Det nærmer seg tiden hvor nordmenn flest bytter ut kontor og kollegaer med kule feriealternativ og kreative tanker, og for oss i InnoMag er tiden snart inne for å avgjøre hvilke saker du og resten av Norges endringsagenter skal få lese mer om når årets utgave av INNOVASJONSMAGASINET treffer Narvesens hyller rett over ferien.

Det som slår oss er at Norge er langt mer enn det som skjer i Oslogryta, og det overrasker oss ukentlig hvor mye spennende som skjer vårt langstrakte land rundt, og hvor stor avstand det er mellom de som kun prater om innovasjon og omstilling og de som faktisk gjør det. La oss her og nå konkludere med at det er flere i den første gruppen enn i den andre.

InnoMag ønsker som kjent å være en pådriver for alle som ønsker å spille på lag for nyskapning og innovasjon. Gjennom daglige oppdateringer og engasjerende, unikt innhold, er målet å bidra med gode historier og viktig informasjon for alle våre lesere.

Med godt overblikk over det norske innovasjonsmiljøet, underbygget av 30 års fartstid innen norsk IKT, har vi etter hvert opparbeidet oss en viss oversikt over alt det spennende som skjer, og det er ingen tvil om at jakten på norske enhjørninger (startups som i løpet av de neste 5 årene vil passere milliarden i markedsverdi) er i gang.  Våre dyktige journalister har allerede identifisert 5 slike, og vi gleder oss til å dele de med deg som leser gjennom sommeren og i magasinet, – og ikke glem at vi gjerne hører fra deg dersom du ønsker at vi skal bistå deg mer aktivt i jakten på de gode opplevelsene i tiden fremover.

I tillegg viser denne ukas store nyhet om at Microsoft kjøper det sosiale nettverket LinkedIn for ufattelige 217 milliarder kroner, at det fortsatt ligger enorme muligheter i de såkalte sosiale medier, og at vi fortsatt er tidlig i utviklingen.  I disse spalter har vi tidligere spådd at Google kjøper av LinkedIn, og vi vil nok snart få høre at årsaken til at prisen ble såpass høy nok skyldes at Jeff Weiner og hans team ikke manglet beilere. For Microsoft sin del blir oppkjøpet det største i selskapets historie, da den forrige rekorden ble satt da selskapet kjøpte opp Skype for 8,5 milliarder dollar i 2011.

Hva Microsoft sjef Satya Nadella vil gjøre med LinkedIn fremover blir spennende å se. Vi er ikke i tvil om at det hele dreier seg om å skape en plattform der vi som aktører finner det vi trenger for å gjøre hverdagen enklere, – og at også Microsoft må gjøre noe for å demme opp mot Google og Facebook.

Les også: Microsoft blir ny eier av LinkedIn

Vi har denne uka intervjuet flere spennende norske startups og vil i neste uke se nærmere på en undersøkelse som vi tror vil overraske deg. I mellomtiden ønsker vi på vei inn i årets lyseste helg å gi deg meldingen om at det blir stadig flere grunner til å være fremtidsoptimist. Ukas innovasjonsblomst går til deg som konkret jobber med å omstille egen virksomhet, og ingen vet bedre enn oss at det er hardt krevende arbeid med mange muligheter for å tråkke feil.  Derfor krever innovasjon og omstilling endringsagenter som tør å tråkke løype for å si det på godt norsk. Husk at handling trumfer tomprat og man blir ikke innovativ av å vise PowerPoints, like lite som man blir slank av å veie seg daglig.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here