Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Kan en robot gjøre samme jobben som en journalist?

Når kommer robotene? lyder det fra salen. – De er her allerede, svarer sportsredaktør i NTB, Magnus Aabech. På Coxit PR´s seminar i dag presenterte han sitt prosjekt som skal realiseres til våren: ”NTBs fotballrobot”.

NTB-sporten produserer cirka 50 artikler hver dag. Da er det naturlig å tenke på hvordan man kan utvikle bedre måter å jobbe effektivt. ”Hvorfor automatisering?” står det på en av sidene i PowerPoint presentasjonen til Aabech. Nedenfor finner vi tre punkter: Raskere produksjon, mye bredere dekning og færre feil.

– Vår ambisjon men fotballroboten er at den skal være så god at den kan kunne gå gjennom kvalitetssikringen vår uten å gå via desken, og at det kan publiseres automatisk, sier Aabech.

Roboter jobber uendelig mye raskere enn mennesker. Derfor vil det bli en naturlig del av hverdagen til en journalist å forholde seg til at roboter vil spille en rolle i redaksjonene framover. De er kanskje ikke så flinke akkurat nå, men på sikt kan de erstatte ting journalister driver med i dag – spesielt når det kommer til å hente og sette sammen informasjon. I VG er de allerede i gang. De har programmert og utviklet en robot som hjelper leserne med å se hvor mye gjeld hver eneste kommune har.

– Neste nivå er å lage algoritmer som generer ”naturlig språk” med utgangspunkt i en stor variasjon av ord og vendinger som velges ut etter bestemte kriterier.

Roboter har vært omtalt i internasjonale medier i flere år. Gründer bak selskapet Narrative Science, Kristian Hammond, uttalte at han tror 90 prosent av nyhetssaker vil bli skrevet av roboter innen 2030. “It is the journalist who never sleeps,” skriver The Guardian. Derfor er det kanskje ikke så rart at flere frykter for at robotjournalistikken kan true arbeidsplasser. Likevel tror ikke Aabech at den tradisjonelle journalistikken vil forsvinne.

– Vi trenger folk som kan intervjue ansikt til ansikt, og dessuten tror jeg tv-sendingene ville blitt veldig kjedelig hvis det bare var roboter på skjermen, sier han.

Ny formel skal forbedre folkehelsen

@Berre.no

Forskerne ved K.G. Jebsen Senter for hjertetrening (CERG) har utviklet en helt ny formel – Personal Activity Intelligence (PAI), for å finne ut hvor mye fysisk aktivitet du trenger i uka for å unngå livsstilsykdommer. Nå har bruken av formelen i personlige treningsarmbånd fått stor oppmerksomhet ut i verden.

Den trønderske nyskapingen bidro til at Mio Global (som lager bærbare treningsprodukter) kom på listen over verdens mest innovative selskaper i tech-magasinet Fast Company, og under elektronikkmessen i Las Vegas ble aktivitetsarmbåndet kåret til beste nyhet innen “bærbar helse”. InnoMag tok en prat med Lasse Berre for å høre mer om produktet og planene framover.

Hva var inspirasjonen for å utvikle PAI?

– Vi innså at vi hadde et problem. Vi trente og var aktive, og brukte ulike wearables for å registrere aktiviteten, men forsto ikke hva informasjonen vi fikk betydde. I markedet fantes det utallige wearables som registrerte hvor aktiv du var ved å gi deg informasjon om kalorier, skritt, distanse, puls, høydemeter, trappetrinn osv. Denne informasjonen ble gjerne gitt brukeren i form av diagrammer, skjemaer og grafer. Det var rett og slett en overflod av informasjon, oftest presentert på en måte som var veldig vanskelig å forstå. Vi så at det manglet et enkelt parameter som gav fornuftig informasjon om helseeffekten av trening og aktivitet.

Hva er en personlig PAI-score – hvordan fungerer det?

– PAI står for Personal Activity Intelligence. Det er en enkel måleenhet som registrer hvor aktiv du er, og som gir deg relevant informasjon om helseeffekten av aktiviteten. PAI måles over 7 dager.  Målet er alltid å holde PAI scoren på, eller over 100. Gjør du det, reduserer du betydelig risikoen for å dø tidligere enn du bør av livsstilsrelaterte sykdommer. Forskning viser at den som er aktiv og har en jevnlig PAI på 100 eller over før de fyller 50 år lever opp til 10 år lengre enn den som er inaktiv.

Kan du fortelle om samarbeidet med Mio Global?

– Mio Global har brevet med aktivitetsmåling over 15 år, og var de første til å introdusere pulsmåling uten brystbelte i 2012. I arbeidet med å utvikle PAI brukte vi produkter fra Mio til å måle og registrere pulsen til testpersonene, rett og slett fordi Mio hadde de beste pulsmålerne.  Etterhvert innså vi at vi trengte en samarbeidspartner med bredere kompetanse enn hva vi hadde innenfor wearables.  Vi tok kontakt med Mio. De tente 100% på PAI, og vi kom på laget til en industriaktør med tung bransjeerfaring og kunnskap.

Hva er ambisjonene for PAI framover?

– Målet med PAI er å sette en ny standard for aktivitetsmåling, og gjennom det forbedre både den enkelte brukers helse og gjennom det også folkehelsen generelt.

Foreløpig er det bare laget prototyper og testversjoner – når vil det mest sannsynlig skje en lansering av produktet?

– PAI blir lansert i september. Det skjer ved at Mio introduserer Mio Slice, et aktivitetsbånd som er spesielt designet for PAI.

Om velferdsteknologi: – Vi ser gevinster på alle områder

Ansatt som lærer opp bruker til å bruke velferdsteknologi

Ved bruk av velferdsteknologi, får brukerne mer kunnskap og tar mer ansvar for egen helse, mener Cathrine Einarsrud, Ergoterapeut/prosjektleder i Sagene bydel.

Velferdsteknologi, som gjennom teknologisk assistanse skal bidra til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, anses som et sentralt virkemiddel for å møte fremtidens demografiske utfordring med flere eldre og færre yngre til å finansiere og bistå i omsorgsektoren. Nasjonalt har det vært en betydelig satsing på utvikling av faglig grunnlag for implementering av velferdsteknologi i de kommunale omsorgstjenestene, blant annet gjennom Nasjonalt Velferdsteknologiprogram som har som mål å bidra til at velferdsteknologi blir en integrert del av helse- og omsorgstjenestene innen 2020.

Nasjonal Velferdsteknologi i Sentrum (VIS) ble startet i 2013 som en del av Nasjonalt Velferdsteknologiprogram. Her har bydelene St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene gått sammen med Lovisenberg Diakonale sykehus og utstyr-og teknisk leverandør Dignito AS, for å teste ut teknologisk assistanse som skal styrke evnen til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne.

– Velferdsteknologi er viktig fordi det kan være med å skape mestring, trygghet, frihet og økt livskvalitet for brukere og pårørende. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. I mange tilfeller kan løsningene forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon, forklarer Einarsrud.

Ser klare gevinster

Type teknologi som VIS har testet ut kan deles inn i to; Trygghets- og mestringsteknologi, som Pilly medisindispenser og mobil trygghetsalarm med mulighet for GPS/sporing, og avstandsoppfølging som er et nettbrett med spørsmål man kan koble til medisinsk måleutstyr som vekt, blodtrykk, blodsukker, temperatur, spirometer og pulsoksymeter. Tall fra 2015 viser at 200 har fått avstandsoppfølging, 250 har fått medisindispensere, 80 har fått mobile trygghetsalarmer og 150 har fått e-lås.

– Med denne type teknologi får pasienten full tilgang til alle sine helseopplysninger og kan gjennom systemet kommunisere med helsepersonell. Dette gjør at brukerne får bedre kunnskap, noe som igjen bidrar til mer ansvar for egen helse, tror Einarsrud.

I følge Helsedirektoratets første gevinstrealiseringsrapport er økt trygghet, trivsel, mestring, innsikt og kunnskap om egen sykdom gevinster som går igjen, selv om nytteverdien for tjenestemottaker varierer etter teknologiområde. Nasjonalt velferdsteknologiprogram har følgeforskning og sammenstilte funn vil  derfor bli publisert i en tilsvarende rapport i 2016 og i en sluttrapport i 2017.

– Vi ser absolutt gevinster på alle områder, så vi gleder oss til å få rapporten, sier hun.

Samarbeid er alfa og omega

En av betingelsene for tildeling til kommunene var at de hadde samarbeid med en privat leverandør, som i dette tilfellet ble Dignito. Ideen bak offentlig-privat samarbeid (OPS) er å i større grad kombinere det beste fra privat og offentlig sektor. I følge rapporten “Offentlig – privat samarbeid i kommuner. Modeller og erfaringer”, kan OPS gi kommunene innovasjon og bedre kvalitet. Samarbeidsmåten er relativt ny i norsk sammenheng, og tall fra 2015 viser at mellom 20 og 25 kommuner har tatt i bruk OPS så langt.

Hva er den største utfordringen i gjennomføringen av slike prosjekter?

Utfordringen er ofte at samhandlingen vurderes ulikt på ulike nivå i organisasjonen, avhengig av erfaring med samarbeid, informasjon og forståelse av felles måloppnåelse. Et godt samarbeid med bydelene har derfor vært svært viktig for å lykkes med implementering av både teknologi, metodikk og kunnskap, sier Jens Espeland, lege i Dignito.

 

 

Cathrine Einarsrud og Jens Espeland vil snakke mer om prosjektet under onsdagens treff for medlemmer av Innovation Forum Norway.  

 

 

 

 

Hest som innovasjonsverktøy?

@FacebookPrivat

– Jeg håper inderlig at det blir bedre kår for sosiale entreprenører i Norge slik at vi får skikkelig betaling for arbeidet vi gjør. Ingen kan leve av idealisme alene, og det er umulig å betale regninger med knapper og glansbilder, sier sosial gründer Line Heggelund.

Line Heggelund er «lokomotivet» på Villa Solsiden i Vestfold. Småbruket fungerer som en ladestasjon, hvor mennesker kobler seg fra fitnesskulturen og på naturen for å bli jordet. På Solsiden finnes det en flokk med 7 hester og av dem lærer folk selvledelse, selvtillit, selvrespekt og autentisk kommunikasjon. Det er et kreativt fellesskap hvor vi er dritgode til å gjøre møkk om til gull, forteller bergenseren.

– Når vi ser oss selv gjennom hesters øyne får vi et autentisk bilde av hvem vi egentlig er, innerst inne. Du kan ta på deg en maske og lure deg selv og andre mennesker, men du kan aldri bløffe en hest. De leser energi og reagerer deretter. Ord, utseende, historikk og titler betyr ingen verdens ting. Uten å dømme gir de deg et ekte, ærlig og umiddelbart svar på hvordan de oppfatter deg der og da, og det blir klart hva vi må gjøre for å bryte mønstre som ikke tjener oss.

Kjærlighet i hestemøkk.

– Jeg elsker å være sammen med dyr, og spesielt hester. Hvorfor? Fordi de er ærlige og ute av stand til å fortelle løgner, de aksepterer deg for hvem og hva du er, og det er ingen dramatikk. Å tilbringe tid med dem fyller min personlige energitank, kobler meg til naturen og får meg til å føle meg fri. De er alt den moderne verden mangler, sier sosial gründer Line Heggelund.

Line inspireres av autentiske og handlekraftige mennesker som bidrar på sin måte til fellesskapet. Enten det er kunstnere, musikere, mennesker som av ulike årsaker har vært nede for telling, men som har reist seg og bruker erfaringen til å hjelpe andre, kjendiser som bruker sin status og rikdom til andre ting enn unyttig «bling» for å fremheve egoet sitt. Folk som har løftet blikket ut av sin egen navle og ser hvor urettferdig verden er, og som gjør noe med det. – Det er alt for mye snakk og for lite handling i dagens verden, mener villkvinnen.

En innovativ møteplass.

Hesteelskeren valgte som hun beskriver det – å hoppe av ”monsterkarusellen”, selge huset i Suburbia og flytte på landet. – Villa Solsiden blir til mens vi bygger, prøver og feiler. Jeg håper det er et sted hvor flere mennesker, på tvers av alder, legning, sosial og kulturell bakgrunn kommer sammen, inspirerer og støtter hverandre og på den måten bidrar til å gjøre verden til et bedre og mer rettferdig sted. Høyt på ønskelisten står et flerbruks hus og flere overnattingsplasser.

Sosiale gründeres kår.

– Jeg håper inderlig at det blir bedre kår for «underdogs» slik at de får skikkelig betaling for arbeidet de gjør. Men jeg er redd for at blårussen kupper heile driten fordi de vet hvordan man manøvrerer i kapitalistjungelen og skjønner at det ser bra ut å smykke seg med tittelen «sosial entreprenør». Da vil det også være disse som dikterer premissene og som blir tilgodesett med midler og avtaler.

 

 

 

 

Vi i InnoMag ønsker å få fram den store samfunnsmessige betydningen sosiale entreprenører som Line Heggelund står for –  og vi håper at våre lesere vil være med å heie fram løsninger som gjør det lettere for engasjerte endringsagenter som Line og få på plass nødvendig kapital. Kjenner du andre som også fortjener å få sin historie publisert? Ta gjerne kontakt.

Høydepunkter fra teknologifestivalen: – yes we can!

@LaTimes

Den årlige festivalen South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas er stedet for nyskaping, kreativitet – og en forhåndsvisning av morgendagens teknologi. 

Deltaker Ida Faldbakken, Co-Founder av Mash Up Norway, deler noen vesentlige stikkord fra dagene i USA: VR, smart cities, self driving cars, urbanisering, the future of food, health tech, bitcon og blockchain.

– Det som ligger til grunn er jo at alt dette dreier seg om Big Data, analyse av data, og at man har en demokratisk tilgjengelighet på informasjon som en konsekvens av en slags internett 2.0, sier Faldbakken.

– I tillegg er det mye fokus på at teknologi er løsningen og kommer til å effektivisere alt. Det er en enorm optimisme innenfor for eksempel landbruk og bærekraft. Teknologien endrer samfunnet slik vi kjenner den i dag, og det må alle være forberedt på, sier hun.

President Barack Obama entret scenen den 12. mars, som den første presidenten til å delta på SXSW. I en samtale med redaktøren av Texas Tribune, Evan Smith, talte han til publikum og teknologi-industrien om å løse nasjonens største problemer ved å jobbe sammen med myndighetene i USA. Obama minnet publikum om kampanjen som han kjørte på med i 2008, og sa “If you recall, the slogan wasn’t ‘yes I can,’ it was ‘yes we can,'”

Se hele intervjuet her:

Happy birthday Albert Einstein!

Today is a very special day for the world of science and mathematics. It marks both Albert Einstein’s birthday and Pi Day; the day that reflects the numerical mathematical constant, the ratio of a circle’s circumferences to its diameter, commonly approximated as 3.14159 – March (3), Day (14) Year (15) at 9:56AM 53 Seconds.(95653) reflecting 3.141592653!

Einstein was born in Germany on this day in 1879. And 137 years later, he’s still seen as one of the most brilliant minds in science — and among the most fascinating characters in history. We take a look at some of the greatest quotes from the acclaimed physicist:

– The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science.

– Any fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius – and a lot of courage – to move in the opposite direction.

– Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is not to stop questioning.

– Try not to become a man of success, but rather try to become a man of value.

– The true sign of intelligence is not knowledge but imagination.

– To raise new questions, new possibilities, to regard old problems from a new angle, requires creative imagination and marks real advance in science.

– It has become appallingly obvious that our technology has exceeded our humanity.

– Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.

– Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I’m not sure about the universe.

– Science without religion is lame, religion without science is blind.

– Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.

– The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science.

– We cannot solve problems with the same thinking we used when we created them.

Happy birthday, Einstein!

Troen på det (u)mulige

Foto: Agnete Brun

Som en innovasjonsdirektør må være, er Anita Krohn Traaseth positiv til at Norge vil klare omstillingen vi står overfor, men hun er klar på én ting:  – Det er mye hardt arbeid som ligger foran oss og mange vanskelige beslutninger. Dette vil kreve både mot og gjennomføringsevne på alle nivåer – noe jeg mener vi bør tørre å snakke mer om.

Navn: Anita Krohn Traaseth (44)
Favorittduppeditt: Mobilen
Dine tre favorittapper: NRKRadio,Twitter, Facebook
Hvordan kobler du av om våren? Jeg kobler av ved å sitte ute i enhver anledning, til lunsj, middag og kvelds.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør? 

– Å tro på det (u)mulige. Å gjøre en forskjell. Å stille spørsmål til etablerte sannheter. Å tørre å gå foran. Disse lidenskapene er nok alle årsaken til at jeg har valgt operativ endringsledelse og Innovasjon Norge som arbeidsgiver. Vi er svært privilegerte, for våre kunder – de vi jobber med hver dag – er nettopp den lille prosentandelen nordmenn som er så ‘naive’ at de tror de kan endre verden med sine selskaper, løsninger og ideer. Og er det noe vi trenger nå, så er det mange av dem, både blant de som jobber i og skal omstille etablerte næringer (og offentlig), og de som starter nye selskaper og dermed bygger helt nye næringer.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Største ‘driven’ er å få lede og drive endringsarbeid i praksis. Mange mener mye om temaene ledelse og innovasjon på sidelinjen, men jeg får mest energi av å faktisk teste, prøve og feile for å komme videre og for å komme fremover. Det er læring i alle faser.

– Jeg ser også til akademia, kombinert med praktisk erfaring og læring. Professor Kotter på Harvard har en endringsmodell jeg har fulgt de siste åtte årene jeg har hatt ansvar for å omstille avdelinger og selskaper. Professor Adam Grant på Wharton inspirer også med sine teorier og læring rundt relasjonsforståelse, betydningen av originalitet.

– Sist men ikke minst, så sparrer jeg mye, med markedet, kunder og kolleger. Vi har gjennomført tidstyvundersøkelser, åpnet styrerommet og ledermøtene våre for rake pucker fra kunder, og mobilisert Drømmeløftet for å få innspill fra ulike næringer og miljøer fra hele landet og internasjonalt.

– Jeg har også hatt over 600 1/1 samtaler med mine kolleger i Innovasjon Norge. Dette startet jeg med i HP Norge i 2012 og har fortsatt med. Det er summen av disse samtalene som har gitt meg størst innsikt i organisasjonen vår, og som har gitt meg mot til å gjennomføre endringene. Jeg vet at selv om det blir tøffe tak, så er endringene ønsket og mine kolleger gir meg de beste rådene om hvordan de bør gjennomføres. Det er en tid for å lytte og analysere, så må det gjøres. For ofte tør vi ikke å ta beslutninger, og da er det lett å  bare ‘utsette prosessen’ litt og håpe at behovet går over, slik at man ikke måtte forholde seg til det. Det syntes jeg vi bør slutte litt med. Vi må teste ut mer i praksis, for nå må vi lære mer mens vi går. Vi har ikke alle svarene og kan ikke forutse alle resultatene av den innsatsen som må gjøres nå. Vi må ta litt mer risiko og lære å leve med at vi ikke har helt kontroll og styring på alle tiltakene og initiativene vi prøver ut.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Det er mange, men det aller viktigste er å holde kontakten med studenter og de yngste. Det har jeg gjort i 20 år og er helt avgjørende for å kunne forstå hva som skjer. Deretter er jeg nok over middels nysgjerrig. Jeg vil forstå, stiller spørsmål og tester ut ting selv. I tillegg til samtaler og dialog, bruker jeg digitale kanaler for å holde meg oppdatert, som for eksempel Tweetdeck, hvor jeg følger internasjonale stemmer, journalister og tidsskrifter.

Hvordan ser Innovasjon Norge ut i 2020 og hvor befinner du deg? 

– Vi lanserer snart IN 4.0, vår reviderte strategi 2016-2020, hvor vi kommer til å snakke mer om hvilke grep Innovasjon Norge vil ta i tiden fremover.

– Når det kommer til meg selv, har jeg har aldri hatt en plan om ‘neste steg’. Oppgaven, innsatsen og resultatene der jeg er fører meg til neste oppgave. Å ikke vite hva det er, når det skjer, gjør arbeidslivet spennende. Jeg bygger ikke en tradisjonell og ‘riktig’ CV, jeg bygger erfaring og tiltrekkes av u(mulige) og krevende oppgaver som må løses!

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne? 

– De største utfordrerne er nye næringer og nye løsninger som er teknologidrevet – som utfordrer etablerte næringer disruptivt. Dette er enkelte aktører i fintech eller edtech næringen et fint eksempel på. Løsninger for bank og finans for eksempel, har tidligere vært forbeholdt etablerte aktører. Nå er derimot kampen om å tilby digitale selvbetjeningsløsninger og sluttbrukeren enorm. Det gjelder de fleste næringer som er forbrukerorientert.

– Men det som kommer nå i den sjette innovasjonsbølgen, midt i den digitale revolusjonen, har også fokus på globale bedrifter til bedriftsløsninger. Her kommer det virkelige store digitale skiftet til å få enorme konsekvenser.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet? På hvilken måte?

– Innovasjon er selve kjerne i det vi leverer til kundene våre hver dag, så det er derfor svært godt forankret. Nå det er sagt så har vi, som alle etablerte, store selskaper, behov for å jobbe med egen innovasjonskultur for å sikre størst mulig relevans for våre kunder, og øke evnen til å levere på våre oppdrag fra våre eiere.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

– Den endres på mange måter. Først og fremst ved å løfte og forankre viktigheten av kommunikasjon og kommunikasjonsdirektøren rett inn i toppledelsen. Det gjorde vi i desember 2014. Kommunikasjon må ha en sentral plass i et selskaps toppledelse. Deretter nå man velge rett profil til oppgaven. Vår kommunikasjonsdirektør, Kristin Welle Strand (33) har lang erfaring fra Innovasjon Norge, har jobbet internasjonalt og mestrer ulike kulturer og språk, deriblant kinesisk. Hun har stor forståelse og innsikt i betydningen av sosiale mediekanaler og har organisert sin avdeling for å løfte opp fagfeltet og fokuset. Dette området ledes av en av våre største kommunikasjonsentusiaster og fageksperter på digitale medier, Frank Langva.

– Jeg har også signalisert fra dag én i Innovasjon Norge – til hele organisasjonen – at jeg ønsker at flere kolleger som vil skal få melde seg på i samfunnsdebattene. Vi skal ha tillit til at våre folk kan sine saker, at det skal være rom for å mene noe uten at kommunikasjonsavdelingen skal ha godkjent det. Vi har flere tiår og profiler med dyp fagkunnskap som må deles, men viktig er det også at kjennskapen til våre ordninger og programmer økes, og de kan alle våre kolleger snakke om.

– Vi skal være proaktive og bidra med innsikt i hva vi holder på med, selv om det kan gi oss risiko for økt kritikk. Vi må åpne opp for å bli stilt spørsmål til, å bli undervurdert og forenklet underveis fordi ikke alle har innsikt i hva vi driver med. Det er vårt ansvar å få det frem. Det er den eneste måten vi kan bli mer relevante på. Her må ledere gå foran. Jeg var tydelig til min ledergruppe når den ble etablert om at de måtte komme seg på sosiale medier. Det betyr ikke at alle trenger å være så aktive, hvis de ikke har lyst, men det er viktig at de forstår mekanismene og kraften i disse nye verktøyene. De må derfor kunne opprette egne kontoer på ulike kanaler, svare på spørsmål fra allmenheten i det åpne rom og være tilgjengelige og bruke de som en lærings- og kontaktarena. Her er det rom for å finne egen form og farge, og rom for å feile. Det som det ikke er rom for derimot, om man skal sitte i min ledergruppe, er å velge og ikke delta eller lære seg dette.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– De tre overordnede nøkkelordene er: konsekvensene av 1) den digitale revolusjonen (også kalt den fjerde industrielle revolusjonen), 2) klimakrisen og 3) nasjonale omstillinger.

– De store globale krisene vi står ovenfor, som klimakrisen, representerer også enorme muligheter på innovasjonsfronten. FN har definert sine 17 bærekraftsmål og EU sine syv. Innenfor disse områdene, som for eksempel fornybar energi, helse, utdanning og ansvarlig forbruk og produkjon, vil det være rom for mange innovasjoner fremover, hvor jeg mener Norge er svært godt posisjonert. Selve plattformen for alt vil være teknologi som muliggjør for eksempel delingsøkonomien og skaper helt nye krav til etablerte verdikjeder, lovverk og politikk.

– For Norge er det i tillegg å gå fra særstilling som olje og gass nasjon til omstilling, og til å bygge NYTT innhold i ny særstilling som vil ha størst påvirkning på oss fremover.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Svært optimistisk, det må en innovasjonsdirektør være. Omstilling = mulighet i min verden. Men det betyr ikke at dette ikke blir krevende. Innovasjon er også destruksjon. Omstilling er mer enn kostnadskutt og nedbemanning, og vi finner ikke alle svarene i hvordan vi gjorde det tidligere. Det er svært mange år siden vi som nasjon har stått overfor så krevende tider og konteksten er ikke den samme som for 50 år siden. Det er mye hardt arbeid som ligger foran oss nå og mange vanskelige beslutninger, som vil kreve både mot og gjennomføringsevne på alle nivåer – noe jeg mener vi bør ha større åpenhet rundt. Vi må tørre å snakke mer og forstå hva det betyr i praksis. At enkelte valg vil bli smertefulle og vil utfordre hvordan vi har gjort ting tidligere.

– Hva som skal til for at Norge skal lykkes og hvordan den nye, ‘norske dreieboka’ skal se ut, kommer vi tilbake til 31.mai i Innovasjonstalen 2016. Det som derimot er sikkert, er at vi må tørre å bli litt mer konkrete enn det vi er i dag. Vi må sette retning og ha en visjon om hva den nye særstillingen til Norge skal og kan bestå av. Vi ble ikke en olje og gass nasjon tilfeldig. Noen satte retning og la en overordnet plan, som for eksempel De Ti Oljebud som kom i 1971. Politikk, lovverk og virkemidler ble tilrettelagt og resultatet av den innsatsen har vi levd svært godt på som nasjon. Men ingenting varer evig og vokser seg inn i himmelen. Heldigvis. Det er gode tider for økt innovasjonsfokus- og forståelse nå. Det er et privilegia å få bidra på veien.

Les alle InnoMags fredags-profilene HER

 

 

 

 

 

 

Hva vet vel kvinnene? – Om kvinnedag, innovasjon i skisporet og en ny vår for Norge

«Vi hadde aldri tvilt paa at vi skulde seire, men at seiren skulde komme saa stor og fullkommen, saa stille og skjønn, som den kom i kveld, det hadde vi aldri drømt om», uttalte en stolt Gina Krog da Norge som verdens første selvstendige stat i 1913 ga kvinner over 25 år stemmerett.

For dagens endringsagenter, uansett kjønn, alder og legning kan det være verdt å merke seg at det tok 28 år fra hun, som en ekte endringsagent, holdt foredraget som startet debatten om stemmerett for kvinner, til et samlet Storting vedtok stemmerett til kvinner over 25 år. Utrolig nok var det kun 12 medlemmer som støttet hennes sak det første året! Ikke rart Gina, etter at kampen for endring var vunnet, utbrøt til den oppmøtte presse følgende bevingede ord – også dagens endringsagenter kan notere seg – « hvor fjernt var målet, og hvor steil veien, og hvor tårnet vanskelighetene seg opp. Og nå! Troen har flyttet bergene!»

Denne uken har gitt oss kvinnedagen og årets kvinnelige entreprenør er behørig kåret og feiret, også i våre spalter.

Samtidig arrangeres også VM i skiskyting i Oslo, og ingen kan vel som Norge, feire skiatletene som fyker rundt i Holmenkollen og skyter hull i tåka. Vinnerene blir behørig dekket i andre medier enn InnoMag, men det kan være på sin plass å minne om at vi nordmenn sjelden har fremstått som innovative i skisporet.

Vi var for eksempel mot innføringen av stafett, det ble ansett som et fullstendig «nedsnødd» forsøk på å ødelegge den enkelte skiløpers kamp gjennom skogen. Da er det jo heller ikke så rart at verken fellesstart eller noe så kjettersk som skøyting var noe våre brave landsmenn i Norges Skiforbund kunne gå inn for – for ikke å snakke om kvinnelige skiløpere.  Ifølge professor i idrettshistorie, Matti Goksøyr, kan man tilskrive Norges mangeårige kamp mot nytenkning i skisporten en nasjonal oppfatning om at vi som opphavslandet for moderne skiidrett anså oss som en slags forvalter av sannheten.

Hvem vet, kanskje finnes det områder der lignende arroganse og konservatisme har sneket seg inn i hodet til noen du kjenner?

Som våre trofaste lesere vet, har vi i InnoMag helt fra starten av for tre år siden åpent innrømmet vår legning som fremtidsoptimister.  Med optimistens ukuelige tiltro til morgendagen og med et lønnlig håp om at våre lesere deler vår legning blåser vi nå i hornet og byr opp til debatt om hvor Norge er på vei. Mens andre medier er opptatt av å flytte Norge tilbake til 1721 (anno) og fyller på med ulik bakeshow og slankekriger, ønsker vi å slå et slag for morgendagen og norsk næringslivs omstillingsevne – og innovasjonskraft, som endringsagenten Anita Krohn Traaseth så entusiastisk snakker om i denne ukens fredagsprofil. Vår overbevisning er at altfor mange bruker for mye av sin tid og energi på å sloss for det bestående, og nettopp derfor ønsker vi å få frem alle de flotte eksemplene på at det eneste som bringer verden fremover er endingsagenter, enten de sloss for kvinnelig stemmerett, innovasjon i skisporet eller en ny måte å løse kundenes problemer på, slik du kan lese om i historien om hvordan NSB digitaliserer sine løsninger.

Vi har helt siden starten i 2012 hevdet at de fleste undervurderer hvor mange jobber ny teknologi utraderer, men det samme gjelder heldigvis potensialet ny teknologi innebærer når det gjelder å skape nye jobber. Realiteten er at nye teknologiske løsninger vil kunne løse en rekke av de problemene som vi som samfunn sliter med i dag.  Problemet er at både politikere og samfunnsledere flest fokuserer for mye på det bestående og for lite på hvor vi er på vei. Rop gjerne ut om du er enig eller rungende uenig – begge synspunkt er velkomne! 

Mye viktig innovasjon skjer i skjæringspunktet mellom ulike bransjer, sektorer og kulturer. Denne kryssfertiliseringen av ideer, kulturer og ulike disipliner, som oppstår når dyktige fagfolk, som ikke daglig snakker sammen, møtes i velfungerende nettverk, er ekstremt lettantennelig og en altfor lite utnyttet ressurs. Dette var tema for gårsdagens SUPERTORSDAG som samlet en entusiastisk forsamling av endringsagenter.  Som salig Einstein sa det; “en god samtale kan ødelegge 3 måneders intens jobbing på biblioteket”. Noen kaller dette Medici Effekten etter den italienske bankfamilien som bidro til å bryte ned tradisjonelle barrierer mellom ulike kulturer og bidro til å skape renessansen – kanskje en av verdens mest kreative perioder.

Fremtiden er undervurdert!

NSB kobler opp med nye reisepartnere

Med sin nylig lanserte reiseplanleggingsapp, ønsker NSB nå å koble opp appen til mer innovative reisemetoder som bysyklene, Uber og Taxifix. 

I følge TNS Gallup ligger Norge i verdenstoppen når det gjelder antall smarttelefoner per innbygger, og vi holder også verdensrekord i antall appsalg. NSB har i så måte drevet en digitalutvikling for bransjen, og mer enn 50% av de som besøker nsb.no gjør det i dag fra mobile enheter. Totalt ugjør det mer enn 150.000 besøk pr. dag på både appen og hjemmesiden.

– Vi jobber bevisst med å kunne levere innovative nyttetjenester og som en støtte lagde vi en innovasjonsprosess, en slags guideline, i arbeidet med nye ting vi ikke hadde vært borte i før. Men dersom man skal lene seg på en innovasjonsprosess for å innovere, blir magien borte underveis.  Vi har derfor lagt fra oss prosessen, men fortsetter å innovere, sier NSB’s IT direktør Trude Dahl Østby.

Som et resultat har NSB blant annet kommet opp med en ny nasjonal reiseplanlegger, TIDR. Visjonen er å gi Norges befolkning relevant og oppdatert reiseinformasjon fra dør til dør i hele Norge. Løsningen er allerede ute, og snart kobles antageligvis også innovative reisemetoder som bysyklene, Uber og Taxifix opp til appen, kan Østby fortelle.

– Vi tror etter å ha lastet ned appen, at også flyinformasjonen snart vil følge etter. Dette er en av de appene nordmenn flest vil lure på hvordan de klarte seg uten om ett år, spår hun.

Mer kreativ og teknologidreven

Så sent som i 2003 skjedde 70% av billettsalget i billettlukene som ofte var preget av lange køer i rushtiden. Nå handler mer enn 4 av 5 sine billetter selvbetjent gjennom NSB’s egen app, via nett eller billettautomater, noe som har ført til at store togstasjoner som Drammen og Asker ikke lenger selger togbilletter.

– De fleste av NSBs innovasjoner er teknologidrevene, og interne målinger viser at at kundene liker den digitale utviklingen. Det ferske samarbeidet med Vipps er nok et eksempel på at vi fokuserer på å gjøre det enkelt for våre kunder å benytte app som salgskanal, forteller leder for Salg og Forretningsutvikling i NSB Persontog, Kristin Kjøge Jansson.

– Vi har også begynt å bli mer kreative når det gjelder hva vi kan gjøre for å få brukerne våre enda mer fornøyd. For eksempel har vi lansert en egen underholdningsapp, som blant annet inkluderer en gratis lydbok hver måned og en mengde gratis aviser som er tilgjengelig for de med gyldig billett.

Hva om drosjene vinner kollektivkampen?

Tenk om: Drosjene tok 30% av kollektivtrafikken, 20% av privatbiltrafikken og 20% av vareleveransene – hver dag?

– Jeg tror at om 5-10 år så kan tankeeksperimentet mitt over være en realitet, skriver Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore Sandvik.

– Verdens byer vokser og det blir trangere om plassen. I Trondheim tar bilene opp 1 million kvadratmeter når de står hjemme. I tillegg båndlegger de 3-4 millioner kvadratmeter med parkeringsplasser på steder de skal kjøre til. De belaster og sliter på vegnettet, likevel står de stille 95% av tiden.

I en verden hvor byene vokser, vil det ikke være plass til så mange biler. Det vil neppe være norske byer som driver utviklingen sterkest, men gigabyene rundt omkring i verden forøvrig. De løsningene som drives fram i de største byene, vil likevel komme hit.

En annen drivkraft er all kapitalen som bindes i biler som nesten ikke kjøres. Alle mineralene, metallene og teknologien som står ubrukt, er et stort ressursproblem og en enorm kunnskapssløsing.

Videre vil vi ha mer on-demand. Det gjelder også transport. Vi vil fortsatt ha kollektivtransport, men vi vil ha den til døra og vi vil kjøres til døra. Men få av oss er så rike eller i en posisjon hvor vi kan få oppleve det, med mindre det blir like billig å hentes hjemme som å gå til bussen.

 

Norske modeller for Uber

Uber er en App. Den er seks år gammel og verdsatt til 100 mrd dollar. De har en utviklingsmakt og en visjon om å dominere transportmarkedene, som går langt ut over diskusjonen om rettigheter og skatt. Jeg tror vi kan lage norske modeller som ivaretar en anstendig sjåførlønn og sikrer like konkurransevilkår hvor transportselskapene (inkludert Uberish selskaper) betaler skatt og avgifter som andre, men vi kan hverken forby dem på sikt eller stoppe de tjenestene de utvikler. Jeg mener vi skal ta ufordringen. Det har vi snakket litt om på drosjeseminaret idag.

Uber har 3 minutter ventetid på taxi i London, og de har allerede lansert noe de kaller for Uber Pool, en tjeneste som fungerer sånn ca som flytaxitjenesten Trondheim-Værnes hvor du deler bil med flere, hentes hjemme ogs kjøres til flyplassen. Bare at Uber Pool kjører deg til jobb eller andre steder flere vil til.

Uber Pool har 100 000 brukere i uka i Los Angelses. I Kina har de 3 500 000 brukere i uka. Allerede.

Uber har også lansert Uber Rush, som også plukker med seg varer og sørger for raske og effektive vareleveranser for store og små leverandører. I Oslo har de fått Kolonial.no. Du kan gjøre matvareinnkjøpene dine på nett å få varene kjørt hjem. Jeg har regnet ut at jeg bruker ca 2-3 timer hver uke på å handle mat fordi jeg gjør det etter å ha hentet minstemann i barnehagen. Dyrt er det å handle på tom mage også. Jeg har betalingsvilje for å få kjørt maten hjem. Det sparer byen for parkeringsplasser og meg for 2-3 timer hver uke. Det er verdt prisen for frakt. Men da må noen etablere enda mer effektive vareleveranser.

“Det er vågalt og vanskelig å spå om framtida, men utviklingen går så fort at vi må begynne å forestille oss hvordan framtidas transportsystem vil se ut,”

Etterhvert blir alle bilene utslippsfrie/klimanøytrale, og etterhvert kommer de til å kjøre selv – uten sjåfør. Alle de store bilmerkene jobber med dette nå. Volvo kommer med sin om førerløse bil sommeren 2018. Google kjører rundt med sin i California, Apple er igang, Tesla, selvfølgelig og Uber headhunta 40 av de fremste robotutviklerne og forskerne fra Carnegie Mellon University Roboticsbe Institute for å utvikle sin førerløse bil.

Regulering og lovverk vil holde igjen utviklingen, men den vil komme. Om ti år er teknologien sannsynligvis så god at de er sikrere å sitte på en førerløs Volvo enn å kjøre selv midt på vinteren i Norge.

Det er vågalt og vanskelig å spå om framtida, men utviklingen går så fort at vi må begynne å forestille oss hvordan framtidas transportsystem vil se ut. Uber er 6 år, før de er tenåringer, vil det ha skjedd minst like mye – sannsynligvis mye mer innen transportsektoren.

45 millioner i støtte til NTNU-bedrifter

I fem år har NTNU Discovery vært en fødselshjelper for potensielle bedrifter basert på gode ideer fra NTNU. Ca. 100 søknader i perioden 2011 – 2015 har fått støtte på til sammen 45 millioner kroner. Det har resultert i 41 bedrifter som nå arbeider med å videreutvikle og kommersialisere resultatene.

– Dette hadde aldri vært mulig uten modige beslutningstagere i offentlig og privat sektor. Nå har myndigheter og muliggjørere andre steder i landet også oppdaget hva vi får til. Det er tid for å se framover, sier prosjektleder Per Arne Wilson.

– I år feirer vi (fem år) og håper at veien videre blir like spennende og givende som den har vært.

Her er noen av bedriftene som har fått støtte fra Discovery til å utvikle sine prosjekter i 2015, og som vi vil følge med på framover:

 

 

Basert på rapport fra NTNU Discovery. 

Sveiseingenør til topps i årets Female Entrepreneure

Foto av Charlotte Wiig

Kathrine Molvik (36) har med bedriften FeC brakt delingsøkonomien inn industrien, og skapt en helt ny tjeneste som har potensial til å fungere på en måte markedet ikke forventer.

Sveisekompetansen i Norge står for hurtig fall, og hindrer kvalitet, sikkerhet og konkurransedyktige leveranser fra norske bedrifter. Dette ønsket Kathrine Molvik (36) å gjøre noe med, og startet den sveisetekniske gründerbedriften FeC AS i Knarvik i 2014.

Gründerens forretningsidé er å bygge opp et internasjonalt kompetansesenter for material- og sveiseteknologi som håndterer hele verdikjeden fra utdanning av fagarbeidere, til forsking og utvikling av industrien. Med dette vil FeC ta et fag med lange tradisjoner og løfte det inn i den digitale og robotiserte fremtiden.

Det er dette vi kaller disruptiv innovasjon, en «game-changer», og er det noe vi trenger mer av i omstillingen av norsk næringsliv, så er det nettopp det, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge og juryleder i Female Entrepreneur 2016, Anita Krohn Traaseth.

12476403_10156626247505385_1044652945_n

Blant årets seks finalistene var blant annet Karen Dolva (25) med No Isolation som utvikler en avatarrobot for langtidssyke barn og Mona Jensen (41), damen bak high-end merket Tom Wood. Alle finalistene fikk 50 000 kroner hver, men det var altså fembarnsmoren Molvik som imponerte juryen mest og dermed stakk av med hovedpremien på en halv million kroner.

– Vinneren innoverer i en tradisjonell, konservativ og svært mannsdominert bransje, og har potensial til å fornye og forandre en næring. Hun ser helheten og muligheten i å anvende et tradisjonelt fag i en ny tid. Tross nedgang i oljerelatert industri og en tøff start har hun allerede klart å finne nye markeder og snudd opp ned på tradisjonelle forretningsmodeller, sto det i jurybegrunnelsen, som ble lest opp av H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit.

Hva skal du bruke pengene på?

– Vi skal først og fremst bruke pengene våre på å bygge vårt eget kompetansesenter, dette for å kunne ha et lokalt utgangspunkt. Så har vi jo en del forskningsprosjekter på gang som vi også trenger penger til, sier hun til InnoMag. 

IMG_6790

Ny rekord

Aldri har flere kvinner søkt om å bli Female Entrepreneur. Prisen, som tidligere het Årets gründerkvinne, ble først arrangert i 2009 av Innovasjon Norge og Nærings- og fiskeridepartementet. Mens det var rundt 30 søkere de første årene, var det i år hele 130 søkere som meldte seg på konkurransen om å vinne tittelen og en halv million kroner.

– Vi er ”at an all-time high” og jeg er imponert over den bredden som årets finalister representerer. Her ser vi innovasjoner som kan være med å markere Norge i nye, internasjonale markeder, sier Traaseth.

På tross av den store økningen av søknader, er mangelen på kvinnelige gründere med vekstambisjoner fortsatt stor. Hvert år etableres det rundt 50 000 selskaper, men mange av disse selskapene er enkeltpersonforetak uten ambisjoner utover det å skape sin egen arbeidsplass. Ifølge statistikk fra SSB utgjør kvinner 30 prosent av gründerne i Norge. Blant etablerte av aksjeselskap er det bare tjue prosent kvinner.

 

 

Nettverk = katalysator for positiv endring

– Å få tilgang til fagpersoner som kan hjelpe å realisere løsningen på et sosialt problem, er nesten mer verdifullt for sosiale entreprenører enn penger alene, mener Anne Aaby, daglig leder i Prospera.

Førstkommende torsdag 10. mars er det tid for årets tredje SuperTorsdag, en uformell og fysisk møtearena for alle som er opptatt av inspirasjon, læring og gjensidig nytte og glede. Denne månedens tema er ”Future of Networks”, der fire nettverksledere vil presentere sine tanker om hvordan sosiale nettverk kan være en katalysator for positiv endring.

En av de fire som skal innta talerstolen denne uken er Anne Aaby, daglig leder i Prospera, Norges ledende organisasjon innen kompetansebasert frivillighet.

– I Prospera har vi 250 konsulenter, advokater, økonomer, kommunikasjonskonsulenter etc. som er villige til å bruke litt av tiden sin på å hjelpe sosiale entreprenører å lykkes. Målet er å skape mest mulig sosial avkastning.

Gjennom bruk av nettverket sitt finner organisasjonen personer med spisskompetanse som kan løse sosiale entreprenørers utfordringer. Nettverket skaper de rundt pro bono-prosjekter. Pro bono-prosjektene er på 3 måneder, fem timer i uken og derfor håndterbart for flesteparten av konsulenter i fulltidsjobb.

–Prospera er prosess og nettverk satt i system. Det kan være ganske ensomt å være sosial entreprenør med en ny og god løsning på et sosialt problem. Det å få tilgang til fagpersoner som kan hjelpe realisere denne løsningen, profesjonelt og effektivt, er derfor nesten mer verdifullt enn penger alene, sier hun.

Interessen for hjelp som sosial entreprenør er ikke den eneste som er stor. Også interessen for fagengasjement utenfor sitt faste arbeid er enorm, men så langt har Prospera bare hatt mulighet til å ta inn ca. 13-15 nye konsulenter i måneden, kan Aaby fortelle.

– Mye av arbeidstiden blir brukt på å kontinuerlig utvikle nettverket for å matche behovene begge veier. Både på konsulentsiden og organisasjonssiden.

De tre andre som også vil være til stede under SuperTorsdag for snakke om hvordan man kan bruke sosiale nettverk og digitale plattformer for å sammen skape en bedre verden, er Anders H. Lier, styreleder i Norway Innovation Forum, Chatrine Skar, partner i Nordisk inkubator for samfunnsinnovasjon SoCentral og brobygger Bert – Ola Bergstrand i LivingBridgetPlanet.

Dørene åpner kl. 17:00 og eventet tar som vanlig sted på Heidi´s Bier Bar.

 

 

En verden som svikter unge jenter

Foto av: Beate R. Zahl

Hver dag blir 62 millioner jenter nektet sine grunnleggende menneskerettigheter – kun fordi de er jenter.

Sarah er 13 år. Hun bor i en landsby i Uganda sammen med sin mor og 4 yngre søsken. Faren er forsvunnet, reist sin vei. Moren arbeider på andre, større gårder, der hun graver i jorden i håp om å kunne brødfø familien. Noen dager finnes det ikke mat.

Sarah hjelper sin mor med å passe sine søsken, hun graver i jorden på den lille jordlappen der det dyrkes noen grønnsaker. Hun vasker klær, bærer vann og bistår så godt hun kan sin mor med daglige gjøremål.

Født inn i fattigdom blir Sarah sannsynligvis giftet bort som tenåring, der hun starter karriere som fødemaskin og arbeidshest. Utdanning er reservert gutter, og jenter tilhører menn som ofte, uten skam, bruker vold mot både henne og barna. Hun blir kanskje HIV smittet av sin mann som er seksuelt promiskuøs. Mange steder er det polygami.

Sarah er bare ett eksempel av mange. Hver dag blir millioner av jenter rundt om i verden nektet sine grunnleggende menneskerettigheter – rett og slett fordi de er jenter.

Uten verdi

Kvinner som kjønn er under kraftige angrep. Det er mangelen på ”verdi”, som til tross for århundrer med aktivisme og kvinnekamp, så langt har vist seg å være et uoppnåelig mål. Til tross for positiv lovgivning og internasjonale konvensjoner som beskytter rettighetene til jenter og kvinner, har eldgamle og skadelige praksiser holdt generasjoner av jenter som Sarah fast i fattigdomsfellen. En felle som går i arv fra mor til datter.

Jenter blir sett på som en vare og kjønnslemlestelse, æresdrap, incest og voldtekt er daglig kost. Bare i Uganda blir 40.000 jenter voldtatt av sin lærer på skolen hvert år.

Jenter fortsetter å være blant de mest ekskluderte og diskriminerte i verden. Utdanning er en viktig menneskerett, men 1 av 5 unge jenter over hele verden nektes sin rett til utdanning ved de daglige realitetene av fattigdom, konflikt og diskriminering.

Hver dag blir jentene tatt ut av skolen og tvunget inn i arbeid eller ekteskap der de risikerer isolasjon og overgrep.

Fattigdom gir fritt spillerom for menneskehandel og sexslaveri og mange av de unge jentene tvinges inn i prostitusjon – særlig i byene. På landsbygda tvinges de fleste inn i ekteskapet som en alternativ måte å tjene til livets opphold på.

Kun 13% av Ugandas jenter deltar i videregående opplæring. Mer enn 50% av befolkningen er under 15 år, og utdanning av disse barna er kritisk for Ugandas økonomiske utvikling. Selv for de som har tilgang til formell utdanning er det et svært begrenset arbeidsmarked. En hel generasjon står i realiteten uten tilgang til arbeid.

Fra et morshjerte

Bakom alle de nådeløse tallene finnes det jenter av kjøtt og blod. Jenter med drømmer og lengsler om en bedre fremtid. Som Sarah. Men som ikke har en sjanse til å komme seg ut av fattigdomsfellen fordi hun er født under steinharde betingelser og med galt kjønn.

Med jevne mellomrom dukker bildet av henne opp i min psyke. Hun berører meg, og bidrar til at jeg engasjerer meg aktivt i kvinnekampen. Hun er mitt universelle bilde på urettferdighet i en verden som kvinner utsettes daglig for.

Som et resultat er Girls Have A Dream School blitt etablert, der 20 unge jenter får en praktisk ettårig utdanning i søm og frisørfag. Det er et samarbeid mellom Norge og Uganda. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

Gratulerer med 8. mars!

– Vi trenger flere kvinnelige gründere og ledere!

Source: She Conference, 2015.

Visjonen til She er å bidra til å inspirere og støtte kvinner til å tenke mer entreprenør- , vekst og lederskap. Faktum er: vi trenger flere kvinnelige gründere og ledere.

1/3 av gründere, og ca. 35% av lederne i Norge er kvinner. Om man ser bort ifra helse- og sosialtjenester som er bransjen hvor kvinner dominerer med over 60%.

– Vi mener at det finnes mange dyktige kvinnelige gründere og ledere, men at disse får lite plass i media. Derfor ønsker vi å løfte fram de gode rollemodellene til inspirasjon. I morgen kommer det en blanding av topp-ledere og entreprenører som vil dele både egne erfaringer og inspirere, sier Linn-Cecilie Linnemann, én av initativtakerne av She Conference.

En av gründerne som kommer til SHE konferansen er Hanne Serine Finstad, som i 2002 grunnla Forskerfabrikken.

– Jeg så at det er et stort kunnskapshull mellom hva barn lærer i skolen innen realfag og hva som skjer i den virkelige verden. Dette gapet ville jeg fylle, så jeg tenkte, hvorfor ikke gjøre realfag til en hobby, til et kulturtilbud for barn, sier Finstad.

– Musikktimer er ikke nok for å skape musikere. Gymtimer er ikke nok for å bli en fremragende idrettsutøver. Med barn som gjør realfag på fritiden, øker sjansen for å få fremragende ingeniører, forskere og grundere i fremtiden.

Basert på egen erfaring: har du noen gode tips til unge, kvinnelige gründere som ønsker å skape noe eget?

– Bygg nettverk, få et profesjonelt styre med folk som kan det du ikke kan og ha orden på økonomien.

Hva tror du er de viktigste grunnene til at vi har færre kvinnelige entreprenører?

– Det er krevende å kombinere entreprenørskap med morsrollen. Å starte en bedrift er ingen 9-17 jobb, men krever innsats utover det. Selv hadde jeg hjemmekontor i 10 år, og jobbet før barna stod opp og etter de hadde lagt seg i tillegg til tiden de var i barnehage og på skole. Slik fikk jeg fleksibilitet som småbarnsmor selv om jeg jobbet mye, og barna slapp lange dager i barnehagen og hadde meg hjemme når de kom fra skolen. Men det er nødvendig med stor selvdisiplin for å få det til slik.

 

 

Due diligence of cultural capital

Photo by: Nguyen Hung Vu

As the financial value of many companies in Norway and throughout EU, there are now many oil-related and engineering companies on sale. The prices have gone down mostly as a result of the lowering oil price, but also due to limited short-term business opportunities.

In this situation, it is likely that highly financially supported actors and investors will look for mergers and acquisitions opportunities. Rich company takes over poor company. Big asset company buys small company. Two companies are merged to design one stronger unit to resist bending over and being squeezed in the market.

The financial challenge is pricing and value. Is the company worth as much if the leaders and key people have left the site? Are the two units able to integrate their leadership? Commercially, is synergy possible? Who will be the leading thinkers?

And how, in an acquisition, can you as an investor find out?

The cultural capital in any company defines its potential to master complexity, solve multiple problems, work across cultural barriers and think innovative. How can that be assessed and how can the result indicate pricing and suggest a viable way to succeed in a merger or an acquisition?

The cultural capital can be assessed through cultural assessment, where individual input of values priorities is carried out in the companies when being acquired or merged. The outcome is a cultural map, which indicates mindsets and prioritised values. This will be the investors guide to pricing, integration and keeping leaders and market strategy in the post-merger.

Having done the cultural assessment, the integration process will be shorter, faster and hence cheaper. The two parties involved in a merger will have precise insight in their former cultural map, and can build on that to get on board the new merged platform.

70% of all mergers fail, mostly because people cannot work together. Knowing where their priorities are and what their mindsets are will improve the success rate. Based on this, when will cultural capital due diligence become a required part of M&A? And knowing that these data can be gathered, how can they be available for more investors?

Engasjement med svart- kvitt kontrast

Facebook @Entoto Beth Artisan

Eg minnes fjernsynsbileta. Hungersnauden i svart-kvitt. Dei magre borna med oppblåst mage, store, redde auger, blikk som har brent seg fast på netthinna mi. Erindring om Etiopia smakar framleis botnlaus fattigdom. Eg minnes oppveksten på Voss. Kontrasten i svart-kvitt, alltid slik. For oss i skibygda var det kvite vidder og svarte løyper. Men fjernsynsbileta laga nye spor i meg om håp, handling og engasjement. Krafta i møter med mennesker.

Det blir inga forandring om vi ventar på at andre skal engasjera seg. Vi er den forandringen som skal til, vi er håpet, vi er handlinga. Derfor er eg i Addis Ababa, kvit blant svarte. Eg er nysgjerrig på landet, på kvinnene, på innovasjonen. Mi oppgåve er å formidla historier som fargelegg bileta frå Etiopia. Historier om mennesker som reiser seg opp frå fattigdomen, ein nasjon i endring, om enkeltmennesker som ser mulegheiter for andre.

Alt det som har ført verda framover byrja ein gong som håp og opprør. Då Martin Luther King jr., i 1963, hald den berømte talen sin, sa han ikkje: «Eg har eit problem.» Han sa: «Eg har ein draum». Det er drivkrafta til Birikit og Bethlehem også.

12788237_10153263048771782_1385179120_n

Rundt Entoto høgden i Addis Ababa klokka fem om morgonen, er det kvinner og hyener som er ute for og kjempa etter livgivande energi. Klokka er elleve og den vevre kvinna har gått i fire timar med ei ekstremt tung bør med brensel på ryggen. Det gjer ho kvar dag. No er det tid for å vandra vidare i håp om og tjena nokre slantar til å brødfø borna. Denne kvinna droppa ut av prosjektet som har som mål og løfta ho ut av fattigdomen. Sanitets skolering etter norsk lest, eigen forretning, sitt eige liv og verdigheit. For nokre er endring krevande. Mange får nytt liv. Møte med sterke og kraftfulle etiopiske kvinner, gode samaritaner, som Birikit og Bethlehem, dei som står bak og tar børa av ryggen til sine med-søstre, berører. Dei mobiliserer, jobbar i partnerskap, skapar bærekraftig forretning. Felles er eigne sterke historier, trua, visdomen og ikkje minst engasjementet for og gjera ein forskjell for fattige kvinner, Hiv positive kvinner, prostituerte kvinner, mishandla kvinner.

12804179_10153263048506782_285995312_n

Kontrastar fasinerer, kontrastar skremmer, kontrastar er vakkert, som «Bullets to beauty». Mitt møte med Bethlehem, ei etiopisk kvinne som stråler av varme, glede og stoltheit. Det har ho all grunn til, kvinna bak Entoto Beth Artisan – smykkedesign med sterke historier gjer suksess i USA og Australia. Sosialt entreprenørskap som berører. Entoto høgden, rett på utsida av Addis Ababa, er heimen til om lag 5000 mennesker, halvparten lever med HIV/AIDS. Dei er forvist hit, stigmatisert. Området har for så vidt vakkert landskap, men den grå skuggen frå fillete plastpressening fortel om ein koloni lengst nede på den fattige rangstigen.

12782510_10153263047491782_968389181_n

Med $1 om dagen er det lite håp for ei framtid. Det var før forretningskvinna Bethlehem byrja og praktiserar håp i form av handling. Ho kunne ikkje lenger venta på at regjeringa og politikarane skulle endra samfunnet. Bethlehem ser mulegheiter, bruker Gudegåvene sine av talent og engasjement. Ho skapar arbeid for kvinnene. I tre enkle afrikanske bygningar, «compounds» held dei til – i dag er det 120 kvinner i flittig produksjon av unike smykker. Ekte håndverk laga av blant anna resirkulerte kulehylster frå borgerkrigen, – og kaffebønner, eit viktig landbruksprodukt i Etiopia. Kvinnene får lønn, pensjonspoeng og det blir gjort ekstra heder og ære på månedens stjerne. Det merkast på stemninga. Det er godt og vera her. Eg opplever gode, sårbare og følelseslada møter med mødrene, eit tett samhald der byrdene blir løfta. Kjærleik til livet dei har saman. Heldige meg opplever kraftfulle kvinner som jobbar flittig, dei trivst og har stor yrkesstoltheit, men tek seg tid til og smaka på norsk sjokolade, sjelden kost. Dei likar at eg er på besøk- for livsgrunnlaget deira er basert på historie formidling, men det er ikkje berre derfor marknaden vil ha produkta.

Ei av kvinnene fortel, – My name is Meseret, I came to Entoto Mountain 17 years ago, a year after I found out I have HIV/AIDS in my blood. I was living on the mountain with no source of income, but since I joined the company my life has changed in many ways. My dream for the future is to work more and advance my living condition. Det er akkurat dette som er framtids draumen til Bethlehem, å skapa nye arbeidsplassar, slik at alle kvinnene på Entoto får eit levebrød.

Turen min til Etiopia var på eige initiativ og rekning, men eg kom i kontakt med dei etiopiske kvinnene gjennom Partnership for change, som blant anna gjer eit flott arbeid med å styrke og fremme etiopiske kvinnelege entreprenørar.

 

Bethlehem Berhane er invitert til FBI konferansen 19.oktober, under Oslo Innovation Week.

Voico pitchet seg til seier under årets Technoport

Tirsdag ble det skrevet historie i Trondheim, da 29 oppstartsbedrifter «speed datet» like mange investorer under teknologikonferansen Technoport.

Dette utgjorde mer enn 400 unike møter, der hver av oppstartsbedriftene fikk 10 minutter med 15 utvalgte investorer.

De åtte som som kom videre til semi-finalen var FlowMotion, Iris AI, Graphiq Design Collective, SaniNudge, Picterus, Voico, Norsk Redningsdrone og Fresh.Land, men det var teknologiløsningsselskapet Voico som imponerte juryen mest og dermed stakk av med pengepremien på 250 000 kroner.

 

 

 

– Our vision is to empower societies, says Telenor

Yesterday, Telenor hosted the Telenor Expo-conference along with partners around the world to explore new ways to give value to the society, using their own data. With the name, “Big Data for Social Good”, the aim was to offer different perspectives and to map future possibilities for the use of big data.

Our vision is to empower societies, President and CEO of Telenor Group, Sigve Brekke said in his welcome speech.

While the idea is now fermenting all over the globe – in academic quarters as well as in business and in civil society – the benefits envisioned are still mostly in the future. However, the current digitization will transform all aspects of the Telco industry and the way consumers increasingly use and rely on mobile technology, according to Telenor Group.

Telenor Research has identified six important trending areas for 2016:

Telenor, press release.
Telenor, press release.

– The trends we have highlighted are not radically new, but we believe that 2016 is the year the adoption or the application of these will start to be felt. 2016 will be an exciting year for telecoms as we face evolving customer expectations, competition, regulation and accelerating technological change. Change that in our opinion brings more opportunities than it does challenges, Bjørn Taale Sandberg, Head of Telenor Research, said in the press release.

One of the trends highlighted is how Telecom big data will be used more in 2016 to tangibly help society – for the purpose of social good.

Big Data Conference, Fornebu.
Big Data Conference, Fornebu.

Yesterday at the Big Data event, Ph.D at Harvard School of Public Health, Caroline Buckee, showed her study as an example on how mobile phone data can improve disease prediction, in this case Dengue fever in Pakistan.

What we´re doing wouldn’t work unless we will continue to be innovative, and capitalize of innovations like big data, special advisor on global health at the Ministry of Foreign Affairs, Tore Godal said.

CcnQRPCWwAAWoU-

While Bernt Apeland, Executive Director at UNICEF Norway showed us The Global Goals For Sustainable Development, – We have to do business in a different way than we have done before. The use of big data is going to be crucial. Mobile technology will be one of the more important instruments we have to achieve that goal; we can already see that mobile data is really making a change for children in Uganda, Apeland said.

Secretary General for Norwegian Red Cross, Åsne Havnelied said that we should focus on impact and emergency response. – Real-time data is essential, and it is important for the humanitarian organizations, she claimed.

 

InnoMag will continue to follow up on the trend on investigating what big data can do for humans, societies and businesses.

– Norway needs to have the mindset of a Viking

The future of Norway depends on whether we are willing to learn from failure or not, says previous brain of the year winner and the world´s first Director and professor on Intellectual Capital, Leif Edvinsson. 

Name: Leif Edvinsson (69)
Position/work: The World’s First Director as well as Professor on Intellectual Capital, Awarded for Thought Leadership by Peter Drucker Foundation, Intel and The European Commission
Favorite apps: Messenger, WhatsApp, Google Map, Skyscanner, Flightradar24
How will you describe yourself in 5 words? Curious, Nordic, Gourmet, Global Knowledge Nomad, Brain of the Year 1998

What is your passion and how is it reflected in your work?

– Design, because it adds to good mental health and enjoyment of life. It gives you a mental impact, whether you believe it or not. That’s why office design is so important. In order to get an innovative mind, you have to surround yourself with mindful things in a good context – everything from furniture to good lighting. You also need to have the right amount of oxygen to fertilize your mind and a good balance between Ying and Yang.

Who/what inspires you the most?

– Questioning patterns and talking to good journalists. When I founded and worked at the Skandia Future Centre, I had at least one journalistic conversation per day. These were of mutual benefit because i got the help to codify some of my thinking into words and different languages. Good questions create new patterns in your head and are essential If you want to develop new insights.

What are your sources for future insights?

– The Globe

As the Grandfather of Intellectual Capital (IC), can you explain to our readers what it is and why it is important?

– IC is not about financial capital, which is usually what you associate the word with. IC is about derived insights of head-value and is the hidden assets for future well-being. The roots for the fruits.

What can the readers expect to read about in your upcoming articles for InnoMag?

– How to move out of the box of the old financial accounting paradigm from 1494 into the present of valuing of knowledge, networking and futurizing, which is currently being applied on enterprise level as well as city and national level.

What do you see as being most challenging for Norway during these recent times of restructuring?

– The challenge for Norway is to have something else beyond the oil. Norway was once a very successful shipping nation and has been a very successful oil nation – but if you have the same type of cultivation for too long, you no longer have the nutrition to maintain a sustainable harvest. You can´t keep fishing only one fish in the sea, and that goes for innovation as well. It needs to be multidimensional and cross-generational, where you mix old and new thinking.

– However, the issue is not innovation, but continuous RENEWAL. If you take your body as an example, roughly all the cells you have weren´t there 5 years ago – it´s been renewed at different speed. Your mouth for instance recovers very quickly, but if you break a leg it takes a lot longer. The speed of renewal in a society is therefore very important. But speed is not enough – you have to be able to shift patterns as well. So it is about navigational velocity on all levels.

So if you compare Norway to a body part – which part would we be right now?

– Norway might be close to a broken arm! Unless you have the courage and support to renew you will not sustain. Norway and Sweden are not culturally very overseeing with mistakes like the Americans are. Being open to learning from failure, and rapid learning will be critical navigational skills for the future of Norway. You need to have the mindset of the Vikings – to have both the courage and support to explore the unknown.

– Norway has tremendous potential with all the international intellectual capital you have, but you need to create an environment where it´s allowed for rapid prototyping and futurizing with the resources available in order to find new approaches.

Leif Edvinsson will be speaking at this year´s “Future Insights” conference held on May 10th. For more info and registration please click HERE

 Read all portraits HERE

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...