Denne ukas oppsummering skrives tro det eller ei 38 000 fot til værs midtveis mellom USA og Frankfurt, – etter et San Francisco besøk som ble både en øyeåpner og tankevekker på flere vis.
USA’s største brukerkonferanse samlet nesten 50 000 deltagere, og selskapet Salesforce med gründeren Mark Benioff i spissen viste med all mulig tydelighet at selskapet tar AI på alvor. Dreamforce konferansens åpningstale var noe av det mer striglete og imponerende vi har vært vitne til. Med sannhetsvitner som Michael Dell, Accenture sjefen Julia Sweet og topper fra blant annet PepsiCo, Pandora og FedEx, ble hovedbudskapet om at automatiserte AI-agenter vil effektivisere de fleste virksomheter banket inn. Sjelden har vi møtt en leder med større tilstedeværelse og energi. Ta en titt på dette korte utdraget av hans 2 timer lange åpningssesjon.
Tidvis var det rene vekkelsesstemningen!
Samtidig som Metallica gikk på scenen i en egen konsert for Dreamforce deltagerne var det hjemme i Norge tid for regjeringens servering av statsbudsjettet. Her overlater vi til professor Tor W. Andreassen å oppsummere hvordan årets forslag innvirker på oss endringsagenter og norsk innovasjonskraft. Les hans utmerkede kommentar her.
Selv i USA fikk vi med oss at de siste rester av Senterpartiets budsjettmessige fanesaker fjernes. Forsøket med gratis ferge og sletting av lån for enkelte var sikkert velment, men viste seg å medføre lange fergekøer siden turistene tok med bobilene ut på det minste lille skjær. På fagspråket kalles slikt uønskede konsekvenser, en ikke helt ukjent problemstilling for oss endringsagenter.
Som Dilbert sier det; Change is good- You go first!
En erkjennelse turen til USA ga oss er påminnelsen om hvor lite amerikanere flest bryr seg om både Europa og langt mindre Norge. Den andre erkjennelsen kommer når man rusler gatelangs og ser alle de hjemløse og innser at USA praktiserer en samfunnsmodell som slett ikke er noe å trakte etter. Problemet har vokst fordi en rekke byer gir sine egne husløse valget mellom enveisbillett til San Francisco eller fengsel.
Signalet er umulig å misforstå, faller du utenfor er det lite hjelp å få. Det er både trist og uverdig!
Vi rakk også en prat med Innovasjon Norges nye leder i San Francisco, og siden Jon Halvard Bolstad Olsen har jobbet internasjonalt lenge virker han godt skodd for å kunne bistå norske gründere med internasjonale ambisjoner med å lykkes i det som fortsatt er verdens største og viktigste marked. At det er fullt mulig å lykkes i San Francisco selv for oss nordmenn er blant annet Jørn Lyseggen et godt eksempel på, Trysilgutten flyttet over og bygget Meltwater til å bli en global markedsleder innen konkurrentovervåking. I San Franciscos ikoniske havnebygning har han skapt et spennende innovasjonsmiljø. Som en påminnelse om hvor det hele startet har han kalt det flotte coworkingområdet Shack 15, fordi Oslo Havnevesen lot ham leie billig i Skur 15 for over 20 år siden.
Pay it forward kulturen lever heldigvis og ingen er rausere enn Salesforce gründer Mark Benioff. Det gjaldt ikke bare den gedigne konserten med Metallica onsdagskvelden, han står også i spissen for Pledge 1% bevegelsen. Dette er et globalt initiativ som utfordrer alle virksomheter til å bidra med 1% av omsetningen, 1% av overskuddet og 1% av medarbeidernes tid til gode sosiale formål. Et eksempel til etterfølgelse som du kan lese mer om her.
Vi kommer med en lengre artikkel om alle nyhetene som ble presentert, men la oss allerede nå konstatere at når Salesforce inviterer til Dreamforce så er det en blanding av nyheter, nettverksbygging og borderline vekkelsesmøtepreg over det hele. Med like mange deltagere som Tønsberg by kan by på sier det seg selv at det også blir litt kaos og med over 1500 prestasjoner skulle det godt gjøres å få med seg alt. La oss likevel dele advarselen som Mark Benioff tydelig delte med alle;
The rate of ai innovation now far exceeds most organizations abilty to adopt!
La oss også minne om at alle de øvrige nordiske landene slår oss på innovasjonsfronten, og denne uken kom en gladsak fra Finland. Den finske teknologiaktøren Oura som leverer ringer med sensorer som kan måle over 50 bio variabler, kunne meddele at de har hentet inn nesten 10 milliarder norske kroner. Målet er å bli den globale vekstvinneren i dette raskt voksende markedet der blant annet Apple også satser hardt med sine klokker.
Kanskje blir finnene på vekstjakt den neste Spotify suksessen. Vi heier i hvert fall på Oura!
Ukas innovasjonsblomst går til Visa, DOGA og Stiim Aqua Cluster som alle aktivt heier på nye norske vekstvirksomheter. Du kan lese mer om de ulike initiativene på www.innomag.no, og til uka er det klart for Oslo Innovation Week. Et initiativ vi var med å dra i gang for over 20 år siden. Der er det definitivt mange som heier på det samme. Vi ses!
Happy Friday og riktig god helg!