Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Ber om oljesmurte idelaber for nye gullnæringer

Hver tredje potensielle forretningside bygd på oljekompetanse vil aldri se dagens lys, mener teknologene. Nå vil næringen ha politikerne til å finansiere en idedugnad. 

Norsk olje- og gass, Norsk Industri, Tekna og Abelia går nå sammen om å foreslå idelaber rundt omkring i landet. Målet er å dyrke frem nye og radikale idéer i grenseflatene mellom ulike fagfelt.

– Metoden har gitt gode erfaringer, og egner seg godt til å plukke ut de mest grensesprengende forsknings- og innovasjonsprosjektene, gjennom en tidsbegrenset og intens idéutveksling og diskusjon på tvers av faggrenser, skriver lederne for de fire organisasjonene i en kommentar.

De viser til at konseptet har hentet inspirasjon fra det som i England kalles «sandpit». Det engelske forskningsrådet skal ha brukt metoden over 60 ganger over ti år.

– Personene – ikke institusjonene – er de sentrale aktørene i en idélab: Håndplukkede deltakere fra ulike fagfelt møtes i en intensiv arbeidsuke. Prosjektideene utvikles med høyt ansette fagpersoner som mentorer, og andre eksterne fagspesialister. De skal bidra til at prosjektene jobber med grensesprengende ideer og utfordrer de tradisjonelle løsningene, vektlegger de.

De beste prosjektene vil få tilsagn om støtte ved avslutningen av idélaben.

Muligheter går til spillet

Norsk Olje og Gass har tidligere skissert 26 måter kunnskapen fra oljeindustrien kan utnyttes i andre sektorer, i rapporten “Grensesprengerne”. En undersøkelse blant Teknas mer enn 12.000 medlemmer i olje- og gassektoren, viser også at det er et stort og uutnyttet potensial for teknologioverføring.

Samtidig er det bare 13 prosent av dem som tror at bedriftene faktisk kommer til å utnytte dette.

– Det er tre ganger flere teknologer som mener bedriftene har muligheter til å vokse i andre markeder enn de som mener at bedriften faktisk kommer til å gjøre det, poengterer de.

Opprop til politikerne

Dermed frir organisasjonene til politikerne om å bevilge 35 millioner kroner i revidert statsbudsjett, og ytterligere 120 millioner kroner i perioden 2016-2018.

Hver idelab anslås å koste 5-7 millioner kroner, noe som kan gi om lag 20 idelaber rundt omkring i Norge.

Organisasjonene viser til følgende politiske vilje:

• Statsminister Erna Solberg sier at statsbudsjettet 2016 blir et budsjett for omstilling.
• Ap-leder Jonas Gahr Støre har tatt til orde for en ny industristrategi.
• Produktivitetskommisjonen har påpekt at det er behov for å skape økt vekst og innovasjon i flere næringer enn petroleumssektoren.

Les mer om utspillet og last ned forslaget her!

Slik vil Norge endre seg mot 2030

Eirik Newth, foredrag Future Insight 2020

Venter du på det grønne skiftet? Vel, to andre dyptgripende endringer vil være viktigere de neste årene, varsler fremtidstenker Eirik Newth.

Nær sagt alle er nå enige om at vi har nådd oljetoppen. Nå er målet å jakte de grønne pengene og posisjonene, hevder svært mange fremtredende eksperter og politikere.

Astrofysiker og fremtidstenker Eirik Newth mener de dermed overser langt større og viktigere endringskrefter.

Under konferansen Future Insight 2020 og Innovation Forum Norways medlemsmøte pekte han på at vi fremover vil få en helt annen, og mindre behagelig, innovasjonsdebatt fremover.

Den neste bølgen innovasjon handler ikke om å produsere og spre nye teknologiske duppeditter – men om å bygge opp igjen samfunnet på nye måter.

– Vi vet at disse skiftene kommer, og vi vet at vi vil skyve på dem, helt til vi må gjøre de virkelig harde grepene for å omstille Norge, sier Newth.

 

Her er Newths tre viktigste skifter frem mot 2030:

1. Det svarte skiftet

Han tror i stedet Norge i første omgang må konsentrere seg om å avvenne seg oljeavhengigheten.

Det handler om å bygge opp mange, men mindre, nye næringer som kan ta av etter oljen.

– Det er ingen næring som kan skaleres opp å ta slakket som oljebransjen etterlater seg, fastslår Newth – og snakker ned potensialet i den grønne økonomien.

Uansett hvillke næringer som vinner i fremtiden, ser Newth for seg en ombygging av Norge fra verdiskaping langs kysten til mer tettbefolkede strøk.

– Vi vet faktisk hvilke områder som greier å fange opp ny teknologi og raskt greier å konvertere den til markedsmessig og samfunnsmessig verdi. Og sant og si det er i veldig liten grad små isolerte samfunn langs kysten, påpeker Newth.

2. Det grå skiftet

Europa står overfor en aldersboom, og må kompensere for millioner av nye pensjonister og et kommende fall i befolkningen. Befolkningen er allerede begynt å falle i Japan og i Russland.

– Vi merker det allerede nå når folketallet i Russland har falt med 5 millioner mennesker, og de annekterer Krim-halvøya for å få 2,5 millioner nye innbyggere. Det var en av grunnene, mener Newth.

• Les også: Det lange fallet – muligheten ingen snakker om (Newths egen kommentar til temaet) 

Snart rammer det også Tyskland som vil bli 10 millioner færre mennesker innen 2050. I Norge vil det slå inn i etterkant av 2030.

– De ulike landene vil bli stadig mer opptatt av å holde på arbeidskraften sin. Jeg er overrasket over at Polen ikke er sinte på oss. De utdanner i dag ungdommer og sender dem hit. Det kommer til å endre seg i fremtiden, sier Newth.

Han forventer at det vil vokse frem en demografisk proteksjonisme, som raskt kan sette EU-samarbeidet i spill.

3. Det grønne skiftet

Det tredje skiftet i Newths krystallkule, er endringen vi snakker aller mest om i disse dager; det grønne skiftet.

Les også: Grønne selskaper vil danke ut Google og Apple 

Han tror imidlertid vi vil bli overrasket over hvor lang tid det tar, og i hvor liten grad vi vil kunne skifte fra den svarte oljenæringen og over til grønne næringer.

– Hvis du skal erstatte all den oljen som vi tar opp av Nordsjøen må du hugge ned all norsk skog. Men da må du vente i 70 år til den vokser opp igjen, poengterer Newth.

Han tror at klimatilpasningen kan skje på andre måter enn vi så langt har forventet. Blant annet overser klimamodellene effekten av fallende befolkning. Det vil gi en demografisk dividende som gagner klimaet.

– Verdens skoger vokser i 66 land. Arealet som er dekket av skog øker. Med økt sentralisering og fallende barnetall rykker naturen frem, fremhever Newth.

Hva blir den store overraskelsen?

Han advarer avslutningsvis mot at de tre skiftene, neppe vil danne fasit for de neste 15 årene.

– De neste 15 årene ligger det en eller annen hendelse som vi ikke vet om, sier Newth.

For å illustrere dette, viser han til den tidligere amerikanske forsvarsministeren som på 1980-tallet lagde fem scnarioer for oljepris-utvikling for Shell.

– Fire av dem er helt ok, mens ett av dem ikke vil skje, uttalte Gates.

Senere måtte han netopp – som forsvarsminister – hanskes med utfallet av hendelsen han var skråsikker på at ikke ville skje; sammenbruddet av Sovjetunionen.

– Vi bør holde et øye med Russland. Kanskje kommer overraskelsen derfra nok en gang, poengterer Newth.

Kvart million til vedpakkemaskin

Ole Holtet i Vepak hentet inn en kvart million under live folkefinansiering under Technoport.

Fire gründere kjempet om folkets gunst under Technoports live folkefinansiering. Se hva gründerne fikk inn her!

De fire gründerne hentet til sammen inn nærmere 600.000 kroner i løpet av noen kveldstimer i går.

Vinneren av konkurransen ble Vedpak som 3in.no skrev om ifjor høst. De hentet i løpet av noen kveldstimer inn en kvart million kroner. Det utgjør 8 prosent av målet på 3 millioner kroner.

Her er oversikten over resultatene:

• 1. plass: Vepak –  har utviklet en vedmaskin som skal gjøre ved-industrien mer effektiv. Deres maskin pakker 40 liters sekker med ved fem ganger raskere enn for hånd.  Se kampanjen.

2. plass: Telemotix – har utviklet en mini computer som skal installeres i biler og logge informasjon om bilførernes atferd i trafikken. Dette skal gjøre bilforsikringen til de trygge sjåførene billigere, forsikringsselskapenes hverdag enklere, og kanskje viktigst av alt; gjøre trafikken tryggere. Hentet inn 28 prosent av målet på 860.000 kroner. Se kampanjen!

Kybernesis – med ide om å skape et univers av nye dataspill, og hvor spillerne kan overføre sin spillhistorikk mellom de ulike spillene. Hentet inn 4 prosent av 860.000 kroner. Se kampanjen!

• Hubro Education – er NTNU-basert og har utviklet en simulator for bruk i undervisningen i økonomi og regnskapsfag. Ideen er rett og slett at studentene skal få prøvd sine teoretiske kunnskaper i praksis, ved at man skal styre sin egen virtuelle bedrift best mulig. Hentet inn 3 prosent av 1 millioner kroner. Se kampanjen!

Kampanjene er åpne i halvannen måned fremover. 

Se video med Vedpak her!

Se pitchene og musikkinnslagene her:

Seram Coating vant pitch-konkurranse

Tidligere på dagen deltok åtte finalister i en pitche-konkurranse om en premie på 100.000 kroner.

Vinner av denne konkurransen ble Seram Coatings.

De åtte finalistene var:

1. Staalker
2. Morpho Solar
3. Vio
4. Seram Coatings
5. MyWorkout
6. Aalberg Audio
7. AssiTech
8. Islero

Drømmeløft: Ingen slipper unna hamskiftet

NHO-sjef Kristin Skogen Lund og LOs Gerd Kristiansen møtte Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth til Drømmeløft.

NHO-sjef Kristin Skogen Lund frykter todeling av norsk økonomi. – Vi kan ikke avskrive mennesker. Det er en bakside som må håndteres, poengterer Skogen Lund.

Norsk næringsliv vil hovedsakelig bestå av det samme i fremtiden som i dag. Det var det overordnede svaret fra arbeidslivsorganisasjonene NHO og LO under Innovasjon Norges Drømmeløft tirsdag.

For selv om Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth trakk frem at det nå også er muligheter for næringer som har ligget i skyggen av oljen å komme frem, penset LOs Gerd Kristiansen og NHOs Kristin Skogen Lund raskt over på de etablerte næringene.

Og at det kunne bli brutalt møte med fremtiden for mange.

– I dag må du skape en halv million i årlig produktivitet. Ellers har ingen råd til deg, sier Kristin Skogen Lund.

Hun advarte med det mot en todeling av økonomien. Hvis stadig flere faller utenfor, åpner det opp for større utfordringer med grå og svart økonomi.

– Vi kan ikke avskrive mennesker. Det er en bakside som må håndteres, poengterer Skogen Lund.

– Ingen slipper unna

Fra sidelinjen steppet Fafo-forsker Gudmund Hernes inn med et tydelig budskap.

– Ingen slipper unna hamskiftet. Nå er det ikke bare ukvalifisert arbeidskraft som blir truet, sier Hernes

Han tegner et bilde av at vi nå er inne i en fase der alt er utsatt. Tolkning av røntgenbilder sendes nå til India, og snart kan det kanskje gjøres av maskiner. Det eneste unntaket er helse- og omsorgsnæringen, som vil oppleve god vekst i årene som kommer.

– Når du spør hva barnet skal bli, bør barnet i fremtiden svare at “jeg skal hvert år bli noe annet enn det jeg var,” sier Hernes.

Han peker på at de som er 15 år i dag, fortsatt vil ha 20 år igjen i arbeidslivet i 2050.

LOs Gerd Kristiansen vedgikk at Hernes innspill er et godt utgangspunkt, for å forstå fremtiden.

– Hernes er en klok mann, repliserte Kristiansen.

Hun argumenterte derimot sterkt for medarbeidernes rolle i å drive frem nødvendig innovasjon. Og at det utgjør en fare når gode fagarbeidere dyttes vekk fra oppgavene de er gode på og over i lederstillinger.

Viktig å omstille i tide

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth grep tak i om vi ikke forgyller det å snakke om innovasjon for mye.

Fornyelse handler, jo også om destruksjon. Sånn sett er Norwegians-streiken bare starten på endringene vi står overfor i årene som kommer.

Les også: Frontkollisjon med utdaterte fagforeninger

– Dette er endringer, smerte, kriger. De tingene der synes jeg vi må snakke mer om, utfordret Traaseth.

Hun fikk støtte av NHOs Skogen Lund, som vektla at ledere i dag må handle på svake signaler.

– En god leder må ofte agere på svake signaler. Når det er opplagt er det for sent. Vi må drive endring på et stadie hvor det ikke er åpenbart. Da er det ikke lett å få forståelse og aksept, sier Skogen Lund.

Se video fra Drømmeløftet her!

Mobil er svaret – men hva er spørsmålet?

«Mobile First» er her. Mobilen har nå gått forbi alle andre plattformer i popularitet. Konsekvensen er at alle virksomheter MÅ tenke helt nytt når det gjelder å prioritere hva de skal vise frem – og det har derfor aldri vært viktigere å kunne levere kraftig søketeknologi for å guide brukerne effektivt frem.

(Denne artikkelen er presentert på vegne av Comperio)

Det at mobilen tar over, tvinger gjennom økt fokus på brukervennlighet – og relevans seiler opp som kanskje det aller viktigste kriteriet. Hvordan skaper man relevans – jo, ved hjelp av gode søkealgoritmer.

På dette området er Norge i tet – og selv om det er gått noen år siden Microsoft kjøpte Fast, sitter vi i Norge på verdensledende spisskompetanse. Blant annet i Comperio, en spin-off fra Fast, jobbes det iherdig med å føre arven videre.

Less is more

Vi har tatt en prat med administrerende direktør Ole-Kristian Villabø i Comperio, som peker på tre hovedtrender som gjør at søk er viktigere enn noensinne.

• Grunnet mobilens begrensede skjermstørrelse, er det «Less is More» som gjelder. Brukerne ønsker å raskt finne frem til den riktige informasjonen. Uten gode søkealgoritmer er dette ”en lang dags ferd i jungelen”. Mange har blitt gode på kundebehandling, men det er dessverre fortsatt endel virksomheter som mishandler kundene sine på dette området.

• Ny teknologi skaper helt nye muligheter. Blant annet selvoptimaliserende søkealgoritmer, Big Data og graf-teknologi åpner for helt nye og innovative måter å tilføre brukerne verdi på. Vel å merke – om de blir brukt riktig – noe de færreste så langt får til. Dette fokuserer vi på i vårt frokostseminar den 6. mai, og du kan lese mer i dette whitepaperet).

• Kampen om kundenes oppmerksomhet hardner til, og altfor mange virksomheter mister kundene et eller annet sted mellom inngangsbilde og utsjekking. Her må man bli bedre på å gi kundene den opplevelsen og den informasjonen de ønsker – slik at man bedre kan sikre et fornøyd og trofast publikum.

Søk er ferskvare

– Søk er ferskvare og som tjenesteleverandør hjelper vi våre kunder med hele tiden å ha relevante søketreff i «ferskvaredisken». Våre eksperter passer ikke bare på at løsningene alltid er oppe og går, de sørger også for at løsningene tilpasses brukerne i størst mulig grad, sier Ole-Kristian.

Ifølge Comperio er de mest fornøyde kundene deres de som bruker dem som total-leverandør fra A til Å.

Comperio har bidratt med spisskompetanse på søk til aktører som:
· Helsenorge.no (Helsedirektoratet)
· Sintef
· TINE
· Gyldendal Rettsdata
og mange flere.

6.000 venter i kø på norsk design-verktøy

Johan Bakken, tidligere Facebook-designer Chris Kalani og Tobias Bæck står bak design-verktøyet Wake (Foto: Bakken & Bæck)

Hotte oppstartselskaper som Netflix, Uber og Slack har trykket nytt, norsk designverktøy til sitt bryst. Nå venter 6.000 i kø for å få tilgang. 

(artikkelen er republisert fra Computerworld)

– Wake er et verktøy for team som jobber visuelt, forteller Tobias Bæck, i det digitale byrået Bakken & Bæck.

Bakken & Bæck ble startet av Johan Bakken og Tobias Bæck, og har i dag 15 ansatte. Sammen med den tidligere Facebook-designeren Chris Kalani har de utviklet plattformen der designere enkelt skal kunne dele visuelt arbeid i team og samle tilbakemeldinger kontinuerlig gjennom hele arbeidsprosessen.

Utviklerne i selskapet mener prosjektet understreker kompetansen i norsk teknologibransje og viser frem de tette båndene til Silicon Walley.

Bakgrunnen

Wake ble utviklet ettersom gründerne selv ikke fant et optimalt verktøy for å dele visuelt arbeid med hverandre som et team. Kommunikasjonen ble fragmentert på tvers av ulike applikasjoner og det var ingen mulighet for å følge hele designprosessen.

De trengte noe som ville gi dem mulighet til å fritt dele ideer og skisser, samtidig som alle på teamet ble holdt løpende oppdatert.

Tydeligvis var dette også noe som flere hadde savnet.

6000 i kø

Wake ble lansert i slutten av februar, og allerede etter første dag rant det inn nesten 2000 forespørsler om invitasjoner. Og nå, en snau uke etter lanseringen står 6000 selskaper i kø. Det er venteliste, og foreløpig er det kun de største aktørene som får tilpass.

Wake kan nemlig skilte med store internasjonale kunder.

– Netflix, Uber, Slack..

Bæck ramser opp flere store navn. Også norske selskaper som Dagbladet, Snøhetta, Yahoo og Cisco har fått komme inn i varmen.

Viktigste verktøyet

Produktet har fått mye oppmerksomhet i USA. Blant annet har tech-avisen Techrunch skrevet en artikkel om verktøyet til de norske gründerne og den amerikanske Facebook-designeren.

Også store amerikanske investorer har vist interesse, og Kalani skal i møte med en av disse på fredag. Dette er kanskje et bra steg på veien med tanke på fremtiden.

Gründerne har startet opp kontorer i San Francisco, og søker allerede etter flere ansatte.

– Målet er at Wake skal bli det viktigste verktøyet for designere, forteller Bæck.

(Foto: Bakken & Bæck)

(artikkelen er republisert fra Computerworld)

Norden ledende på teknooppstarter

Hver tidende gigantoppstart stammer fra Norden. Og Norge er nest beste nasjon – på grunn av ett enkelt selskap. Gjetter du hvilket?

3in.no har skrevet om mangelen på store norske teknologioppstarter.

I en ny undersøkelse utført av venturefondet Creandum har som formål å vise styrken i det nordiske oppstartsmiljøet. Den peker blant annet på at nesten hver tiende milliard-dollar-oppstart stammer fra Norden, mot kun to prosent av verdiskapingen. (BNP).

Og en rekke andre positive indikatorer:

– 2014 var det beste året for teknologi-exit’er. Totalt ble det solgt selskaper for hele 13 milliarder dollar. Snittet for exit-er ligger på over 4,1 milliarder dollar per år, de siste fem årene.
– Norden utgjør over halvparten av europeiske milliard-dollar-exit’er.
– Norden har 24 prosent av selskapene på Deloittes liste over 500 rasktvoksende europeiske selskaper, men kun tre prosent av befolkningen.

Les også: Ekstremuke skal sette Norge på oppstartskartet

Undersøkelsen viser at snittet av exit-ene de siste fem årene har økt i hver av femårsperiodene fra 1,4 milliarder dollar i første periode (2000-2004), via 3,6 milliarder i andre periode (2005-2009) og til 4,1 milliarder i den siste perioden (2010-2014).

Rec hever Norge

For norske øyne er det overraskende at Norge havner på andreplass bak Sverige over største salg. Årsaken til det er ett enkelt selskap; solcelleselskapet Recs børsnotering. Den står alene for 6,5 av de 10,5 milliarder dollarene norske selskaper har blitt solgt for de siste 15 årene.

De 74 øvrige exit-ene i perioden står dermed for kun 4 milliarder dollar.

Finland og Danmark gjør det stadig bedre, skriver Creandum.

 

Uten Recs børsnotering havner Norge bak både Finland og Danmark. Men ser en på exit-er i størrelsen over 100 millioner dollar har Norge likevel både flere – og totalt sett større – exit-er, viser tallene.

De norske selskapene

Inne i disse tallene ligger blant annet også salget av mobilselskapet Chess, ved siden av søkeselskapet Fast til Microsoft og spillselskapet Playfish. Alle disse salgene ligger flere år tilbake i tid.

I 2014 ble norske oppstartselskaper kun tilført 5 prosent av investeringskapitalen som gikk til nordiske selskaper. Tallene viser at den nye generasjonen norske IT-selskaper har en lang vei å gå på å tiltrekke seg interesse fra investorene.

 NB! Tallene omfatter teknologi – og spesielt venture og engelinvesteringer, men ikke transaksjoner innen medtech, biotech, handel, energi, miljø og konsulentvirksomhet. 

Les mer om undersøkelsen her: 

 

Drømmeløftet: – Må kaste ut frossenmaten

Norske opplevelser og mat kan legge grunnlaget for norsk reiselivsuksess. 

– For to år siden pælmet vi ut frossenmaten. Nå har vi erstattet det med norsk kvalitetsmat levert til skutesida. Det gir oss et fortrinn mot andre som laster frossenmat, sier Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam.

Daniel Skjeldam Foto: Trondheim Havn
Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam Foto: Trondheim Havn

Han mener norsk reiseliv nå står ved et veiskille – som på sett og vis handler om å velge mellom frossenmat og eksklusive opplevelser:

– Enten blir vi en råvarenasjon der andre kommer inn og utnytter norsk natur og kultur, eller vi kan bli en merkevare, sier Skjeldam.

Det handler om å få turistene til å bo og legge igjen penger i Norge, i stedet for kun å fraktes inn via cruiseselskaper for å nyte norsk natur i noen timer i en fjord på Vestlandet.

Det krever at de norske aktørene trekker i samme retning. Og at statlige aktører er med på å bygge oppunder opplevelsene som stadig flere av de private går i bresjen for å skape.

– Avinor har palmet ut den lille lokalmaten de hadde, og fått inn mat fra burgerkjeden O’Learys. Det er så en har lyst til å begynne å grine når en ser hvordan Avinor forvalter den verdien de sitter på, sier Skjeldam.

Tredoblede opplevelser

Norsk reiseliv har strevd i motbakke helt siden OL på Lillehammer. Nå ligger det meste til rette for at næringen kan lykkes, mener partner Erik Jacobsen i Menon.

Han peker på en ny generasjon opplevelser gir resultater. I en ny verdiskapingsanalyse er verdien av opplevelsesbransjen nå fastsatt til 8 milliarder kroner i 2013, en tredobling fra 2001.

Les også: Pilene rett til værs for lokalmaten

De største vinnerne er Nord-Norge og Vestlandet, hvor verdiskapingen totalt sett har vokst med 160 prosent mellom 2004 og 2013.

– Det er i disse delene av landet man har satset mest på systematisk utvikling av reiseliv, og tallene viser at dette fungerer, sier Jacobsen.

Norwegian-effekt?

Så langt har imidlertid det høye prisnivået hemmet utviklingen av det norske reiselivet. Det har blitt stadig dyrere å reise hit, mens etableringen av Norwegian har gjort det enklere for nordmenn å reise utenlands.

Det har ført til at nordmenn i dag legger igjen tre ganger så mye penger i utlandet, totalt 90 milliarder kroner,  som utenlandske borgere gjør i Norge.

Men nå forventer Jacobsen at det vil snu.

– Når Norge blir et billigere reiseland, og vi har alle disse kanalene, så kan de fylles av utlendinger som kommer inn til Norge, sier Jacobsen – og peker på dobling av flyavganger til utenlandske destinasjoner både fra Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger etter at Norwegian entret markedet for et drøyt tiår siden.

– Trenger mer markedsføring

For å hente ut potensialet fra reiselivsnæringen har regjeringen varslet en ny Stortingsmelding på området. Det blir den første på 15 år.

Næringsminister Monica Mæland lover at den skal rydde opp i blant annet hva som skal være statens rolle og oppgaver, og hva næringen må stå for selv.

Næringen frykter samtidig å bli borte i den nye organisasjonsstrukturen i Innovasjon Norge – der reiselivet splittes mellom “Merkevaren Norge” og “Bærekraft Norge 2030”. Og åpner for å skille ut reiselivet i en frittstående organisasjon.

Menons Jacobsen er uansett tydelig på at markedsføringen bør økes.

– Det er god grunn til å tro at den internasjonale markedsføringen er for lav, poengterer han – uten å gå inn på om det er en statlig oppgave eller ikke.

(se video fra Drømmeløftet )

Norsk edtech er superstjerner i USA

Foto: Kerri Lohmeier.

Er det størrelsen som teller? Eller kan et lite land som Norge virkelig være en kjempe når det gjelder utvikling av ny teknologi og verktøy til bruk i undervisningen i fremtidens klasserom?

På Oslo Lounge i Austin Texas under teknologimessen South by Southwest Edu er det en energi som antyder at vi i Norge benytter størrelsen som en fordel. Fem raskt voksende edtech selskaper fra Oslo og Norge var i ilden under arrangementet the Norwegian Classroom onsdag 11. mars.

Og mellom Creaza, Kikora, WeVideo, Kahoot og The Urban Legend er det ikke kniving og konkurranse som gjelder – det er samarbeidsånd. Den lyser lang vei.

Disse selskapene snakker hverandre opp ved enhver anledning. Og de benytter hverandres løsninger og teknologi i egne produkter. Et lite land gjør det lettere å finne hverandre, dra nytte av hverandres kompetanse og stå samlet i forhold til styre og stell. Og verden for øvrig! Som de er i ferd med å erobre når det gjelder tilstedeværelse i klasserom og andre læringssituasjoner.

Kahoot alene har 30 millioner unike brukere på verdensbasis.

En liten gjeng fra Oslo satt på en bar etter arrangementet Norwegian Classroom på Oslo Lounge i Austin. Tre damer på nabobordet ropte bort Jostein Svendsen da de så hans WeVideo t-skjorte som han var ”uniformert” i etter dagens presentasjon.

Damene var lærere og benytter den norske tjenesten i sin undervisning. Da det kom frem at også Kahoot var på vei til stedet var det dans og jubel.

De norske edtech selskapene er superstjerner i USA. Det er vi stolte av!  

På South by Southwest Edu, Interactive, Music og Film tilbyr Oslo Business Region, gjennom the Oslo Lounge, norske selskaper et sted å møte viktig internasjonalt nettverk og hverandre og en scene å presentere seg på.

Vi har tro på at det blir business av sånt!

(Foto: Kerri Lohmeier)

Fakta: Om de norske selskapene

Creaza – lar elever utvikle sin kunnskap ved bruk av tankekart, presentasjoner, tegneserier, film og lydproduksjoner, i en faglig kontekst.
Kikora – er et e-læringsverktøy for matematikk som for øyeblikket består av 30.000 matteøvelser og mer enn 30 millioner oppgaver er blitt løst.
Kahoot – skaper engasjerende læring via spillbasert pedagogikk.
Wevideo – lar elever redigere og dele videoer i trygge omgivelser.
The Urban Legend – en norsk superhelt tegneserie skapt av læreren Josef Yohannes.

Fakta: Om SXSW

South by southwest (SXSW) er en stor kulturfestival som også er blitt en av verdens ledende utstillingsvinduer for ny teknologi. Konferansen finner sted i midten av mars hvert år i Austin, Texas, og ble første gang avholdt i 1987.

Det lange fallet: Muligheten ingen snakker om

Hva vil skje når befolkningen begynner å krympe? Det er den store muligheten ingen så langt vil snakke om, skriver fremtidstenker Eirik Newth. Tirsdag kan du høre ham på Future Insight-konferansen. 

(Hør Eirik Newth snakke om Norge i 2030 på Future Insight-konferansen tirsdag)

Blant alle de store endringene vår verden står overfor i det 21. århundre er det én – kanskje den største av alle – som knapt nok er på radaren. På en måte er det ikke så vanskelig å forstå. For endringen er av en slik art at vi ikke har noen historisk erfaring å trekke på, og den fremstår som så skremmende at vi helst vil la være å tenke på den.

Jeg snakker om det jeg foreløpig har valgt å kalle “Det store fallet”, det faktum at befolkningen i stadig flere land ikke bare blir eldre men etterhvert vil toppe seg før den begynner å krympe.

Prosessen har allerede begynt i Japan og Russland (henholdsvis 3 og 5 millioner mennesker færre enn ved maksimum), og i løpet av et par tiår vil små og store land følge som perler på en snor.

Tyskland alene ligger an til å tape opp mot 10 millioner innbyggere frem mot 2050.

Dette et brudd med en flere hundre år gammel trend. I Norge har f.eks. befolkningen vokst nesten uavbrutt fra 632 000 i 1735 til dagens 5,3 millioner, og det samme kan ses i hele Europa. At vi er mentalt uforberedt på det demografiske skiftet, avspeiler seg i mangelen på tilgjengelig informasjon om eldrebølge og befolkningsfall. Vi ser det også på dagsordensettende dokumenter som regjeringens Perspektivmelding og nylig utgitte “NOU 2015: 1 Produktivitet – grunnlag for vekst og velferd”, der fenomenet knapt nevnes.

Som sagt: Mangt ved Det store fallet virker skremmende ved første øyekast, og en titt på Japan ser ut til å bekrefte det. En aldrende og krympende befolkning øker omsorgs- og skattebyrdene på den stadig mindre yrkesaktive andelen. Boligmarkedets fokus flyttes fra nybygg til vedlikehold og etterhvert kontraksjon. Eldre responderer annerledes på økonomiske stimuli i krisetider:

Istedenfor å gå ut og forbruke setter de penger på bok.

Demografisk proteksjonisme?

Tross dette er Japan relativt heldig stilt. Omverdenen er fremdeles preget av befolkningseksplosjon, og landet kan dermed profitere på et vitalt eksportmarked og har muligheten til å importere ung arbeidskraft om det skulle ønske det (så langt er det ikke tilfelle).

Men i takt med at land etter land blir som Japan, innskrenkes mulighetene til å løse problemet med innvandring. Før 2030 vil vi antagelig merke dette i Norge, når EU-land som i dag supplerer oss med godt kvalifisert arbeidskraft treffes av eldrebølgen. Vi skal ikke se bort fra at EU etterhvert blir preget av “demografisk proteksjonisme”, der det indre markedet undergraves av medlemsstaters forsøk på holde på sine stadig mer verdifulle ungdommer.

Nylig tok konsulentselskapet McKinsey opp virkningen av Det store fallet i rapporten “Can Long Term Growth Be Saved?” Her påpekes det at halvparten av vekstraten i Vesten i etterkrigstiden ble drevet av demografi, forenklet sagt ved at man pumpet stadig større kull av stadig bedre utdannede ungdommer inn i økonomien.

Den andre halvdelen av veksten kan vi stort sett takke økt produktivitet for, og rapporten konkluderer med at vårt beste håp om å ta vare på veksten i fremtiden er å øke produktiviteten ytterligere.

Alternativet er å satse på at økonomien krymper langsommere enn befolkningen slik at BNP per hode likevel øker (i dette perspektivet er Japan faktisk en suksess). Men for egen del både håper og tror jeg at vi kan sette oss høyere mål enn det sistnevnte.

Hjelper det grønne skiftet

Når den nyeste iPhone ser ut som forfjorårets Samsung-modell er det lett å tro at teknologibransjen har mistet piffen. Men sannheten er at IT, som blant mye annet har vært den viktigste enkeltdriveren for produktivitet de siste 50 årene, ennå har tort potensiale for endring og effektivisering. “Tingenes internett”, Big Data og autonome systemer som selvkjørende biler vil hver på sitt vis øke produktiviteten dramatisk.

Japanerne har skjønt det. De satser tungt på robotforskning, med målsetning om å fase inn roboter i store deler av arbeidslivet. Ifølge en mye omtalt rapport fra Oxford Martin Programme on Technology and Employment kan 30 til 50 prosent av alle dagens arbeidsplasser helt eller delvis kan robotiseres innen midten av århundret.

Det er slikt som får vår tids forskere og politikere til å advare mot kommende massearbeidsledighet. Men i 2050 vil man være takknemlig for alt som kan frigjøre arbeidskraft. I boken “Race Against the Machine” argumenterer økonomene Erik Brynjolfsson og Andrew McAfee for at fremtidens arbeidstakere må utdannes til å jobbe side om side med maskiner, ikke bare bruke dem som idag. Det betyr at også utdanningssystemet må bygges om, noe som igjen skaper muligheter.

Til dette kan legges mulighetene i “demografisk dividende” som lavere kriminalitet og en natur som får det bedre jo færre det blir av oss på Jorda. Vi ser allerede nå at naturen er på fremmarsj i stadig flere land i en prosess som kalles “rewilding”, og som blant annet vil gi store og positive klimagevinster på sikt.

Demografien vil gi det grønne skiftet et kraftig løft.

På et eller annet tidspunkt må vi finne ut hvordan vi skal stanse det store fallet og få til varig nullverkst i befolkningen. Men det er mange generasjoner til problemet blir akutt.

I mellomtiden bør vi bruke tiden vår på å planlegge hvordan vi kan dra nytte av potensialet som ligger i en krympende, aldrende befolkning.

(Eirik Newth vil snakke om Norge mot 2030 på Future Insight-konferansen tirsdag).

Veldedighet er ikke sosialt entreprenørskap

Sosiale prosjekter og bistand er bra, men er ikke nødvendigvis entreprenørskap, skriver Chris Klemmetvold.

(Innlegget er en redigert versjon av et innlegg på Chris Klemmetvolds blogg.)

Norge har lang historie med fond og stiftelser og statlig praksis for å dele ut (spy ut) penger til gode formål uten å be om annet enn rapporter. Vi vet lite eller ingenting om hvordan dette virker. For meg er noe av poenget med sosialt entreprenørskap nettopp at vi kan skape målbar sosial verdi og bærekraftige løsninger.

Dette handler ikke om at det bare har samfunnsøkonomisk verdi dersom John blir rusfri eller Nils slutter å mobbe Eva. Det handler om at vi faktisk kan kvantifisere og telle hvor mange som før ble mobba, men nå har det bra og hvor mange som før var rusa, men nå har jobb.

Samtidig betyr entreprenørskap at vi kan lage profesjonelt organiserte løsninger som står på egne ben og ikke er avhengige av almisser eller skattepenger.

Resultater trumfer idealisme

Her er jeg og Bitten Schei ganske uenige. Schei har tidligere under tittelen «Sosial lapskaus» på 3in.no delt sosialentreprenører inn i gruppene underdogs, akademikere og omdømmebyggere.

• Les også: Oslo kommune vil fremme sosial innovasjon

Jeg ble provosert over den enkle inndelingen, men lot innlegget ligge den gangen. Nå har imidlertid jeg og Bitten vært på seminar om «Nye finansieringsformer for framtidas utfordringer». Jeg kan ikke forstå at jeg har vært på samme seminar når jeg ser hva hun skriver:

«Har vært hektet av feltet i et år, og fikk meg en liten AHA opplevelse. Nå er det slutt på storytellingen. Nå skal det måles, veies og telles. Nå kommer det ovenfra det meste. Begreper som Social Impact Bonds og Social Impact Investments er viktig å kunne. Og det dreier seg om Value For Money.»

Her er et par tingå ta tak i:

For det første; ingen på dette seminaret har sagt at vi skal slutte å fortelle historier.

For det andre er det vesentlig å måle. Jeg håper at alle de som ønsker å bruke penger på å løfte sosialentreprenører prøver å få mest mulig ut av pengene. «Value for money» bør være viktig for de som deler ut penger fordi det bidrar til mindre mobbing, rusfrihet, mindre ensomhet også videre. “Social impact bonds” er en metode for å gi investorer tilbake pengene sine dersom fengselsfugler ikke kommer tilbake til fengsel og dersom mobbing reduseres, og “social impact investment” handler om at snille penger ikke lenger øses ut tilfeldig, men faktisk investeres i rusfrihet og bedre bomiljøer.

Entreprenør = salg

Det er riktig at det er viktig å vite hvor skoen trykker for å kunne gjøre noe sosialt, men har man ikke en forretningsmodell (les: noe man selger), er man ikke entreprenør. Da kan man heller ikke bygge en skalerbar løsning som står på egne bein. Noe av det spennende med sosialt entreprenørskap er nettopp løsninger som på egne bein kan vokse, uavhengig av velferdsstaten, og samtidig tette hullene i den samme velferdsstaten.

Bitten og jeg kan være helt enig om at større kommersielle bedrifter med sterk CSR-profil og satsning på omdømmebygging er og blir kommersielle bedrifter. Disse bør ikke slippe til når NAV skal dele ut penger til sosiale entreprenører.

• Les 3ins sak om Klemmetsvolds Medarbeiderne her. 

Det er imidlertid en vesensforskjell mellom å være kommersiell for å tjene mest mulig penger, og å tenke kommersielt for å tjene penger til en virksomhet som eksisterer for å skape sosiale resultater. I min virksomhet, Medarbeiderne, må vi tenke kommersielt for å tjene penger, slik at vi kan lønne de tidligere rusavhengige vi skal ansette.

Sosiale prosjekter og bistand er bra, men er ikke nødvendigvis entreprenørskap.

Hvis det er noen som sauser til begrepet sosialt entreprenørskap er det nettopp Bitten Schei.

Sosial lapskaus sjøl.

Frontkollisjon med utdaterte fagforeninger

Jeg tror ikke lenger på en verden der medarbeidere er tjent med å sloss mot sin egen ledelse, skriver Truls Berg i en kommentar til Norwegian-streiken. 

«Det er langt frem sa kjerringa – hun så seg tilbake…»
Norsk munnhell

Den bitre arbeidskonflikten mellom Bjørn Kjos og pilotene i Norwegian er endelig over. Det vi i realiteten har vært vitne til er en front mot front kollisjon mellom ledelsen i et av Norges mest innovative og fremtidsorienterte virksomheter og en fagforening  som sloss for bevaring av status quo.

Bakteppe er at ledelsen i Norwegian, drevet frem av den visjonære og uredde gründeren og ekspiloten Bjørn Kjos, har stilt to gode spørsmål:

Hvordan vil fremtiden for oss se ut? 

Konklusjonen har åpenbart vært at endringene som venter er langt større og mer omfattende enn de fleste innser. Ikke minst dagens piloter som sloss for dagens goder med nebb og klør.

Det neste spørsmålet er like viktig: Hvordan formidle til medarbeidere, kunder, partnere og eiere at dagens situasjon på sikt ikke er mulig å opprettholde, uten vesentlige grep for å fremstå mer konkurransedyktige?

Her har åpenbart Bjørn Kjos & co ikke lyktes like godt.

Smartere eller billigere – hva velger du?

Kunsten å skape forståelse for at teppet raskt kan rives bort under dagens behagelige situasjon, er svært krevende. Øvelsen blir ikke enklere når man samtidig reklamerer med å være Europas beste flyselskap og aksjekursen stiger til nye høyder.  Likevel, det er denne kunsten våre ledere må lære seg å mestre i årene fremover.

Alternativet til å lykkes med dette kan være så dramatiske som konkurs, arbeidsledighet, dårligere kundetilbud og tapte verdier.

Dette er også årsaken til alle landets endringsagenter bør juble når landets statsminister gir klar beskjed om at Norge må gjøre et valg: «Vi kan enten bli smartere eller billigere», sa hun til pressen  i forrige uke.

For Solberg har rett når hun påpeker at Norge i realiteten er  inne i en gigantisk endringsprosess, en brytningstid! Det industrielle samfunnsparadigmet har gått ut på dato, og vi er på full fart over i innovasjonssamfunnet.

Gamle regler gjelder ikke lenger og nye skapes mens du leser dette.

Tenk nytt og stort

Jeg er imponert over alt det flotte som skjer på innovasjonsfronten i Norge for tiden.

Likevel, også i Norge er aviser og mediene fulle av interessegrupper som heier på det bestående. Det er ikke bare flyverne i Parat som frykter endring, det lobbes daglig for alt fra søndagstengte butikker til bevaring av markagrenser, ofte hjulpet frem av dyktige spindoktorer og dyre PR-kampanjer.

Mitt håp er at du, som 3in-leser, vil sloss for fremtiden, og at vi kan enes om å snakke opp dem som bygger fremtidens Norge. Det handler om å løfte frem de som tenker nytt og stort, de som har visjoner om fremtiden.

For jeg tror ikke lenger på en verden der medarbeidere er tjent med å sloss mot sin egen ledelse.

Det er rester av industrialdertenkning som vi i fremtiden vil riste på hodet av.

I stedet tror jeg på de som skaper morgendagen! Endringsagentene og ildsjelene!

Nå skal Oslo kommune fremme innovatørene

Ivar Johansen. SV-politiker i Oslo Bystyre. Foto: Gad

Kommunen må kutte ut “vet best”-holdningen, og slippe til nye krefter, fastslår forslagsstiller. Bystyret ga ham enstemmig støtte. 

Oslo kommune skal nå hjelpe frem nye entreprenører som vil bedre hverdagen til innbyggerne. Det vedtok bystyret denne uken – enstemmig, etter forslag fra SVs Ivar Johansen.

3in.no skrev i høst om hvordan sosiale entreprenører ofte møter hindre nettopp hos myndigheter og offentlige hjelpere. Blant annet pekte Epleslang-gründer Anne Dubrau på at stive innkjøpsregler hindrer kommunene fra å kjøpe inn produkter fra sosiale entreprenører som sysselsetter personer som ellers ville gått på trygd.

Bystyrets vedtak endrer ikke selve innkjøpsreglene, men stiller krav til mer kreativ bruk av dem, for å løse kommunens behov på nye måter. Ivar Johansen har i sitt forslag trukket frem følgende eksempel:

«Oslo kommune har kartlagt 20 ungdommer i ungdomsskolen som har betydelig fravær, utagerende adferd, stoffproblemer, og tiltakende kriminell aktivitet. Gjennom denne utlysning ønsker kommunen innspill fra eksterne fagmiljøer, organisasjonsmiljøer, ansatte i Oslo kommune og/eller kombinasjoner av dette til et to-årig prosjekt for å bringe ungdommene over på rett kjøl.» 

– Med en slik retning på en utlysning ville vi invitert til innovativ tenkning og mobilisert til entreprenørskap og intraprenørskap. Til kreativitet, skriver Johansen i en bloggpost.

Han ønsker et brudd med kommunens “vet best selv”-holdning.

–  Praktisk talt uten unntak mener kommunen å vite hva som er løsningen, enten det er anbudskjøp eller det nye tiltak i offentlig regi. Ned til den aller minste detalj har vi svaret. I stedet burde vi presentert et behov, og relativt åpent invitere til innovative løsningsforslag, skriver Johansen.

Han vektlegger at dette både gjelder innad i og utenfor kommunen (hentet fra Johansens innlegg i bystyret):

– Eksternt: Utradisjonell tenkning gjør at mange av dem finner løsninger på utfordringer vi lenge har forsøkt å løse uten hell. Hvordan sikrer vi f.eks. jobb til mennesker som ikke er helt A4? Ta Unicus, som ansetter mennesker med diagnosen Asperger. De selger sine tjenester i et vanlig bedriftsmarked for IT-testing, og leverer en kvalitet som er over gjennomsnittet! Det blir en vinn-vinn-situasjon for alle. Gatemagasinene, som ErlikOslo, KREM, Epleslang, Forskerfabrikken, Trivselsleder, Pøbelprosjektet og Fretex er noen har funnet gode løsninger, der vi andre har lett for bare å se problemer.

– Internt:  Et av dagens vedtakspunkter er også at kommunen skal legge til rette for sosial innovasjon innen egen virksomhet, såkalt «intraprenørskap». Kommunens egne ansatte har masser av gode forslag til løsninger på utfordringene de møter hver dag. Det kan være å gjøre ting på en annen og bedre måte, eller det kan være å utvikle nye produkter og tjenester. Dette handler om å ta de ansatte på alvor, og det fremmer kreativitet og skaperglede. Ved å lytte til de ansatte, gi dem tillit og stimulere til sosialt intraprenørskap skaper vi spennende arbeidsplasser i offentlig sektor, der de ansatte trives og blir. Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt for kommunen og viktig for utvikling av morgendagens velferdsløsninger.

Han poengterer at det nå er opp til byrådet å gjennomføre bystyrets vedtak i praksis.

Hvorfor endring gjør deg bedre

Mange ledere forventer at de ansatte skal være både tilpasningsdyktige og åpen for endring. Vel og greit – så lenge det handler om “de andre” og ikke dem selv. I denne ukens LeadershipCourageFun-blog fra Even Fossen og Kristine Maudal i Brainwells får du fire konkrete tips til hvordan du kan angripe dette på en bra måte. 

(Innlegg er republisert fra Brainwells blogg)

Today many in our part of the world agree that personal development is important and that we live in a time where we must be adaptive and open to change. This is quite easy to acknowledge – as long as it does not apply to us.

In our endeavors we meet many executives who have a constant focus on the organization’s ability to change,and thus drive change through both departments and employees, but they haven’t given one single thought to their own ability to develop and change – as leaders. Change and personal development is mandatory, it seems, as long as it concerns “other people.”

The common denominator for positive change is growth. Growth is the essence of life, and something we are all dependent on. Without growth and personal development, we would still be crawling around on the floor behaving like babies. This is easy to understand, but this attitude towards change and growth actually declines as we get older. Why is this?

When we hit a certain age, we often forget that we still need to learn new stuff, or fight challenges that are still there. We discussed this with a friend of ours who is an expert on human behavior. He said that when people hit their 40s, preservation mode kicks in. Up until then, we usually have our own ambitions. We are still developing, still learning, still growing. But when we hit 40-something, things start changing. We start to accept things as they are, and stop challenging the status quo. We even start communicating our shortcomings to our self or others, such as: “…you see, I have never been any good with numbers,” or “ohh… swimming isn’t something for me,” and “yes, I can’t help it – I just can’t stand olives (or whatever).”

Whether you are below or above the age 40, this should concern you. The only person who can do anything with this attitude in regard to yourself is – you! You are the one who can decide that you should learn a new sport once in a while, travel somewhere you have not been before, or learn how to cook (or whatever).

This is both important and interesting also in your professional life. Are there things you have not mastered that you know would make the day easier for you? Find a way to learn it, and keep on using it until it is no longer a challenge. And as for the executives mentioned above – leadership is a discipline changing most these days. So if you want to stay on top of the game, it might be time to plan some serious leadership development. Just sayin’.

We know this from personal experience. After holding a leadership position for a few years it is extremely easy to just keep on leading in the same way as we always have. In a hectic world it is far too easy to rely on your experience, rather than to stop and ask yourself if this is the best way of doing it. Not to mention asking others what they think. The unfortunate reality is that without constant personal and professional development, you might one day find yourself obsolete from leadership positions.

It might be a coincidence, and it might be without any correlation, but according to PayScale and their thorough salary analysis, pay growth stops – at age 40! The study was conducted among people with at least a Bachelor’s degree, and is relevant to almost any occupation. We do not have data supporting the correlation between this and the fact that we tend to stop personal growth at 40, but at least we would suggest that to make life richer you should focus on learning new stuff when the pay growth is leveling out.

Here are a few tips that can get you going:

  • If you ever catch yourself thinking: “That’s typical me – I do not know how to… (fill in the blank).” Stop it. You are right. You might not know how to do it now, but maybe next year. Consider if this is something you want to master or not. Or if you maybe just use it as an excuse not to do something (“No, I am not a diver… others can do that.”)
  • Sign up for a course in… anything. We started surfing (no talent, for sure), wind-surfing (fun for speed junkies), climbing (took too much time), tango (hard to master, but cool to try), Italian (ciao amigo), wine tasting, html-coding, tarot reading. All of it is possible and quite fun. Not to mention all the great people you meet.
  • Make sure you constantly update your leadership skills; through books, courses, seminars or other methods. These days, you can even become a better leader through online courses.
  • Be curious. And courageous. And know that the magic often is happening outside your comfort zone. Ask yourself; what is the worst that can happen? …and go from there

What kind of new things have you learned the last year? And what can get you going if you just stopped learning new things? Feel free to share – that makes us all wiser!

Innobørs: Gjæret mat skal fordrive mageproblemer

Gjæret mat kan kurere mageproblemer og skape bedre fordøyelse. Nå søker gründer Georg Runde investor for å gjenopplive den gamle tradisjonen.

Georg Runde
Gründer i Gode Baktus
Medgründere: 
Tor Jessen og Kjetil Jikiun
Søker:
5 millioner kroner for oppstart av produksjon.

(Artikkelen er presentert som en del av samarbeidet med Innobørs)

Hvordan vil din satsing “forandre verden”?
Vår satsing vil forandre verden ved å re-introdusere fermentert mat som en matgruppe.

Fermentert mat har mange helsegevinster, og kanadiske forskere har faktisk anbefalt at fermentert mat utgjør 12 prosent av alt matinntak. Skulle det bli en anbefaling for Folkehelsa, betyr det at dette markedet utgjør 32 milliarder kroner bare i Norge.

80 prosent av immunforsvaret vårt sitter i mage-tarm-systemet. Har vi ubalanser i fordøyelsen, gir det ikke bare konsekvenser for næringsopptaket fra maten. Mye av det som knyttes til immunforsvaret påvirkes også. Øreverk, eksem, allergi, diverse infeksjoner – kan altså ha sitt opphav fra en dårlig fordøyelse. Hodepine,  manglende konsentrasjon og psykisk ubalanse kan også skyldes problemer i tarmen.

For å få orden på tarmhelsen vår, er det blant annet viktig med mat som gavner fordøyelsen. Og å unngå mat som skaper problemer og ubalanser av ulike slag. En fenomenal måte å få mat til å bli mild og snill og hjelpsom mot fordøyelsen vår, er å spise melkesyregjæret og fermentert mat. Vi gir dermed tarmen vår tilskudd av de gode bakteriene som har en hel rekke viktige oppgaver å utføre.

Hvorfor startet du selskapet/satsingen?

Vi synes mat er spennende, og fermentert mat er en matgruppe som har vært borte fra kjøkkenet i nyere tid.  Vi ser derfor en stor kommersiell mulighet her.  Det begynner å komme opp litt her og litt der, gjennom artikler fra forskere og folk som blogger. (Les sak om temaet i DN-magasinet D2 fra februar)

Fermentert mat inneholder probiotika, som er gode magebakterier.  Disse bakteriene kan gjenopprette eller opprettholde balansen i mage og tarm, og dermed hjelpe fordøyelsen.  Slike oppskrifter er som skapt for pasienter med irritabel tarm, matintoleranser, og lekk tarm, for eksempel.

En daglig dose med fermentert mat kan gjøre underverker, og er godt for alle mennesker, ikke bare de med matintoleranser.  Selv om det er meget sunt for alle, er vår målgruppe kanskje de som har en svakere bakterieflora, nemlig matintolerante og eldre.

Samtidig ønsker vi helseinteresserte folk som målgruppe.  I Norge teller dermed vår målgruppe 2M og kanskje litt mer.

Hva er de viktigste milepelene for ditt oppstartselskap?

Vi inngikk i februar avtale om å leie et produksjonslokale ved Arendals Bryggeri. Nå er målet å ha 1.000 prøver ferdig til potensielle kunder, investorer og støttespillere den 10. april.

Deretter er målet å få på plass investorer, slik at vi kan starte opp produksjonen i løpet av høsten.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Vi arbeider med alle faser av kommersialiseringen samtidig.  Har begynt å kontakte potensielle kunder, med det formål å sikre intensjonsavtaler.  Vil også arbeide med å få støttespillere som kan brukes i markedsøyemed.

 

Slik kan du vinne verden ved å gå inn bakdøra

Den nye generasjonen suksessbedrifter bygges ofte helt uten bruk av tradisjonell markedsføring. Her er oppskriften på hvordan du kan oppnå det samme! 

Kast forretningsplanen i bøtta. Konsentrer deg om å finne ut hvordan du skal tjene penger, og test ut dette i markedet, har vært budskapet en stund.

Nå strekkes denne modellen enda lenger: Produktet må skape begeistring i markedet, og hjelpe til å selge seg selv. Det er budskapet til Ryan Holiday som sist uke presenterte sitt budskap under et arrangement i regi av Oslo Business region under Bylarm i Oslo.

– Den dårligste markedsbeslutningen du kan ta berører ikke hvor eller hvordan du kjører annonsene, eller hvilken talsperson du har. Den handler om hvorvidt du gjør produktet ditt godt nok, sier Holiday.

Han viser til at nye gigantselskaper som Facebook, Dropbox og AirBnB har vokst frem helt uten bruk av tradisjonelle markedsføringsbudsjetter.

I stedet har de lykkes med å skape et produkt som markedsfører seg selv, noe som i oppstartsmiljøene ofte kalles for “product/market fit”.

– Markedsførere tror ofte at det er for sent å gjøre noe med produktet når de kommer inn i prosessen. Den tankegangen er er fundamentalt feil, argumenterer Holiday.

Skriver pressemeldingen først

Den store utfordringen er å finne produktet som gir gjennomslag i markedet.

Det kan gjøres på flere måter:

* Testing – Gründeren av skobutikken Zapphos startet opp med å gå i vanlige skobutikker, ta bilde av skoene og legge det ut i nettbutikken sin, for å se om kundene var interessert. Når de kjøpte gikk han i butikken, kjøpte skoene og sendte dem til kunden.

– Han lagde ingen butikk og håpet at det skulle fungere. I stedet testet han konseptet nøye, og først når han hadde fått bekreftet (validert) ideen gikk han videre, sier Holiday.

I oppstartslitteraturen omtales dette som å lete etter den minste fungerende produktet (kalt “minimum viable product”). Først etter å ha testet dette gjentatte ganger kommer en frem til et fungerende produkt (såkalt “product-market fit).

* Pressemelding – Amazon arbeider baklengs. Når de skal lansere noe nytt, enten det er nye produkter, egenskaper ved produktene, ny divisjoner eller merkevarer, starter de med å skrive en intern pressemelding. Denne skal forklare hvorfor kundene skal synes produktet er fantastisk.

* Brukermanual – en annen variant er å be om en brukemanual som forklarer hvordan kundene skal bruke produktet.

– Dette oppleves som produktutvikling, og på en måte så er det det. Men sammen med markedsføring får det mye mer kraft, og gjør at en kan lage noe som er garantert å få respons fra kundene, sier Holiday.

Vær nådeløs mot produktet

Men Holiday advarer samtidig mot å godta den første og beste modellen som skaper interesse blant kundene.

Instagram startet opprinnelig som en geolokasjonstjeneste med navnet Burbn, men fikk kun middels gjennomslag. I stedet for å fortsette den veien, valgte gründerne å konsentrere seg om en bitteliten del av Burbn, nemlig fotodelen av appen og de medfølgende filtrene.

– 18 måneder senere ble Instagram solgt til Facebook for et miliardbeløp i dollar. Dette handlet ikke om hvordan de lanserte, men at de valgte å endre kursen fra Burbn til Instagram, sier Holiday.

Hans poeng er at selskapene må brukt tid og ressurser på  finne dette produktet, før de går ut bruker ressurser på å få folk til å ta i bruk produktet.

Det inkluderer å endre produktet, bytte ut ansatte, skrive om koden til produktet, bevege seg inn på et annet marked eller å hente inn ny kapital, ifølge Holiday – og siterer et utsagn fra den kjente venturekapitalisten – og på 1990-tallet Netscape-sjef – Marc Andreesen.

Finn din unike fordel

I Holidays øyne er det dette grunnleggende for å lykkes med nye produkter.

Først når dette er på plass, begynner oppgaven med å skape økt oppmerksomhet gjennom å produsere innholdsmarkedsføring og å forsøke å oppnå viral spredning.

Holiday trekker frem at dette utgjør fire faser, hvor å finne rett produkt er den første. De neste er mer tradisjonell markedsføring – gjennom å produsere innhold og skape medieomtale.
Noen stor lanseringskampanje og pangvekst, er ikke nødvendig.

Det viktigste er å finne din unike fordel, som skaffer deg en lojal brukerbase, mener han.

– I virkeligheten er det beste å finne kjernebrukerne og å bringe dem inn. For så å bygge en robust brukerbase fra der, sier Holiday – og poengterer at dette godt kan gjøres en etter en, uten at det skalerer.

Yunus skal vekke nordiske bedrifter

Unni Sekkesæter i Mikrofinans Norge og Grameen-gründer Muhammed Yunus.

Milliarder av mennesker kan hentes inn i verdensøkonomien gjennom nye forretningsmodeller. Det er budskapet når Mikrofinans Norge står i spissen for European Social Business-forum 19. mars i Kolben Kulturhus på Kolbotn.

(Artikkelen er presentert på vegne av Mikrofinans Norge)

På talerlisten står Grameen-gründer og Nobel fredsprisvinner Muhammed Yunus og en rekke andre eksempler ledende eksperter på området. Yunus har siden han ga det første lånet til Elena Rivas i 1997, fulgt virksomheten til Mikrofinans Norge tett. Dagen etter konferansen får han møte Rivas igjen. Hun driver det økologiske spisestedet Fresko på Frogner i Oslo. Nå relanseres også hennes barnemat via Fresko.

– Yunus har påvirket livet til hver femte innbygger på jorda, og er en enormt viktig talsmann for en ny type økonomi, sier Sekkesæter.

Vil vekke Norden

Hun forteller at sosial business nå for alvor er i ferd med å innta Europa. Selskaper som Basf, Danon, General Electric og Adidas står i bresjen for trenden. Men i norden er det lenger mellom initiativene.

Målet er nå for alvor også å skape interesse blant de nordiske virksomhetene.

– Vi har gode forutsetninger til å virkelig gjøre en forskjell med all vår grønne teknologi og vår sterke sosiale tradisjon. Dette er noe av vår motivasjon til å stå som arrangør for konferansen, sier konferansearrangør Unni Beate Sekkesæter i Mikrofinans Norge.

Hun og selskapet søker nå nå etter innlån og filantropiske midler til sitt nye mikro lånefond. Disse midlene vil bli gjenbrukt gang på gang og vil skape stor sosial impact her i Norge.

– Vi ønsker å investere i både oppstartsbedrifter og sosiale virksomheter som ikke får lån andre steder, sier Sekkesæter. Hun poengterer at Mikrofinans Norge kan tilby omtrent samme rente som sparekonto i banken, samtidig som at pengene skaper stor sosial og økonomisk endring.

Blant de europeiske selskapene har blant annet:

Danone – laget Yoghurt med vitaminer og mineraler som bekjmeper nattblindhet.
– Adidas – laget sko til under en dollar for å gi alle råd til sko. Det hindrer blant annet at mange får mark i beina.
Basf – laget et myggnett som forhindrer malariaspredning.
Veolia – lager løsninger som sikrer rent  vann.

Får vanlig avkastning

Konferansen bygger på synet om at virksomheter skal drives forretningsmessig, men utbytte til eiere er ikke en del av modellen. Alt skal reinvesteres i å gjøre med godt.

– En social businss kan ikke ta utbytte til eiere ut over tilbakebetaling av opprinnelige innvesteringer. Målsettingen er å løse sosiale problemer med produkter og tjenester til rimelige priser, eller gi fattige/marginaliserte eierskap slik at de på den måten kan bedre sin situasjon ved å ta del i firmaets profitt. Denne visjonen jobber Yunus med å spre globalt, forklarer Sekkesæter.

Hun poengterer at konferansen kan skilte med foredragsholdere fra hele Europa og til og med Australia og Bangladesh.

– Konferansen vil ha et svært deltakende format med mange workshops, ikke bare plenumstaler. Grameen Creative Lab er kjent for sine utradisjonelle formater hvor alle deltakere får delta aktivt i diskusjoner og utveksling av informasjon, inspirasjon og kunnskap, poengterer hun.

For de som ikke har mulighet til å delta på dagtid kan paneldiskusjonene og mottakelsen fra kl. 17.00-20.00 være en mulighet.

Registrering skjer på www.esbf2015.com

Next: Afrikanske stormskritt mot helse og velstand

Bright Simons oppdaget en mulighet til å forbedre helsevesenet gjennom mobilteknologi. Det viser Afrikas potensial som prøveprosjekt for bærekraftig innovasjon.

Denne artikkelen er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.  Artikkelen er hentet fra boken NEXT der 32 tankeledere og praktikere snakker om hva en sikker og bærekraftig fremtid betyr for dem. Teknologi er et viktig verktøy for å få samfunnet til å utvikle seg i bærekraftig retning. Ved å gjenkjenne mulighetene lanserte Bright Simmons en tjeneste som har revolusjonert helsesystmene i Afrika gjennom bruk av mobilteknologi. 

I lang tid fantes det ingen mulighet å se forskjell på en autentisk malariapille og en falsk substitutt i et afrikansk eller Sør-Asiatisk apotek. De siste fem årene har enkel teknologi satt i gang en bevegelse for å bekjempe falske medisiner.

– Frem til vi ble involvert, ble falske medisiner primært håndtert ovenfra og ned, sier den ghanesiske mobilhelse-entreprenøren Bright Simons.

I 2009 grunnla han mPedigree, et selskap som tok i bruk SMS-koder for å bekrefte at medisinene er ekte. I dag har det blitt nasjonal standard i Ghana, Nigeria og India, og er på vei til å bli rullet ut i Sør-Afrika og i resten av Asia.

– Forbrukeren kan nå sende en enkel SMS til produsenten og få en melding tilbake som verifiserer medisinen. Ingen regulatør med komplekse rutiner er involvert, forklarer han.

Det var viljen til  å gjøre en forskjell som gjorde Simons til mobilentreprenør. Med små ressurser utviklet han SMS-systemet som en gratis tjeneste, finansiert av farmasiindustrien. Dette har sørget for at løsningen finansieres, ettersom falske medisiner utgjør en like stor trussel for farmasiindustrien som for brukeren: Ved siden av å skape korrupsjon i leveransene, antas det at opptil 2.000 mennesker dør hvert år av falske medisiner.

Perfekt, bærekraftig prøvearena

For Simons utgjorde SMS-løsningen ikke bare en måte å løse et sosialt problem, men også en mulighet til å få et ben innenfor mobiløkosystemet på det afrikanske kontinentet.

I løpet av det siste tiåret har mobiltilbydere utnyttet mangel på fastnett-infrastruktur til raskt å bygge ut mobilinfrastruktur, og åpnet for mobileksplosjon på kontinentet.

I dag har kun Asia flere håndsett enn Afrika.

Simons mener dette viser Afrikas unike mulighet til å gå forbi oss. I stedet for å ta i bruk vestlige modeller, som volder skade på økosystemet, mener han at Afrika “bør brukes som et testområde for innovative, bærekraftige løsningene”.

– Afrikas mangel på telekomkapasitet var en fordel for fremveksten av mobiltelefoni. Fremover kan mangel på etablert infrastruktur på områder fra søppelhåndtering til energi skape grunnlaget for fremtidsvennlig re-konseptualisering av infrastruktur, sier Simons, som ble kåret til en av verdens 35 fremste innovatører under 35 år av MIT Technology review.

Radikal åpenhet

Simons er nå overbevist om at den nye afrikanske infrastrukturen har potensial til å endre maktstrukturer og fremme åpenhet.

– Teknologi skaper fundamentale endringer gjennom å flytte makt til kantene. Falske medisiner er ikke lenger bare et regulatorisk spørsmål, når regulatøren deler informasjon i sanntid med mennesker som påvirkes av problemet, argumenterer Simons – og peker på at dataene kan avsløre inkompetanse hos de ansvarlige.

Samtidig er det store muligheter til å samle inn data i forbrukerbaserte systemer.

– Data kan være tilgjengelig for alle. Dette er nye måter, ikke bare å snakke sannhet til makten, men til å måle ytelse og engasjement. Det er en ny, radikal type transparens – en nesten meritokratisk måte å se på våre største problemer, sier Simons.

Å utvikle afrikansk forretningskultur

På samme måte som Afrika kan bygge en bærekraftig fysisk infrastruktur, håper Simons kontinentet kan gi grobunn for en mer ansvarlig forretningskultur.

– I Afrika har vi ikke fjernet oss fra oppfattelsen av at bedriftene er en organisk del av samfunnet, argumenterer han.

I skarp kontrast til vestlige selskaper, hadde ikke Afrika mulighet til å delta i den hvileløs jakten på profitt i det 20-århundre.

– For afrikanere henger dine forretning tradisjonelt sammen med hvordan du blir oppfattet i samfunnet. Det er noe du gjør for å skaffe inntekt til deg selv og de rundt deg. Jeg tror afrikanske entreprenører fortsatt bygger på mye av dette. Vi er ikke iboende annerledes, det er bare at omstendighetene er annerledes, argumenterer Simmons.

Etter å ha gått den lange veien som sosial entreprenør, vet han at den ikke er brolagt med gull.

– Afrikansk næringsliv vil trolig ta den samme veien som vestlig næringsliv, hvis ingen stepper inn og minner dem på at de ikke behøver å gå den veien, tror Simons.

– Vi bør gi et signal om at det finnes en bedre måte å organisere entreprenørskap. Kanskje kan vi med de riktige visjonene få entreprenørskap til å ta en annen retning enn i Europa og Amerika, foreslår Simons.

(Denne artikkelen er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.)

Innobørs: Klar til å bygge fotballakademi

Vårt mål er å heve deltagernes ferdighetsnivå opp på internasjonalt nivå. For å oppnå det vil vi hente inn utenlandske trenerressurser, forteller fotball-gründer Kim Ragnar Hansen.

Kim Ragnar Hansen,
Gründer i Norsk Fotballutdanning
Søker:
kontakt med interesserte investorer

Artikkelen er presentert som en del av samarbeidet med Innobørs)

Hvordan vil din satsing “forandre verden?”

Vi håper å skape en arena hvor ambisiøse fotballspillere tar steg videre og klarer å nå sine personlige mål. Vårt mål er å hente inn også utenlandske trenerressurser for slik at vi kan heve deltagernes ferdighetsnivå opp på internasjonalt nivå.

Chelsea-trener Henry Cutler på et tidligere arrangement.
Chelsea-trener Henry Cutler på et tidligere arrangement.

Vi håper å tilby våre deltagere utenlandske turnerings- og treningstilbud, med et håp om å bidra til norsk spillerutvikling slik at norsk fotball kan få en ny storhetstid.

Akademiet skal også legge til rette for treneres utvikling gjennom praksisdeltagelse og muligheter for besøk i utenlandske klubber og akademier.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
I januar 2014 ble det gjennomført et prøve-prosjekt i Horten for å undersøke om det finnes et marked for å etablere et slikt tilbud. Vi fikk påmelding fra 21 spillere fra fem forskjellige klubber på bare fire dager.

Vi så at spillerne fikk godt utbytte av treningen og hadde høy interesse for videre deltagelse.

Hvorfor startet du selskapet/satsingen?
Den ene årsaken er trenerutvikling. Det er viktig at alle som deltar i idretten har faglig dyktige mennesker rundt seg og et tilbud som legger til rette for at spilleren når sine mål. Jeg hadde selv som ung fotballspiller trenere med lav kompetanse for hvordan best mulig legge til rette.

Forbundet i samarbeid med kretser har iverksatt tiltak for å gi økt trenerutvikling. Jeg ønsker å bidra ved å ansette ambisiøse trenere.

Det finnes også mange unge spillere som ønsker å drive med fotball. Grunnen til at Norge ligger bak er at vi ikke ser hvor vi kan finne de gode fotballspillerne. Vårt tilbud skal gis til klubber på grasrotnivå, altså til klubber som er i lavere divisjoner helt opp til 2. divisjon, og jeg håper dette tilbudet vil legge til rette for at flere unge fotballspillere fra Norge kan nå toppnivået.

Jeffrey Withley - Tidligere Manchester City spiller, Høstproff 2013
Jeff Whitley, tidligere Manchester City-spiller på et tidligere arrangement.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (Og hvorfor?)
Helt klart Fotballklubben Ørn Horten som har vært den viktigste støttespilleren. Klubben har latt meg arrangere fotballskoler, talentsamlinger og akademitreninger, samtidig som jeg har vært hovedtrener for klubbens mange ungdomslag. (U14,15,16,19 og J19)

Et voksende nettverk av innenlandske- og utenlandske kontakter har gitt mange gode råd og veiledning om hvordan jeg kan bli en bedre trener og menneske. En person som lenge har hatt troen på meg å mitt prosjekt er Sandefjord Fotballs Shaun Constable som av min mening er en av landets beste spillerutvikler.

Hva skal til for å lykkes med et fotballakademi for unge?
Unge mennesker motiveres best dersom vi påvirker dem av ytre faktorer. Fotball må være morsomt, utfordrende og til en grad krevende hvis drømmer og nivået skal oppnås. Jeg ønsker å øke deltagernes motivasjon, glede og entusiasme til å delta å være en aktiv fotballspiller hvor “selv den dårligste er den beste”.

Etter seks år som fotballtrener i Norge og England ser jeg at en hverdag fylt med variasjon på treningsfeltet kombinert med tett kommunikasjon og veiledning om “Hvordan du kan bli bedre” svært ofte gir deltagere/spillere høyere motivasjon for å delta.
Mitt nettverk av kontakter har ført til at jeg per i dag har muligheten og allerede er i prosessen om mulig ansettelse av to akademitrenere fra fotballklubben Chelsea.
Hvilken profil ønsker du på satsingen?
Tilbudet om akademitreninger skal være et tilbud til alle uavhengig av alder, kjønn og rase. For mange familier kan økonomi være et hverdagslig problem, derfor ønsker vi at kostnadene for våre deltagere skal være så lave som mulig, slik at flere barn og ungdom kan delta.
Jeg er svært avhengig av å leie bane, lokaler og annet utstyr. I tillegg vil jeg ha utgifter til lønn, hotellopphold og flybilletter til innleide trenere. Vi ønsker og tror at samarbeid med forskjellige aktører vil bidra til å gi det beste tilbudet for våre deltagere.
Det er derfor viktig for meg å etablere en forretningsplan som forteller hvordan vi ønsker å arbeide og hvordan best mulig legge forholdene til rette. Gjennom et økende kontaktnettverk oppsøker jeg suksessfulle mennesker med forespørsel om de kan se over, og stiller spørsmål om hvordan jeg best mulig kan gjøre denne planen pålitelig for eventuelle samarbeidspartnere og investorer.

En grønn og smartere fremtid – Future Insight 2020

Hvilke muligheter har Norge til å ta en ledende rolle i utviklingen av smart teknologi? Hvordan vil samfunnet se ut i fremtiden? Hvordan kan vi som et lite land bidra til en bærekraftig utvikling i et globalt perspektiv?

Tirsdag den 17. mars inviterer Innovation Forum Norway sammen med Tekna, til fremtidskonferansen “Future Insight 2020”, i Ingeniørenes Hus, Oslo.

Konferansen gir et innblikk i hvordan verden, og spesielt Norge, vil kunne se ut om 10-20 år – hvor både grønt og smart er i fokus. Innovasjon drevet av global digitalisering i kombinasjon med det norske samfunnets kreative ressurser og høye kompetanse, vil kunne bidra til både å begrense klimaendringer og til å åpne nye globale markeder for norsk næringsliv. Mulighetene er mange, men det det kreves handling og politiske føringer for å realisere disse.

Konferansen åpner med Eirik Newth som snakker om norske muligheter frem mot 2030. Blant disse er hvordan vi kan håndtere en hittil lite diskutert omstillingsutfordring; at befolkningstallet vil falle i store deler av den vestlige verden.

Dette skiftet vil blant annet gi muligheter for robotteknologi, nytt utdanningssystem og for et grønt skifte, fastslår Newth – som ikke deler politikere og andres robotfrykt:

“… i 2050 vil man være takknemlig for alt som kan frigjøre arbeidskraft”, argumenterer han.

Etter Newth vil generalsekretær i Tekna, Ivar H. Kristensen snakke om det grønne skiftet, Kristine Maudal fra Brainwells vil snakke om fremtidens ledelse, mens VG-sjef Torry Pedersen vil gi deg et innblikk i hvordan du best kan møte endringer.

Disse vil også mer konkret dele sine synspunkter og vyer for hvordan fremtidens Norge i deres perspektiv kan – og bør – se ut.

“Future Insight 2020”-konferansen er åpen for publikum. Mer informasjon – og påmelding – finner du her.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...