes et nytt Ocean of Opportunities vekstprogram i gang. 

Siden starten i 2018 har Stiim Aqua Cluster bygget et sterkt innovasjonsøkosystem som samler gründere, investorer, forskere og industriledere. Programmet har blitt et springbrett for selskaper som ønsker å vokse – enten det handler om digitalisering, robotisering, nye fôrråstoffer, sirkulærøkonomi eller smart havbruk.

Neste programrunde starter i januar 2026, og søknadsfristen er 1. desember.

Fra idé til internasjonal suksess

I løpet av fem år har 31 selskaper gjennomført programmet – og 26 av dem er fortsatt aktive. Samlet står de for mer enn 170 millioner kroner i omsetning og har hentet over 400 millioner kroner i investeringer – tall som vitner om reell verdiskaping og gjennomføringsevne.

Blant suksesshistoriene finner vi FishGLOBE Technologies og Waive, som begge har gått fra ambisiøse startups til kommersielle aktører med vekst og eksport i sikte.

“Om det ikke skaper verdi,
så er det ikke innovasjon”

-sa en av mentorene i fjor. Og nettopp verdiskaping er kjernen i Ocean of Opportunities.

Kunnskap, kapital og kraft

Programmet kobler bedrifter med mentorer, eksperter og investorer som vet hva som kreves for å lykkes i havnæringene – både i Norge og internasjonalt. Mentorene Erlend Sødal og Vibecke Bondø er blant de som følger deltakerne tett, deler erfaringer, utfordrer og åpner dører.

Leder for Stiim Aqua Cluster, Trine Danielsen, forklarer at det er helheten som gjør programmet unikt:

– Vi kombinerer forretningsutvikling, investorkontakt og faglig sparring med et sterkt fellesskap. Deltakerne lærer av hverandre og ser hvordan teknologi og bærekraft går hånd i hånd. Vi skal bidra til at morgendagens havbruk blir grønnere, smartere og mer lønnsomt.

Havets fremtid bygges nå

Gjennom seks måneder får deltakerne innsikt, nettverk og synlighet – blant annet på AquaNext, en viktig møteplass der havbruksinnovatører får vise seg frem for både investorer og industri. Underveis gjennomføres bedriftsbesøk, workshops og mentorøkter, og programmet avsluttes med en pitch der bedriftene presenterer sine løsninger for investorer og næringslivsledere.

I følge Danielsen er Ocean of Opportunities mer enn et vekstprogram – hun hevder at dette er en arena for inspirasjon og utvikling, drevet av troen på at Norges fremtid ligger i havet.

Vi i Innomag skal ikke mene så mye om fremtiden ligger til havs eller på land, men som kjent heier vi på alle initiativ som øker innovasjonskraften, så sving gjerne innom programmets hjemmeside: https://stiimaquacluster.no/ocean-of-opportunities/