Vi i InnoMag har de siste årene synliggjort hvordan innovasjon påvirker vår hverdag, og vi ser ukentlig tegn på at stadig flere ledere og endringsagenter innser at ny teknologi og endrede rammevilkår skaper helt nye muligheter. Derfor får vi også stadig flere medlemmer, og det mangler ikke på heiarop, – av og til også fra beslutningstakere i sentrale posisjoner.

Selv om disse heiaropene er aldri så velkomne så representerer de også et nasjonalt paradoks; Vi mangler ikke verken politikerne og store aktører som bruker fine ord om nyskapning, omstilling og ny grønn vekst, mens de aktivt bygger opp forsvarsverk rundt egne standpunkt og sloss for egne særinteresser. I forrige uke var det Hydro som feiret at de klarte å hente ut 2,2 milliarder av statskassa for å bygge på sitt aluminimumsverk, og denne uken er det Schibsted’s dyktige styreleder Ole Jacob Sunde som oppfordrer til en nasjonal dugnad for å sloss mot Facebook og Google’s voksende hegemoni.

Det interessante er at Schibsted ikke kan beskyldes for ikke å ha prøvd å stoppe amerikanerne. Allerede for 10 år siden lanserte de Sesam, en norsk søketjeneste som i en periode var en av Norges 12 mest besøkte nettsider. Ifølge Schibsteds administrerende direktør på den tiden tapte konsernet rundt 500 millioner før de la ned søketjenesten Sesam.

Vil de lykkes bedre nå?

Vi i InnoMag heier på norske endringsagenter, enten de sitter høyt i sine tårn eller i grundergarasjer landet rundt, og timingen er kanskje bedre nå…

Det nye er at i 2016 er forståelsen blant politikere og næringslivsledere økende om at spillereglene i næringslivet er i ferd med å forandre seg, og norske styrerom har innsett at selv om ytre endringer innebærer muligheter for både tap og gevinst, er det ingen vinnerstrategi å stå stille.

Vi har sett det før.  Både da dampskipet utkonkurrerte seilskutene og da digitaliseringen inntok avismarkedet, har evnen til å se endring og handle i tide vært oppskriften for de som vinner, og suksessen måles som så ofte før i økt kompetanse, økt produktivitet, og økte markedsandeler.

Vi vil utover våren fortsette å sete søkelyset på spennende norske innovative trekk og det gleder oss at en aktør som Schibsted maner til dugnad, selv om man alltid skal være forsiktig med å leke katt og mus, i hvert fall når realiteten er at man er en mus og den som inviterer til lek er gatas største katt.

Uansett utfall, vi digger initiativet og oppfordrer flere norske næringslivslokomotiv til å bli med på innovative satsinger som legger vekt på de fortrinn vi har i kongeriket Norge – og vi lover å synliggjøre både fiaskoene og suksessene. Fiaskoer fordi det er mye å lære av dem og suksesser fordi de fortjener og feires. Så følg med og tips oss gjerne om det akkurat du opplever som innovativt, nyskapende og grensesprengende.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here