Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Fortytwo.io: Innovasjon i skyen – Amestos mest lønnsomme satsning

Mens noen fortsatt diskuterer om vi egentlig trenger skytjenester, har Fortytwo allerede tatt spranget og inntatt verdensmarkedet med løsninger som gjør IT-hverdagen enklere for alt fra kommuner og forsvaret til Altibox og IKEA. De leverer blant annet standardiserte ut-av-boksen moduler for sikkerhet, identitetshåndtering og automatiserte plattformtjenester i skyen. Slik slipper kundene tunge, manuelle prosesser og kan raskt rulle ut nye tjenester – både i Norge og internasjonalt.

Navnet Fortytwo er hentet fra kultklassikeren The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, der «42» er svaret på meningen med livet, universet og alt. Daglig leder Robert Darre-Nilsen kan fortelle at dette tallet også har blitt selve kjernen i tankegangen bak selskapet.

Fortytwo; et navn med stjernestøv 

Bak navnet skjuler det seg et brennende ønske om å gjøre ting annerledes enn de store, tradisjonelle IT-aktørene. Fortytwo fokuserer på å programmere alt i skyen, heller enn å klikke seg fram i tunge grensesnitt. De mener dette gir kundene en raskere, mer fleksibel og sikrere digital plattform. Nettopp denne «kode-først»-mentaliteten har allerede gitt dem en imponerende portefølje på rundt 100 kunder.

Navnet Fortytwo tar, som nevnt, utgangspunkt i The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, der en superdatamaskin bruker 7,5 millioner år på å konkludere med at «42» er meningen med alt. For Robert Darre-Nilsen og kollegene begynte «42» som et uformelt arbeidsnavn på prosjektet.

«Vi brukte navnet på det som opprinnelig var et prosjekt, og da vi etablerte Fortytwo som selskap, syntes vi det var kult å beholde litt av attituden om at vi er det endelige svaret på alt,» forteller Darre-Nilsen. Med en blanding av humor, framtidsoptimisme og en god dose selvironi beholdt de navnet. 

«Som tidligere konsulenter med erfaringer fra de etablerte, store konsulenthusene, drømte vi om å levere teknologi på en helt annen måte enn det de store konsulentselskapene gjør,» fortsetter Darre-Nilsen. Navnet understreker dette, og gir en artig kontrast til den ellers seriøse konsulent- og teknologibransjen.

«Alt i kode» – revolusjonen i kulissene

Skyteknologi har eksistert siden rundt 2010, men det er svært få selskaper som virkelig har klart å ta i bruk mulighetene som ligger i skyløsninger. 

Kjernen i Fortytwos tilnærming til det de leverer, er filosofien om at «alt i skyen» kan kodes. Tradisjonelt har man klikket seg fram i ulike portaler, bestilt servere og konfigurert dem manuelt. For Fortytwo handler det om å standardisere, automatisere og sikre alt gjennom kodefiler. 

«Vi mener at skyløsninger gjør det mulig å kode alt; fra infrastruktur til sikkerhet og tilgangsstyring,» sier Robert Darre-Nilsen engasjert. 

Dette muliggjør lynraske endringer, og at kundene kan integrere løsningene med sin egen kode. Hvis en norsk kunde ønsker å utvide til USA, holder det med noen linjer kode – så er hele plattformen på plass på et nytt kontinent.

«Egentlig skaper vi ikke teknologi, for vi mener at den er der allerede. Det vi gjør, handler om å benytte de mulighetene skyen gir. Dette innebærer at vi endrer måten teknologi leveres på,» sier Darre-Nilsen. 

Han påpeker at denne praksisen minimerer risikoen for feilkonfigurasjoner og skaper en fremtidsrettet, skalerbar IT-arkitektur. Samtidig gjør det at man slipper store, tunge IT-prosjekter med flytting av servere og manuelle prosesser. 

Konsekvensen er at kunder som for eksempel Altibox kan migrere TV-produksjonen sin trygt til skyen uten å måtte ty til timevis med manuell installasjon. Det gir fleksibilitet og gjør at nye tjenester kan rulles ut langt raskere enn tidligere.

Super-fokus: De siste 20 prosentene du ikke visste du trengte

Selv om Microsoft Azure er en omfattende plattform, dekker den ikke alt. Når bedrifter eller offentlige etater står overfor spesialiserte utfordringer innen identitet, sikkerhet eller infrastruktur, må de ofte ty til kostbare tredjepartsløsninger. Fortytwo har gjort disse «manglende 20 prosentene» til sin spesialitet.

 «Jeg opplever at mange av konkurrentene våre er generalister. De får gjort veldig mye bra. Men det blir litt som med allmennleger. Det kan litt av alt, og det kan sende deg riktig sted, men de er ikke spesialister. Vi i Fortytwo er kanskje mer som kirurger, som kan gå inn og gjøre veldig stor forskjell på de områdene vi har valgt å spesialisere oss på. » forteller Darre-Nilsen.

Dermed leverer Fortytwo små, men svært presise moduler på toppen av Microsofts tjenester. Disse legges ut på Microsoft Marketplace, som fungerer litt som en App Store i skyen. Slik når Fortytwo ikke bare norske kunder, men også store internasjonale aktører som IKEA, Deutsche Telekom og det britiske forsvaret.

Poenget er at organisasjoner skal slippe å kjøpe en dyr, svær programvaresuite når de bare trenger enkelte, godt spissede funksjoner i eksisterende suite. 

«Vi er super-spesialister,» sier Darre-Nilsen.

Flat struktur, eierskap og rom for innovasjon

For å levere løsninger i verdensklasse trenger man et særdeles dedikert team av utviklere, arkitekter og konsulenter. I motsetning til mange andre konsulentselskaper, som ofte er temmelig hierarkiske, har Fortytwo valgt en nærmest radikal, flat struktur.

«Kultur handler om eierskap og at alle er med på å bestemme ting,» understreker Darre-Nilsen. 

Hos Fortytwo er strukturen flat, og alt fra lønnsdiskusjoner til økonomiske avgjørelser tas i fellesskap på Teams. Denne tilnærmingen skaper ikke bare entusiasme og eierskap, men gir også rom for mer kreativ tenking. Når alle kan foreslå og teste ideer, er veien kort fra innspill til innovasjon.

Mange hevder at slik åpenhet kun fungerer i små selskaper, men Fortytwo har passert 30 ansatte og praktiserer fortsatt full åpenhet rundt alle store beslutninger. Når de vurderer oppkjøp, ansettelser eller nye lokasjoner, skjer diskusjonen i digitale kanaler der alle kan delta.

«Vi har hatt tilbud om å bli kjøpt opp et par ganger, og da har vi hatt en helt åpen diskusjon med de ansatte om hele prosessen,» sier Darre-Nilsen. Poenget er å skape et miljø der medarbeidere ikke bare er ansatte, men kolleger som investerer tid, kunnskap og entusiasme for å utvikle selskapet – og nettopp dette regimet av eierskap og frihet legger et ideelt grunnlag for å skape stadig nye og bedre løsninger.

En chat unna – tettere på kundene enn konkurrentene 

Innovasjon er mer enn et buzzord for Fortytwo – det er selve bærebjelken i alt de gjør. Istedenfor å utvikle løsninger de håper noen vil ha, fokuserer de på faktiske behov og verdidrevet produktutvikling. Samtidig som de ansatte får frihet under ansvar, er også kundene invitert inn i en uformell, men effektiv dialog. 

«Vi har alt via chat med kundene våre. Direkte med spesialistene. Det handler om å lete etter reelle problemer og gi kundene verktøyene de faktisk trenger,» sier Robert Darre-Nilsen. Fortytwos kunder får direktelinje til et helt team av eksperter gjennom Slack eller Microsoft Teams. Trenger du å opprette en testplattform, diskuterer du det i chatten og får svar på rekordtid. Er løsningen enkel, kan selve jobben gjerne gjøres samme dag. Dette står i skarp kontrast til den klassiske modellen, der bestillinger må gå via prosjektledere, kontrakter og byråkratiske systemer.

Ved å jobbe tett med kundene og dele ideer i fellesskapskanaler på Teams eller Slack, fanger de tidlig opp utfordringer som kan løses på nye måter. Denne åpne dialogen senker terskelen for å komme med forslag, også fra ansatte. Siden alle er involvert i strategiske vurderinger, oppstår det hyppig diskusjoner som igjen gir grobunn for eksperimentering. Slik finner Fortytwo oppgraderinger og forbedringer som raskt kodes og testes – ofte i løpet av noen dager.

For å unngå at kostnadene løper løpsk, har Fortytwo prismodeller som ofte inkluderer en grunnpakke med et antall timer. 

«På den måten slipper vi at kundene blir redde for å ta kontakt bare fordi de tror det koster 2000 kroner hver gang de sender en melding,» forklarer Darre-Nilsen.

Resultatet er både raskere innovasjon og en organisasjon som kontinuerlig fornyer seg, og som kontinuerlig innoverer.  Når godkjenningsprosessene er korte, eierskapet høyt og alle tør å foreslå endringer, blir innovasjon en naturlig del av hverdagen. Kundene opplever også at Fortytwo fungerer som en forlengelse av sin egen avdeling i stedet for en ekstern leverandør.

Veien videre: nye produktlanseringer og globalt marked 

Med over 100 kunder på bare et par års drift ser ikke Fortytwo ut til å bremse. I stedet satser de på å videreutvikle tilnærmingen og øke produktporteføljen i Microsoft Marketplace. «Vi er ganske stolte av at for eksempel IKEA og Deutsche Telekom bruker løsninger vi har laget i Norge,» sier Robert Darre-Nilsen.

Videre planlegger de å lage flere moduler for identitetshåndtering og sikkerhet, slik at både større konsern og offentlige institusjoner kan effektivisere kritiske prosesser. Målet er å skape brukervennlige løsninger som utnytter lisensene kundene allerede betaler for, men samtidig tilføyer ekstra funksjonalitet som mangler i standardplattformen.

Slik håper Fortytwo å befeste en posisjon som en sterk nisjeleverandør i det globale skymarkedet. De har vist at man kan lykkes uten å være en gigant, så lenge man har riktig kompetanse, fleksible produkter og en kultur som legger til rette for raske, kreative leveranser. Kombinasjonen av flat struktur, frihet under ansvar og tett kontakt med kundene skaper en dynamisk form for innovasjon. Neste steg er å utvide produktspekteret ytterligere og befeste posisjonen som verdensledende på skreddersydde «kode-først»-løsninger.

Så gjenstår det selvsagt å se om «Fortytwo» også blir svaret på morgendagens digitale utfordringer 🙂

NB! InnoMag gjør oppmerksom på at denne artikkelen er skrevet som en del av vårt Inspire Partner program. Sitter du også på en god historie du ønsker skal belyses ta kontakt med oss i InnoMag

Hva nå, Tesla?

Nok en viktig kronikk av Tor W. Andreassen, professor i innovasjon, Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.


Tesla, tidligere et lysende eksempel på elektrisk mobilitet og teknologisk innovasjon, står nå ved et kritisk veiskille. Selskapets utfordringer viser hvor vanskelig det er å balansere visjonær ledelse, driftseffektivitet og merkevarebygging – særlig når eieren er kontroversiell.

Ferske tall forteller en urovekkende historie: Driftsinntektene falt 23% i tredje kvartal 2024. Aksjekursen stupte over 40%, fra 480 dollar i desember til 285 dollar i februar og styremedlemmene måker ut aksjer i bøtter og spann. Teslas markedsandel for elbiler i USA har sunket fra 78% til 44% på tre år.

Samtidig har konkurranselandskapet endret seg dramatisk. Kinesiske BYD utfordrer Teslas tidligere dominans, mens europeiske og japanske produsenter har utvidet sine elbiltilbud betydelig. I Europa falt Teslas salg med 45% i januar 2025 sammenlignet med året før – mens det totale elbilsalget økte med 18%. I Tyskland, et nøkkelmarked, opplevde Tesla en salgssvikt på nesten 60%, Australia – 72%, Spania – 75%,

Norsk Innovasjonsindeks 2025 bekrefter samme negative trend i Norge hvor Tesla opplever en markant tilbakegang på opplevd innovasjonsevne (-6,5%) og sosial innovasjon (-9,5%). Ikke overraskende har merkets relative attraktivitet falt med 6,4% i Norge.

Til slutt har vi at Elon Musks personlige engasjement og kontroversielle politiske uttalelser har påvirket selskapets omdømme. Hans åpne støtte til høyreekstreme partier, inkludert Tysklands AfD, har forårsaket store skader i Europa. Noen eiere rapporterer om “Tesla-skam” og selger bilene sine i protest. I England har en reklamekampanje referert til Tesla som en “Swasticar” – et kallenavn som reflekterer et omdømme problem.

Jeg mener Teslas situasjon primært er et merkevare-problem, forårsaket av eierskapet, med økende tegn på innovasjonstretthet.

For å gjenvinne sin posisjon som teknologisk og bærekraftig pioner, kan Tesla gjøre tre grep:

For det første må selskapet aktivt gjenoppbygge tilliten blant miljøbevisste forbrukere gjennom transparent kommunikasjon som tydelig distanserer Tesla fra kontroversielle politiske standpunkter og bekrefter forpliktelsen til bærekraft.

For det andre må innovasjonsevnen reaktiveres gjennom en produktutviklingsprosess og strategiske teknologipartnerskap som kan revitalisere Teslas posisjon som innovatør.

For det tredje trengs en omfattende endring i lederskapet som reduserer avhengigheten av hovedeierens personlige og politiske agenda og fokuserer på langsiktig verdiskaping.

Tesla besitter fortsatt betydelige ressurser, teknologisk kompetanse og et globalt merkevarenavn. Suksessen vil avhenge av evnen til å distansere seg fra de negative assosiasjonene som har oppstått, lære av utfordringene, tilpasse seg et stadig tøffere marked, og gjenoppdage sin opprinnelige rolle som en inspirerende kraft for bærekraftig mobilitet.

Tre scenarioer for virksomheter som vil lede AI-revolusjonen fremover!

Dette er en kronikk fra innovasjonsnestor Salvador Baille, medlem i Open Innovation Lab of Norway


Kunstig intelligens (AI) har utviklet seg raskt, og innvirkningen av AI i samfunnet og næringslivet blir stadig tydeligere. Diskusjonene florerer på nettet om hva vi kan forvente av AI-utviklingen og konsekvensene for rollen av menneskene i samfunnet fremover.

Etter min mening er det tre scenarioer vil definere fremtiden for AI versus menneske, og hvordan organisasjoner kommer til å måtte utvikle strategier med nye måter å skape verdi på.

Scenario 1: AI som disrupsjonsagent og nådeløs erstatter av våre kognitive evner

I dette scenariet følger AI den klassiske teknologiske disrupsjonsbanen. Menneskelige kognitive evner blir gradvis erstattet av AI, og skyver mennesker opp mot stadig mer komplekse eller nisjepregede oppgaver. Etter hvert som AI fortsetter å forbedre seg, kan selv disse komplekse oppgavene automatiseres eller i stor grad støttes av AI-systemer. En klassisk disruptiv utvikling.

Konsekvensene for samfunnet kan være dyptgripende. Hele samfunnsstrukturen av arbeid, utdanning og verdiøkende ferdigheter levert av mennesker må i så fall revurderes. Intellektuelt arbeid som kapitalinput kan bli konsentrert i hendene på svært få, mega-store aktører – selskaper og stater med ressursene til å utvikle avanserte AI-modeller, lokalisert i skyen. En slik endring vil skape et landskap hvor kun de største aktørene kontrollerer AI-kapasitetene, mens mindre bedrifter, stater og individer må tilpasse seg innenfor deres rammer. AI har mange applikasjoner, og de utvikler seg stadig videre og blir mer komplekse -fra videogenerering til hjelpende roboter med finmotorikk. «DeepSeek-sjokket» blir kun et blip på radaren.

Dette scenarioet representerer utfallet som oftest diskuteres i dag. Det reiser bekymringer om jobbfordeling, ulikhet og monopolisering av AI-teknologi. Menneskelige medarbeidere vil oppleve økende press til å spesialisere seg stadig mer eller tilegne seg stadig nye og mer komplekse ferdigheter, som kanskje de færreste kan mestre.

Scenario 2: AI møter en kostnads- og teknologibarriere

Mens det første scenarioet ser for seg at AI i stor grad erstatter menneskelige kognitive evner, kan AI-utviklingen møte en prestasjonsgrense også. Her kommer loven om avtagende avkastning (diminishing returns) inn i bildet. Etter hvert som AI blir mer sofistikert, stiger kostnadene for å utvikle, trene og vedlikeholde disse systemene eksponensielt. På et visst tidspunkt kan dagens AI-teknologi bli for kostbar til å erstatte menneskelige evner i mange områder. Menneskelig arbeidskraft og kognitivt bidrag kan fortsette å være en kostnadseffektiv løsning i mange tilfeller likevel.

I dette scenarioet beholder menneskene beslutningsmakten i “white collar jobs”, fordi kostnaden og kompleksiteten ved å automatisere disse rollene viser seg etter hvert å være for høy. På samme måte vil dyktige rørleggere, elektrikere og håndverkere beholde sine jobber, da robotteknologi kan forbli for kostbar eller ineffektiv utenfor kontrollerte miljøer som for eksempel fabrikker.

Dette scenariet presenterer en mer balansert fremtid, der AI utfyller menneskelige evner, men ikke fullstendig eliminerer deres kognitive eller manuelle arbeid. En stabil økonomisk balanse mellom AI sitt potensial og relaterte kostnader vil sannsynligvis sikre at mennesker og AI eksisterer i komplementære roller. Kunstig intelligens vil i så fall ende opp som nok en av de mange kraftige, nyttige og verdiøkende teknologiene i vår verktøykasse.

Scenario 3: En eksplosjon av innovasjon, kreativitet og velstand

Det tredje scenariet ser for seg AI som en katalysator for enestående kreativitet og innovasjon. I stedet for å bare erstatte menneskelig arbeid, kan AI forsterke menneskelig potensial til nye høyder. Ved å gi nesten uendelig kraftige verktøy til nesten hvem som helst med nødvendig ambisjon og evner til å innovere, vil individer og mindre selskaper utnytte AI-ressurser for å bygge, skape og løse problemer på tidligere utenkelige måter – og raskere, mye raskere. AI-agenter blir det nye verktøy for å skape velstand og demokratisere verdiskapning. Sam Altman, CEO i OpenAi, har sagt at AI agenter vil muliggjøre den første one-billion-business skapt og styrt av en eneste individ.

Stabile og legale rammeverk, og økosystemer etablert av store AI-aktører (som beskrevet i Scenario 1) som respekterer deres ideer, blir i så fall bare en fordel for innovatører og for verdens økonomi og velstand.

Hva vil bestemme hvilket scenario vi vil leve i?

AI sin fremtidige utvikling vil avhenge av fire kritiske faktorer:

1. Investeringskapasiteten til AI-aktører

OpenAI er i per dags dato fortsatt ikke lønnsom og lever av sine investorer. Det samme skjer sannsynligvis med generativ AI-modellene utviklet av Google, Meta, TikTok og Alibaba. Evnen og viljen hos mega-selskaper og myndigheter til å fortsette å investere i AI-utvikling vil avgjøre hvor raskt og i hvilken grad AI avanserer. Uten vedvarende investeringer kan utviklingen av AI stagnere eller bremse opp.

2. Avkastningspress (ROI)

På et tidspunkt vil AI-aktørene måtte utvikle bærekraftige og lønnsomme forretningsmodeller som driver teknologien fremover, selv med nok kapital i ryggen. Klarer de ikke det, kan vi oppleve en ny “AI-vinter”, som vi mange ganger har opplevd før.

3. Teknologisk gjennombrudd

En ny GPU-brikketeknologi, et gjennombrudd i kvantecomputing eller nye treningsmetoder type DeepSeek på andre områder enn språk eller resonnering kan gjøre utviklingskostnadene og drift av AI-modeller billigere nok til å bryte den nåværende avtagende avkastningen av AI. DeepSeek-sjokket og nye, mer effektive modeller på generativ AI utviklet ved MIT i USA har allerede demonstrert hvor raskt slike endringer kan skje.

4. Fortsettelse av globaliseringen

Globaliseringen av økonomien har gitt oss stabile og legale rammer for internasjonal handel, bedre produkter og tjenester, og velstand. Dersom denne modellen reverseres, legale rammeverk innen AI splittes, og internasjonal konkurranse erstatter samarbeid, kan AI ende opp som et verktøy for internasjonal økonomisk diskriminering i stedet for universell økning av innovasjon og velstand. Et kappløp mellom verdensmakter om AI-dominans er egentlig allerede i gang, og ambisiøse gründere vil flytte dit mulighetene er større for dem.

Ved å vurdere disse tre scenariene og faktorene som vil bestemme dem kan innovatører, investorer og ledere bedre forutsi mulighetene og utfordringene AI fører med seg, og strategisk posisjonere seg for å navigere i AI- landskapet for fremtiden.

Dette var en kronikk fra innovasjonsnestor Salvador Baille, medlem i Open Innovation Lab of Norway.

Har DU lyst til å få din kronikk i InnoMag, – i så fall gjør som Salvador og send den til oss!

Om vinnerskaller, vendepunkter og vinnerteam!

Denne uken har 2400 frivillige og over 30 000 tilskuere i Granåsen stått på for å skape skifest i et vindfullt og regnfullt Trondheim. Det er bare å ta av seg topplua for Johannes Høsflot Klæbo, og de andre vinnerskallene som spenner på seg ski, spurter gjennom skogen og spyr i mål. Noen kaller det “The greatest show on Earth”, men de er nok trøndere…
Blant mange høydepunkt er det en tidligere VM helt og hans unike team som stikker av med de største klappsalvene. Øystein “Pølsa” Pettersen imponerer oss og hele Norge med hjertevarm og inspirerende TV om 6 usannsynlige helter som setter seg et tøft mål, bygger teamfølelse og skaper et viktig vendepunkt for alle de involverte. Denne uken nådde de målet i VM-løypene, foran over 25 000 tilskuere som heiet de frem. Makaløs og rørende TV som NRK burde satse mer på, i stedet for alle de hjernedøde programmene som for tiden florerer.
Ukas store snakkis er selvsagt Dumold Trumps katastrofale møte med Ukrainas president Volodymyr Zelensky og knefallet for Russlands diktator Vladimir Putin. Et vendepunkt som nok dessverre vil gå inn i historien, og presidenten som selv ubeskjedent sammenligner seg med George Washington risikerer nå å ende som USA’s Quisling.
Den gamle realitystjernen og skrytepaven er i ferd med å gjøre presidentrollen og det hvite hus til et slags live reality show. Som han selv sa det “Dette kommer til å bli flott TV” …
Også andre er opptatt av hva som kan anses som underholdning. I Hollywood var det nemlig Oscar utdeling søndag og Norge fikk indirekte en Oscar for å støtte opp om filmen “No other Land” der to jøder og to palestinere har gått sammen for å vise frem galskapen som råder i regionen. Et vinnerteam som gir håp om en bedre fremtid. Deres takketale bør du få med deg, du kan se den her.
Ellers var filmen  «The Brutalist», delvis skrevet av norske Mona Fastvold nominert som blant annet beste film. Et artig poeng for oss endringsagenter er at filmen kunne vært norsk, men Norsk Filminsitutt’s avslagsbrev var nådeløst og entydig. Beretningen om en ungarsk arkitekt som flykter fra Holocaust til Amerika var uoriginal, mente de. Åpenbart ikke mer uorginal enn at den regnes som en av verdens beste filmer.
I Barcelona, Spania samlet verdens største mobilkonferanse over 100 000 deltagere og 2700 utstillere. Blant høydepunktene på en rikholdig meny som minner mer og mer om CES messen i Las Vegas manglet det verken på gode panedebatter, foredrag fra verdens Telecom ledere om hvor vi er på vei, men det hele druknet dessverre i Trumps Reality Show. Her får du 60 sekunders overblikket på noe av det som til sammen utgjør mobiluniverset.
Underholdningsmessig stemmer vi likevel på karnevalet i Rio de Janeiro, som både brasilianerne selv og over 1 million tilreisende kaller “The Greatest Show on Earth.” Millioner av mennesker samles på Sambodromo for å bivåne denne ukeslange festen som betyr så mye for så mange, og der nede er de nok mindre opptatt av norske skihelter enn oss nordmenn. Her er et lite utdrag.

La oss også denne uken feire bursdagsbarnet som over 2,5 milliarder brukere svinger innom månedlig, nemlig Youtube. Nylig feiret de nemlig 20 år, og i USA ser flere nå på Youtube på TV enn noen av de andre kanalene. Et tegn på at TV kanalene er i ferd med å miste ungdommen…

I følge YouTube blir over en milliard timer med video spilt av – hver dag!

Ukens innovasjonsblomst går til Øystein “Pølsa” Pedersen og hans team av usannsynlige vinnerskaller. I en urolig tid er det godt med hjertevarm TV som berører og beriker oss alle. Kudos, Øystein!
Happy Friday og riktig god helg!

Fremby innoverer ved hjelp av standarder!

Bygg- og anleggsbransjen står overfor en digitaliseringsutfordring, der data ofte eksisterer i siloer, og effektiv deling og bruk er i praksis umulig. Det innovative norske selskapet Fremby har vist hvordan standarder ikke bare løser denne utfordringen, men også virker som driver for innovative løsninger.

Ved å bygge sin plattform på standardiseringsdokumentet ISO/TS 15143-3 har de skapt en løsning som muliggjør sømløs datadeling mellom ulike maskinleverandører. Samtidig har de spilt en nøkkelrolle i videreutviklingen av teknisk spesifikasjon SN/TS 3770, som legger grunnlaget for utslippsfrie byggeplasser.

– Standarder gir forutsigbarhet og tillit i markedet. Det reduserer usikkerhet og gjør at innovasjoner kan skaleres og tas i bruk raskere og mer kostnadseffektivt. Standardisering er ikke bare er et sett med regler – men  et kraftfullt verktøy for å fremme innovasjon og verdiskaping, sier Åse Lunde, direktør for energi, bærekraft og teknologi i Standard Norge i en kommentar.

Neste onsdag, den 12. mars innleder hun på sesjonen «The Standard Dilemma: Balancing Standards and Innovation» på Inspirators FUTURE INSIGHT 2030 konferanse i Oslo sentrum.

– Vi lever i en tid med rask teknologiutvikling, stadig nye markedsmuligheter og skjerpede krav til bærekraft. Midt i dette skiftet kan standarder ofte bli sett på som en brems, fordi de setter rammer. Men samtidig er det disse rammene som gjør at nye løsninger kan bygges videre på felles språk, felles krav og felles prosedyrer, fremholder Lunde.

La oss derfor se nærmere på hvordan standarder skaper samhandling, åpner for nye løsninger og gir små aktører muligheten til å konkurrere på lik linje med de store.

Standardenes rolle: Grunnlaget for innovasjon

Standarder er avgjørende for å muliggjøre innovasjon i bygg- og anleggsbransjen. Implementering av standarder skaper et felles språk, en felles måte å gjøre ting på, og muliggjør samhandling. 

Fremby oppdaget at entreprenører på anleggsplasser måtte forholde seg til mange forskjellige systemer og innlogginger for å høste data fra anleggsmaskinene, noe som gjorde datainnsamlingen tungvint og ineffektiv. Uten en felles løsning kunne ikke maskindata samles inn og brukes på tvers av leverandører. 

– Feiring bruk, som var en tidlig kunde, og andre kunder, forsøkte først å koble dataene manuelt. Det innebar å laste ned datauttrekk og sammenstille dem i en rapport. Dette tok alt for lang tid, og var ikke skalerbart. Problemene vi møtte på ble grunnlaget for den første løsningen vår, forklarer Sigve Pettersen, CPO i Fremby.

ISO/TS 15143-3 var i samme moment på vei inn i bransjen, og det gjorde at Fremby kunne lage en relativt billig og god løsning for å samle disse dataene. Standarden har vært det tekniske grunnlaget for å lage et system for datadrevet optimalisering av maskinparken på en anleggsplass. Gjennom dette systemet kunne Fremby hente ut informasjon om blant annet dieselforbruk og driftsdata, som nå kan presenteres på samme måte for brukerne, uansett om de benytter en Volvo- eller CAT-maskin. 

Med denne innovasjonen har entreprenører og byggherrer fått langt bedre oversikt over maskinparken på anleggsplassen, noe som har resultert i optimalisert energibruk, redusert ressursforbruk og lavere kostnader.

Uten standarden som grunnlag, ville det ikke vært mulig for Fremby å gjøre innovasjon på tvers av aktørene. Standarden er med andre ord en muliggjører for innovasjon. 

En annen viktig standard er SN/TS 3770, som er utviklet for å forenkle datainnhenting relatert til utslippsfrie byggeplasser. Fremby har vært en sentral aktør i videreutviklingen av denne standarden, spesielt innenfor datainnsamling, slik at byggherrer og myndigheter enklere kan stille krav til utslippsfrie prosjekter. Ved å strukturere hvordan miljødata skal innhentes og deles, sørger standarden for at verdikjeden jobber mer koordinert. Dette er særlig viktig i en bransje hvor eierskapet til data er fragmentert, og der effektiv deling av informasjon er avgjørende for digitalisering og bærekraft.

Innovasjon muliggjort av standarder

Når hver leverandør sitter på sin tue og lager sine egne systemer som ikke er basert på standarder; det som kalles proprietære systemer, gjør at interoperabiliteten mellom systemene er fraværende. Da blir man avhengig av manuell datahåndtering gjennom e-poster, rapporter og skjemaer. Disse metodene er både tidkrevende og ineffektive, og gir ikke nok innsikt for optimalisering. 

Standardisering sørger for at alle aktører beveger seg i takt, og muliggjør innovasjoner hvor ulike datakilder kan deles og brukes på tvers av leverandører.

Selv om standarder skaper forutsetningene, er det innovasjonen som bygger videre på dem som skaper verdier. Frembys plattform er et eksempel på hvordan standardisering legger grunnlaget for nye løsninger. 

Effekten av standardisering: Fra mulighet til virkelighet

Den praktiske effekten av standardisering kan måles i hvordan Fremby har klart å redusere tid og kostnader når nye løsninger skal lages. Da de først fikk tilgang til ISO/TS 15143-3, kunne de på kun to uker utvikle en proof of concept for sin løsning. Dette ville ikke vært mulig uten en standardisert metode for datainnhenting.

I tillegg har standardene spilt en sentral rolle i å gjøre det lettere for Fremby å skalere og få innpass i offentlige anskaffelser. Offentlige aktører kan ikke alltid velge en spesifikk leverandør, men de kan stille krav om at prosjekter benytter standardiserte løsninger. Å ha optimal støtte for en standard gjør det derfor enklere for det offentlige å bestille løsningen.

Dette betyr at det er et markedsmessig rasjonale for å ligge i forkant i forhold til  å ta i bruk standardisering. 

Innovasjon basert på standarder gir ikke bare tekniske fordeler, men åpner med andre ord dørene for kommersiell vekst.

Veien videre: Standarder som motor for fremtidig innovasjon

Standarder vil fortsette å være en nøkkel for fremtidig innovasjon i bygg- og anleggsbransjen. 

Derfor deltar Fremby i videreutviklingen av NS3770, for å sikre at standardene også favner elektriske maskiner og nye typer utslippsfri teknologi. 

Vi er en aktiv deltager i videreutviklingen av ISO/TS 15143-3, sier Pettersen. Arbeidet handler om å oppdatere standarden til å støtte enda flere maskin- og utstyrstyper, for eksempel elektriske og hybridmaskiner og -utstyr, samt mobile ladeløsninger som Norge forøvrig er i front på.

Ved å delta i slike prosesser får Fremby ikke bare en stemme i utformingen av bransjestandardene, men bygger også nettverk og legitimerer seg som en ledende aktør innen digitalisering av byggeplasser.

Samtidig er det viktig å understreke at standardisering i seg selv ikke er nok. Det er verktøyene og løsningene som bygges på toppen av standardene som skaper den reelle verdien. Fremby har vist hvordan dette kan gjøres gjennom sin plattform, som omsetter standardiserte data til innsikt og effektivisering. Dette samspillet mellom standarder og innovasjon er essensielt for å drive bransjen fremover og realisere potensialet i digitalisering og bærekraft.

I sum er standarder en katalysator for innovasjon. De skaper mulighetene, men det er selskapene som evner å utnytte dem som virkelig driver utviklingen. Fremby er et eksempel på hvordan standardisering kan gi små aktører muligheten til å konkurrere på lik linje med de store, og hvordan et felles rammeverk kan gjøre hele bransjen mer effektiv, digitalisert og bærekraftig.

NB! Denne artikkelen er skrevet av Silje Føyen på vegne av Innomag, for Standard Norge som en del av Inspirators Inspire partner.

Om rekorder, russerkaos og rugbybryting!

Denne uken startet endelig Ski-VM! Samtidig kom ferske tall fra NAV som viste at sykefraværet her til lands økte til hele 6,8 prosent i fjor. OK, la oss innse at de fleste utenfor Norge har et avslappet forhold til langrenn, tross alt er dette i følge en oversikt verdens 55. mest populære sport, noen få plasser over Dart og to plasser under sportsgrenen Kabaddi. Her er oversikten.

Uansett så heier vi som gode nordmenn på nye rekorder og store mengder gull i Trondheim og for oss rekordsugne bød uken på ferske tall fra NAV som viser at vi også kan inkassere verdensmestertittelen i sykefravær. Samtidig stiger antallet uføretrygd-mottakere kraftig, over 373.000 nordmenn (det er over 10% av alle i aldersgruppen 18-67 år) er i dag på uføretrygd.

I fjor ble,tro det eller ei, over 6400 flere nordmenn uføretrygdede, det er 123 nye hver eneste uke!

Mens sykefraværet stiger til nye rekordhøyder vil politikerne nok en gang utrede årsakene, og det virker jo som en genial løsning. Rart ingen har tenkt på det før, ikke sant?

En kjapp sjekk avslører at det i følge DN visstnok er gjennomført 3519 studier om temaet de siste ti årene…

Denne uken markerte trist nok tre årsdagen for Russlands feige angrep på Ukraina, – og vi husker ennå de lange kolonnene av tanks og andre kjøretøy som stod bom stille i flere dager. En slags stillestående markering av russisk kaos og reinspikka idioti. Vladimir Putin virket trygg på en rask seier og han undervurderte grovt Ukrainas president Volodymyr Zelensky som avviste det amerikanske tilbudet om å fly han i sikkerhet med de udødelige ordene:

«Kampen er her. Jeg trenger ammunisjon, ikke haik ut av landet.”

Vi er imponert over at Ukraina utrolig nok har klart å holde Russland stangen, det skyldes ikke minst enrom kampvilje og at tusenvis av vanlige ukraniere har meldt seg til innsats. De er også innovative, kreative og smarte, noe som blant annet har medført at i dag er Ukraina verdens ledende aktør innen avansert droneteknologi. Dette kom tydelig frem på årets gigantiske CES messe i Las Vegas i januar, sjekk ut denne videoen.

Russland har dessverre de siste dagene fått særdeles god hjelp av president Dumold Trump som utrolig nok ga Ukraina skylden for krigen. Enda verre var avstemmingen i FN denne uken der USA’s delegasjon stemte sammen med Russland, Nord-Korea og Hviterussland mot en resolusjon som fordømmer Putin’s Russland for deres brutale aggresjon i Ukraina og krever en avslutning av okkupasjonen. Det vil si at USA stemte MOT en resolusjon som sier at en nasjon ikke kan invadere en annen. Et av grunnprinsippene til selve FN, trodde vi!

kanskje ikke så rart at På Google Maps endret brukerne navnet på Trumps Mar-a-Lago til “Kremlin Headquarters.”

På under en måned har Dumold Trump og hans kompanjong Elon Musk rasert mer enn 80 års opparbeidet tillit og skaffet seg et kobbel nye venner som bringer USA i vanære, samtidig som de driver regelrett utpressing av Zelensky og krever evig tilgang til deres mineralressurser. Denne uken tok den amerikanske programlederen Jimmy Fallon et oppgjør med milliardæren Elon Musk som plager offentlige ansatte med nye mailkrav. En rap vi fant både morsom og relevant. Her er den.

Ukens innovasjonsblomst går til skuespilleren som spilte en lærer som i TV-serien “Folkets tjener” laster opp en video der han raser mot de korrupte myndighetene. Da videoen går viralt blir han landets president. Som kjent ble TV-rollen virkelighet og få politikere fremstår i dag som tydeligere, modigere og bedre ledere enn Ukrainas president Volodymyr Zelensky. 

Happy Friday og riktig god helg!

PS! Skulle du være blant de få uinnvidde som ikke jevnlig følger med på Kabaddi er dette asiatiske lagspillet en slags blanding av rugby og bryting.

Innovasjonsforkjemper med spansk blod og norske kopper!

Vi i InnoMag heier som kjent på norske endringsagenter og slikt og slike som inspirerer oss til innsats. Det betyr også at på de mange møteplassene vi forsøker å dekke så støter vi på noen gjengangere, fargerike innovasjonsforkjempere som brenner for faget og gode nettverk som virker.

De siste årene har vi ofte møtt en blid og energisk norsk-spansk innovasjonsforkjemper som jevnlig deler ut sine innovasjonskopper til de han mener fortjener litt heder og positiv omtale, og ja, Full disclosure som det heter på nynorsk, – han har også overrakt intervjueren en slik innovasjonskopp.

Mannen med det spanskklingende navnet Salvador Baille er kjent for mange, og formelt er han rådgiver innen innovasjon og teknologiledelse, men anledningen for vår samtale er nyheten om at han og hans nettverk blir en del av Open Innovation Lab of Norway nettverket.

-Jeg har jobbet i hele min karriere med innovasjon og kommersialisering av nye produkter og tjenester i både små, mellomstore og store internasjonale bedrifter. Du kan trygt slå fast at jeg trives med å skape sammen med andre. Engasjerte mennesker er lykkeligere mennesker og sammen jobber vi jo alle for å skape et bedre samfunn, ikke sant, innleder han med et smil da vi lurer på hvorfor han deler ut sine innovasjonskopper.

-Du visste det sikkert ikke, men skulle du ta en av de trikkene som går rundt i Dresden by i Tyskland er sjansene store for at akkurat den trikken du sitter på har delvis blitt designet av en yngre versjon av Salvador da han var 25 år gammel og bodde i Düsseldorf. Jeg er nemlig utdannet sivilingeniør med MBA fra Universitat Politecnica de Barcelona i Spania og har etterhvert fyllt på med en Master i Corporate Finance fra BI i Oslo.

Hvorfor denne brennende interessen for innovasjon?

-“It runs in the family”. Min far er også sivilingeniør. Jeg hørte historier om jobben hans rundt middagsbordet og ble fascinert av dem. Vi hadde Forbes og andre internasjonale business-magasiner liggende rundt omkring hjemme hos oss. Det var tidene med Steve Jobs og Bill Gates på forsiden og slikt inspirerte jo meg, smiler han.

-Som spansk nordmann er jeg opptatt av at vi i Norge må slutte å subsidiere bedrifter og prosjekter som skaper minimalt med verdi, men som likevel holdes gående i de uendelige fordi de skal skape eller opprettholde arbeidsplasser. Disse arbeidsplassene vil forsvinne uansett. Sånn misallokering av kapital etterlater alltid et stort svart økonomisk hull i samfunnet. I stedet bør vi satse på å skape nye verdier, og det er jo det innovasjon handler om, smiler han blidt.

Så lener han seg frem og spør nesten forsiktig;

-kan jeg få lov til å legge til at norske politikere snarest bør fjerne Exit-skatten. Den er seriøst skadelig for gründer-økosystemet i Norge og lar ikke de mest lovende entreprenørene videreutvikle sine selskaper i Norge, – og slikt er jo regelrett dumt!

Det er ikke vanskelig å se at Barcelona genene fortsatt sitter i, og det mangler ikke engasjement når han fortsetter;

-Vi i Norge burde investere mer i utvidelse og vedlikehold av kritisk infrastruktur. Infrastruktur og utdannelse er grunnleggende bærebjelker i en verdiskapende økonomi og et velfungerende samfunn og velferdssystem. Vi kan ikke leve med en situasjon der togsystemet bryter ned i det øyeblikket det blir kaldt om vinteren. I Norge!

Hva er årsaken til at du og Open Innovation Lab of Norway har valgt å forene krefter?

-Det er enkelt å svare på! Jeg har lenge hatt et stort nettverk av dyktige mennesker rundt meg, og det siste året har jeg oppdaget at stadig flere av de flinkeste også meldte seg inn i Open Innovation Lab of Norway så rundt juletider tenkte jeg: “Hvorfor ikke bli med i et nettverk som allerede har en struktur, et langt bredere medlemstilbud og mer formelle rammer rundt seg og invitere mitt nettverk til å bli medlem der også?

-Jeg synes det gir mening, svarer han på sitt eget spørsmål og fortsetter

– Et konkret prosjekt vi for tiden diskuterer er å gå sammen om en kombinert workshop og studietur til verdens største Smart City konferanse som arrangeres i Barcelona i november. Alle detaljene er ikke på plass ennå, men for de som ønsker å oppdatere seg faglig er tanken å tilby en 2 dagers Innovation UPSKILL workshop på Gran Canaria i forkant. Selv mener jeg at dette kan bli både faglig og teammessig svært bra, – og en workshop på Gran Canaria og studietur til Barcelona i november er verken dyrere eller dårligere enn noen dager på et hotell i Norge.

Vi takker for praten og spør på vei ut om han fortsatt vil plukke ut verdige vinnere av innovasjonskoppen, og svaret vi får et bredt Salvador smil, et klapp på skulderen og en typisk Salvador melding med oss ut døren;

Så klart, inspirasjon, giverglede og innovasjon henger jo sammen, ikke sant?

 

10 virksomheter nominert til årets Eksportpris!

Her mottar Aker Biomarine ASA prisen som verdens mest innovative bedrift

I fjor vant ikke bare Aker Biomarine ASA den norske eksportprisen, de stakk også av med prisen som verdens mest innovative bedrift i Barcelona i november i fjor.

I år finnes løsninger for navigasjon, helse, ernæring og mye mer blant bedriftene som er nominert til årets Eksportpris. Hele syv fylker er representert blant de ti nominerte.  

Årets eksportpris deles ut på Eksportkonferansen 25. Mars på Latter i Oslo.

Prisen anerkjenner en norsk eksportbedrift som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder. Det legges vekt på høy eksportandel, verdiskaping i Norge, markedsmessig fremgang og nyskapende produkt. Med sterke eksportører fra hele landet er årets konkurranse skarp.

De ti nominerte arbeider innen et bredt spekter av næringer, og leverer norske varer og tjenester som løser globale problemer. Samtidig skaper de viktige eksportinntekter for Norge.

De nominerte er fra ulike deler av landet, og både Eksfin og Innovasjon Norge har jobbet med flere av de nominertes internasjonale prosjekter.

Juryen for årets eksportbedrift og nykommer består i år av

  • Håkon Haugli, Innovasjon Norge
  • Per Arthur Sørlie, Borregaard
  • Matts Johansen, Aker BiomarineASA, (fjorårets vinner av Eksportprisen)
  • Camilla Stoltenberg, NORCE
  • Tone Lunde Bakker, Eksfin
  • Ole Jakob Sørdalen, Pixii (fjorårets vinner av Nykommerprisen)

Her er de 10 som juryen har plukket ut;

AutoStore AS, Vindafjord

AutoStore er et globalt teknologiselskap som utvikler løsninger for lager- og ordredistribusjon, ved hjelp av avansert programvare og automasjon. De jobber for at varer når frem raskest mulig på en bærekraftig måte. Autostore har installert over 1600 systemer i mer enn 60 land.

Boliden Odda AS, Odda

Boliden Odda produserer sink og svovelsyre. Sink benyttes hovedsakelig til galvanisering (rustbeskyttelse) av metallkonstruksjoner. Det kreves store mengder sink i transportsektoren, infrastruktur til vindkraftverk og solparker, og metallet er derfor sentralt i oppbyggingen av globale grønne industrier. Boliden bruker kun fornybare energikilder, utvikler teknologi som gir bedre utnyttelse av råvarene og har stor grad av automatisering av produksjonen.

Brunvoll AS, Molde

Brunvoll leverer komplette fremdrifts- og manøvreringssystemer for avanserte fartøy globalt. Konsernet har fem lokasjoner i Norge, i tillegg til et verdensomspennende agentnettverk i 20 land.

Dynea AS, Lillestrøm

Dynea utvikler og innoverer stadig mer miljøvennlige lim og bindemidler. Et stort fokus har vært å redusere utslipp i arbeidsmiljø, både fra egne produkter og kundenes produkter.

Jotun AS, Sandefjord

Jotun A/S er en av verdens største produsenter av maling og pulverlakker. Det familieeide selskapet har i dag mer enn 10.600 ansatte. Selskapets produkter sørger for beskyttelse av skip, stålkonstruksjoner, ikoniske bygninger og private boliger over hele verden.

Sero AS, Asker

SERO AS er et norsk bioteknologiselskap som spesialiserer seg på produksjon av kontrollmaterialer for medisinske laboratorier. Produktene bidrar til pålitelige analyseresultater og riktige medisinske diagnoser ved å sikre nøyaktighet i laboratoriers analyser. SERO eksporterer over 90 % av sine produkter til mer enn 60 land.

Stella Polaris, Finnsnes, Troms

Stella Polaris AS er produsent av kokte pillede reker og rekeskallmel. De ønsker å være ledende innenfor sin sektor i det grønne skiftet, gjennom nullutslippsløsninger og 100 % utnyttelse av råstoffet.

Topro Industries, Gjøvik

TOPRO Industri AS (TOPRO) er en ledende produsent av gå-hjelpemidler, med hovedkontor og produksjon på Gjøvik. TOPRO produserer rullatorer for innendørs og utendørs bruk, trapperullatorer, gå-bord og kjøreramper. TOPRO Industri vokst med ca 50% siste fem år og produserer nå over 120 000 rullatorer hvert år, hvorav 80% eksporteres.

VARD Group AS, Ålesund

VARD er en av verdens ledende design- og skipsbyggingsselskap innenfor spesialkonstruerte fartøy til offshoreindustrien, innen energisektoren, marinefartøy og sjømatproduksjon. Selskapet tilbyr tjenester for hele livsløpet til et fartøy, fra design og skipsbygging, til tilpassing, ombygging og reparasjon.

Zaptec Charger AS, Sandnes

Zaptec designer, utvikler og produserer elbilladere lokalt i Rogaland, som eksporteres ut i Europa. Med over en halv million installerte ladere leverer selskapet smart og pålitelig lading til elbilister over hele kontinentet.

Nykommerprisen   

Nykommerprisen premierer en bedrift som på kort tid har oppnådd betydelig eksportandel og markedsfremgang.

Bue Salmon, Lutelandet

Bue Salmon har etablert en landbasert produksjon av laks basert på delvis egenutviklet teknologi. Sommeren 2024 solgte Bue 514 tonn laks i matstørrelse til omkring 50 land.

No Isolation, Oslo

AV1 er en liten robot som gjør det mulig for langtidssyke barn å være med i klasserommet via en app. Den fungerer som barnets øyne, ører og stemme, slik at de kan følge undervisningen og holde kontakten med venner. Slik kan skoleetater i mange land takle fraværskrisen systematisk og oppfylle alle barns rett til utdanning.No Isolation har 45 ansatte, og selger for det meste til England, Tyskland og Norden, men også til blant andre Østerrike, Sveits og Spania.

Sensio AS, Oslo

Sensio jobber med velferdsteknologi innenfor eldreomsorgen. Deres AI- og innsiktsdrevne løsninger støtter helsepersonell i deres arbeid og forbedrer pasientsikkerheten og tjenestekvaliteten. Sensio er markedsledende i Norge og vokser raskt i Sverige, Danmark, UK og har pilotkunder i Frankrike og Tyskland.

Shipshave AS, Stavanger

Hovedproduktet er Shipshave ITCH som er en løsning som gjør mannskapet i stand til å gjennomføre skrogvask mens skipet seiler og som en del av normal operasjon. De har nå 19 ansatte fordelt på kontorer i Norge, Hellas og Singapore.

Zivid AS, Oslo

Zivid ble grunnlagt i 2015 som et spin-off selskap fra SINTEF. De er nå en veletablert leverandør av industrielle 3D-maskinsynskameraer og programvare for industriell robotikk til bruk innen automatisert produksjon, lagerautomatisering og logistikk. Produktene som eksporteres er 3D-kameraer, tilbehør for montering og kalibrering av kameraene og programvare for å kunne bruke kameraene.

Her er informasjonen om selve Eksportkonferansen og påmeldingssiden

100 år med ostehøvelen!

Den 27. februar 1925 sendte Thor Bjørklund inn patentsøknaden som skulle revolusjonere frokostbordet, og samtidig ga han oss nordmenn et nasjonalt kultursymbol og bidrag til verden.

Møbelsnekkeren Thor Bjørklund ble født i Lillehammer i 1889. Han irriterte seg ofte over at andre skar skjevt av osten, og han hadde et ønske om å få osten til å vare lenger. Idéen til hvordan han skulle løse disse problemene kom fra høvelen i hans eget snekkerverksted.

Den 27. februar 1925 leverte han inn en patentsøknad under beskrivelsen «Kniv til skjæring av ost». Det skulle endre måten hele Norge skjærer ost på, selv 100 år senere.

– Thor Bjørklund fant en teknisk løsning på et problem mange nordmenn hadde. Det er ofte slik at irritasjon fører til innovasjon, og at disse oppfinnelsene blir nyttige for andre. Den typen behovsdrevet innovasjon trenger vi fortsatt i dag, sier patentoveringeniør i Patentstyret, Elen Margrethe Brendeford.

Norsk kulturarv

Innovasjonen som gjorde det mulig å skjære jevne og tynne osteskiver ble utgangspunktet for familieselskapet Thor Bjørklund & Sønner. Den endret ikke bare måten vi spiser ost på, men bidro også til norsk familieøkonomi ved å redusere matsvinn. Ostehøvelen ble raskt en del av norsk kulturarv.

– Kjøkkenredskapet ble til en familiebedrift som skapte mange verdifulle arbeidsplasser, sier Brendeford og fortsetter:

– I dagens globale marked, der nye oppfinnelser raskt kan kopieres og masseproduseres, står Bjørklunds historie som en påminnelse om verdien av å sikre rettighetene til norske innovasjoner.

Produseres fortsatt i Norge

I 2009 ble produksjonen overtatt av GIAX Produksjon. De produserer de norske ostehøvlene, under navnet Bjørklund 1925.

– Det er litt ærefullt å forvalte noe som har fått den statusen som det har i Norge. Det er bare én “Bjørklund1925”. Det er den vi produserer og som er den originale, sier daglig leder i Bjørklund1925, Lars Jørgen Jensen.

Dagens ostehøvler som blir produsert i Ringebu skiller seg ikke mye fra den Thor Bjørklund fikk patent på i 1925.

– Konseptet er bygget opp på samme måten som for hundre år siden. Det er de samme bestanddelene med blad, tange med stift og håndtak, sier Jensen.

Det har blitt laget over 60 millioner ostehøvler i Norge siden starten. I dag finnes ostehøvelen i nær sagt ethvert norsk hjem, og eksporteres til land over hele verden.

Et 100 års jubileum verdt å feire synes vi i InnoMag!

Norge bør lære av Estlands digitale suksess!

Norge står som kjent overfor store utfordringer som eldrebølgen, lav produktivitetsvekst og en gigantisk offentlig sektor. For å møte disse utfordringene trenger vi åpenbart både økt innovasjonskraft og digitalisering. Selv om vi har høye ambisjoner om å bli verdens mest digitaliserte land innen 2030, kan det virke utfordrende når vi ser på prosjekter som Helseplattformen og vår avhengighet av amerikanske digitale løsninger.

Men det finnes heldigvis inspirasjon tett på. Lille Estland har med smarte valg og relativt små midler klart å bygge det som ser ut til å være verdens mest digitale offentlige sektor. De er også ledende innen nasjonale og internasjonale e-helse løsninger.

Vi tok en prat med Håvard Ellefsen, en erfaren norsk IT-leder som nå representerer det estiske selskapet Industry62 og leder oppbyggingen av det nordiske konsulentnettverket Digital Expert Alliance.

Han kjenner godt til Estland’s avanserte satsning på digitale løsninger og sitatet i tittelen er hans. Vi ba ham dele noen tanker om hvordan Norge kan lære av Estlands suksess med våre lesere og Ellefen var ikke vond å be;

Parallelt med å bygge opp verdens mest digitale helsesektor og offentlige forvaltning, har Estland også skapt et levende start-up miljø. De har flere start-ups og “unicorns” pr innbygger enn noe annet land.

Dette er nok ikke tilfeldig, og dette gir en positiv vekselvirkning som driver utviklingen videre på begge fronter. Her har Norge åpenbart mye å lære, forklarer han oss engasjert.

Du nevner også helsesektoren spesielt, her har vi jo nylig hatt Helseplattformen oppe i Stortinget og spørsmålet er jo om de 6 milliardene vi har brukt i Midt Norge regionen må skrotes. Hva tror du er årsaken til at lille Estland har klart å bli så fremgangsrik innen e-helse?

Estland har gjennomført og levert prosjekt etter prosjekt og bygget stein på stein. De har hatt “en innbygger, en journal” strategien siden 2008. I Norge er Helseplattformen som du nevner et av flere forsøk på å få dette til, men vi har enda ikke funnet en løsning på at pasientdata følger norske pasienter når de beveger seg mellom helseregioner eller på reise i EU-land, forklarer han videre og fortsetter;

-Konsulentnettverket jeg leder har rammeavtale med den sentrale norske helseforvaltningen og leverer i dag konsulenttjenester fra norske partnere til Norsk Helsenett og Folkehelseinstituttet. De bidrar i disse dager til å sette sammen et faglig program for en studietur til Estland i slutten av mars, og jeg mistenker at denne studieturen vil være av interesse for mange her til lands.

Hva kan norske deltakere forvente å lære på en slik studietur?

Det er EHIN sammen med den estiske ambassaden og Enterprise Estonia som arrangerer studieturen, og en av de første stoppene på turen vil være Estland’s avanserte opplevelsessenter hvor de viser frem deres e-government og e-helse løsninger rett ved flyplassen i Tallinn. Jeg tror dette vil bli en flott mulighet til å la seg inspirere og lære av et naboland som har gjort mye vi bare drømmer om å få til, og som er mer enn villige til å dele av sine erfaringer, avslutter Håvard Ellfesen som selv vil delta på turen.

Han rekker også å nevne at studieturen er åpen for alle som er opptatt av hvordan vi skal løse e-helse utfordringene vi er midt oppe i og hvordan vi kan forberede oss på European Health Data Space (EHDS).

For mer informasjon og påmelding, klikk her.

Om kule jobber, klavertramp og kule-galskap!

For en uke vi legger bak oss! Gamle allianser sprekker og tillit opparbeidet gjennom årtier forsvinner i løpet av minutter. Dumold Trump tramper i klaveret så høyt at de kan høre det tydelig både på Grønland, i Ukraina og nesten helt til Mars. 

Her hjemme er det ikke stort bedre. Denne uken var nemlig kaoset rundt Midt Norges utskjelte Helseplattform oppe i Stortinget. Løsningen som verker mer enn den virker, har allerede kostet oss skattebetalere nesten 7 milliarder norske kroner. Enda verre er det at ansvarlige brukere i Midt Norge peker på at løsningen er så kompleks og innviklet at den fører til tap av menneskeliv. Slikt er alt annet enn kult!

Man skulle derfor tro at landets nasjonalforsamling klarte å enes om å utrede alternativer til den rådyre amerikanske løsningen Epic som i Norge kalles Helseplattformen, men så skjedde ikke. I stedet ble det nok et skikkelig klavertramp!

Det gjør for øvrig ikke historien bedre at Epic-løsningen er basert på lukket kode helt tilbake fra 1979. Selskapet er forøvrig eid av en eksentrisk 83 år gammel amerikansk dame som bærer navnet Judith R. Faulkner. Hun kaller hovedkvarteret for «The Intergalactic Headquarter», med adressen The Milky Way og selskapet legger åpenbart vekt på å fremstå som særdeles kule. Sjekk denne videoen så ser du hvor skattepengene våre ender, inkludert heisen til Helvete og mye andre sprø påfunn. Rene kule-galskapen spør du oss!

Som Epic selv sier det på sin hjemmeside;

To us, it’s a statement of our dedication to having fun with the organizations we work with. It’s how we recognize visitors who share our sense of humor, or if they don’t, they have the chance to turn around.”

For vår del lurer vi på hvorfor ikke trønderne som valgte Epic løsningen for over 14 år siden snudde når de så dette skiltet. 500 leger som har signert på et opprop om å skrote løsningen synes i hvert fall ikke at nåsituasjonen er spesielt kul. I stedet kunne jo trønderne valgt den fullt brukbare norske løsningen fra DIPS med hovedkontor i Bodø som resten av helse-Norge har valgt. Les gjerne trønderavisen Inherrads utmerkede artikkel om Epic her.

Senterpartiets tidligere nestleder Ola Borten Moe bidro til resultatet og hans logikk var at når “veien” er bygget 90 prosent ferdig bør man ikke stille spørsmål med trasévalget.

Spørsmålet han burde ha fått, er hva om veien fører rett til helvete?

Den canadiske artisten Chris Rea beskriver dette meget godt i sangen “The road to Hell”. Her iler vi til med en opplysning til alle trønderske lesere om at sangen nok ikke handler om tettstedet Hell, men et langt varmere sted, og spørsmålet vi stiller Borten Moe er dette:

Hvis veien fører til helvete, er det ikke slik at alle stoppesteder før du ankommer målet vil være å foretrekke…

“On your journey ‘cross the wilderness from the desert to the well
You have strayed upon the motorway to hell
Well, I’m standing by a river but the water doesn’t flow
It boils with every poison you can think of

This ain’t no technological breakdown, oh no, this is the road to hell”

Når det gjelder kule jobber er stillingen som Norges oljefondsjef åpenbart en av de kuleste. Denne uken kom nyheten om at jobben som oljefondssjef har 81 menn og kun én kvinne som søkere. Blant de kjente navnene på søkerlisten er Greenpeace-sjef Frode Pleym og den selvutnevnte «dekk-kongen» Tommy Sharif. Vi tror nok mest på at Nicolai Tangen får fem nye år, men personlig har vi også sansen for 17 årige Torben Myklebust Mathiassen fra Tønsberg som går siste året på Greveskogen videregående skole.

Hans kule begrunnelse for å søke jobben som sjef for verdens største offentlige fond er at han trenger en deltidsjobb…

I USA har g(eni)ale Elon Musk ikke bare ertet på seg store deler av USA’s befolkning. Han og hans xAI avduket denne uken også Grok-3 som de ubeskjedent utnevnte til «den smarteste AI på jorden». Ordet Grok er for øvrig det eneste ordet her på jorda som kan sies å komme fra planeten Mars. Ordet dukket nemlig først opp i science fiction-forfatteren Robert A. Heinleins roman “Stranger in a Strange Land” fra 1961. Det handler rett og slett om å forstå noe på en så empatisk måte at du nesten smelter sammen med de du snakker med. Slik vi forstår det er Elon Musk ikke spesielt empatisk anlagt, men Grok-3 er uansett denne uken regjerende AI-mester. Vi minner om at dette skjer kun 2 år etter at selskapet ble startet!

Imidlertid er det ikke lenge til OpenAI skal lansere GPT-4.5, etterfulgt av bebudede GPT-5, så her er det bare å teste ut de kule løsningene. Vi skulle her også svingt innom Dumold Trumps siste grep, men orker egentlig ikke å forholde oss til hans patetiske knefall for Putins propagandagalskap.

Microsoft har heller ikke ligget på latsiden. Denne uken avduket de en kvantedatabrikke som de sier er drevet av topologiske Qubits, en eksotisk materietilstand som forskere nylig hevdet det ikke var mulig å utnytte for slike applikasjoner. Majorana 1, oppkalt etter det fysiske fenomenet som brukes i enheten, markerer kulminasjonen av nesten to tiår med forskning.

Vi minner om James A. Baldwins kloke ord;    “Those who say it can’t be done shouldn’t interrupt the ones busy doing it”

Ukens innovasjonsblomst går til H.M. Kong Harald V som i dag fyller særdeles runde år, – stort rundere enn 88 år kan man jo ikke feire :-). Vi heiser flagget til topps og håper Hans Majestet raust deler blomsten med alle de legene og brukerne av Helseplattformen som har påpekt at løsningen slett ikke er verken brukervennlig, særlig egnet til formålet eller til å stole på. Slikt krever mot, integritet og endringsvilje. Egenskaper både vår konge og norske endringsagenter besitter i rikt monn!

Happy Friday og riktig god helg!

Big Data på norske vinterveier!

Det er bilene som ruller på veien som forvalter sannheten om hjulene spinner på grunn av glatt føre. Mesta tar nå i bruk friksjonsdata fra 30.000 personbiler til å bedre kvaliteten på vinterdriften.

Mesta er først i Norge til å bruke store mengder bildata for å sikre trygge vinterveier. Biler fra Volvo Cars og Volkswagen leverer i sanntid friksjonsdata til styring av vinterdriften av 20 fylkesvei- og riksveikontrakter i hele landet.

Dataene gjør det mulig å overvåke status på veinettet på en helt ny måte.

Teknologi får folk fram

– Saltbilen kan ikke være over alt hele tiden. Men trafikantenes biler er alltid på veien, og disse måler veigrepet slik bilen faktisk opplever det i sanntid. Bruk av bildata er et stort steg i arbeidet for en mer treffsikker og bærekraftig vinterdrift i Norge, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad i en kommentar.

Hun er svært fornøyd med at det er Mesta som er først ute med å anvende bildata til bedre vinterdrift av veinettet i Norge. Bakgrunnen er at Mesta har kjøpt data fra 30 000 biler, som samlet leverer millioner med anonymiserte observasjoner om veien er glatt eller ikke hver dag.

Mer presist – mindre miljøbelastning

– Ved hjelp av data fra værstasjoner, sensorer og kunstig intelligens har vi utvikla gode modeller for å forutsi hvor det blir glatt. Med bildataene tar vi nå store steg for å kunne se hvordan veien er hvordan været FAKTISK er. Slik blir modellene våre bedre, og vi vil hurtigere kunne iverksette korrigerende tiltak lokalt der hvor det er for dårlig friksjon, sier Vigrestad. Det betyr at man kan salte mer der det er glatt og unngå å salte der det ikke trengs.

I Norge brukes det årlig over 300 000 tonn veisalt. Med flere perioder med nullføre så vil dette tallet øke, noe som har både negative miljømessige konsekvenser og store kostnader.

– Vi gambler aldri med sikkerheten! Men vi vet at vi i dag bruker unødig mye salt.   Bedre beslutningsgrunnlag vil redusere bruken, sier Vigrestad, som ser på bruken av teknologi i veidriftsbransjen som et kinderegg: Sikkerheten bedres, miljøet spares og kostnadene faller.

Bygger nye datasett

Mesta har allerede innført et driftssystem som henter inn værobservasjoner, både historiske data og værvarsling. Det gjør det mulig å planlegge for brøyting og salting. Det betyr også å salte preventivt, altså før det blir glatt. Det gjør også at man kan forhindre at det oppstår is.

– Med nye datasett og den mengden vi får av data, vil systemet stadig blir mer presis, sier forretningsutvikler i Mesta, Ketil Dahl. Han viser til at med stadig flere nyere biler som ruller ut på veiene, vokser datamengden år for år framover.

– Bildata er bærekraftig, det er stordata, og helt klart framtiden for overvåking av framkommelighet og trafikksikkerhet.

Bilene sender non-stop friksjonsdata til bilprodusentene og Mesta henter via API målingene til sitt eget driftssystemet.

Blir mer datadrevene

–  Samarbeidet mellom Volvo Cars og Afry skal gi aktører som Mesta tilgang til kjøretøydata i sanntid for å øke sikkerheten på veiene, sier Fredrik Kahr, salgsleder for digitaliseringsavdelingen i Afry.

Han forteller at avtalen mellom Avry og Mesta gjør at Mest får tilgang til friksjonsdata i sanntid for sine driftsområder. Disse dataene skal forsikre om at saltingen som er utført har tilfredsstillende effekt, og bidra til eventuelt å salte ekstra der det er nødvendig. I fjor hadde Volvo alene over 10 millioner målinger per døgn for Norge.

Mer effektivt veivedlikehold

– Det handler om å få til tryggere reiser for folk på veiene, sier Henrik Thunberg i Nira Dynamics. De er leverandør av data fra Volkswagens biler på norske veier.

– Å gjøre veivedlikeholdet mer miljøvennlig og ressurseffektivt, betyr også bedre konkurransevne, understreker Thunberg.

NIRA Dynamics avanserte «Winter Road Insights» skaper sanntidsdata om veifriksjon, vindusviskerhastighet og lufttemperatur om til informasjon som gir Mestas brøyte- og saltebiler mulighet til å utføre den riktige innsatsen på veiene. Dette samarbeidet gjør det derfor mulig å ha et mer intelligent og datadrevet vinterveivedlikehold.

23 % færre norske patentsøknader på tre år!

For tredje år på rad mottar Patentstyret færre søknader fra norsk næringsliv. Siden 2021 har antallet sunket med hele 23 %.

Totalt mottok Patentstyret 7280 patentsøknader i 2024, fra både norske og utenlandske bedrifter eller privatpersoner. Disse søknadene behandles eller valideres av Patentstyret.

Antall søknader fra utenlandsk næringsliv holder seg stabilt. Siden utenlandske aktører utgjør en stor andel av søkermassen blir den samlede nedgangen bare på 1 %.

Økt konkurranse

Hos de norske søkerne ser bildet annerledes ut. Nedgangen er på 10 % fra året før, 2023. Og med et fall fra 948 norske søknader i 2021 til 733 søknader i 2024, er det en total nedgang på 23 % på 3 år.

– Det er positivt at utenlandske aktører ser på Norge som et attraktivt marked, men vi kunne ønske at flere norske bedrifter også så nytten og verdien av patenter som et verktøy for å sikre konkurransefortrinn og redusere risiko, sier senioringeniør i patent, Elen Margrethe Brendeford, og legger til:

– Når det er flere patenter fra utenlandske aktører, blir det mindre spillerom for norske innovatører og selskaper.

Det er også færre norske bedrifter som søker patent i utlandet enn tidligere år.

Olje og gass topper

Patentstyret har mottatt flest patentsøknader innen teknikkområdet olje og gass, som utgjør hele 11 % av det totale antallet. Deretter følger søknader innen legemidler med 9 % og måling med 7 %

Av søknadene mottatt av norsk næringsliv, er det også olje og gass som dominerer, sammen med andre spesialmaskiner og transport.

–  Tallene viser at det fortsatt er olje og gass-næringen som er mest attraktiv i Norge, både fra norsk og utenlandsk næringsliv. Mens norske søkere står for omtrent 100 patentsøknader innenfor dette teknikkområdet, ble det her levert åtte ganger så mange søknader fra utenlandsk næringsliv, forteller Brendeford.

Patenter i kraft

Rogaland er fylket med flest patentsøknader, noe som har en sammenheng med den høye andelen olje og gass-relaterte søknader. Oslo og Vestland har de to neste topplasseringene.

– Vi er fortsatt en råvarebasert nasjon, og har en noe lavere aktivitet innen mer høyteknologiske industrier, sier Brendeford i en kommentar.

I likhet med tidligere år er det «Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting», «Industri» og «Bergverksdrift og utvinning» som er de største næringsområdene. Ved utgangen av fjoråret var det 55 430 patenter i kraft i Norge.

En ny innovasjonspolitikk tar form!

Nok en viktig kronikk av Tor W. Andreassen, professor i innovasjon, Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.


Når kunstig intelligens revolusjonerer måten vi arbeider og skaper verdi på, står vi overfor et kritisk veiskille i innovasjonspolitikken. Mens tidligere økonomiske teorier – fra Adam Smiths usynlige hånd til Joseph Schumpeters kreative destruksjon – tok utgangspunkt i menneskelig arbeidskraft som grunnlag for verdiskaping, utfordrer KI denne fundamentale forutsetningen.

Mario Draghis ferske rapport for EU setter fingeren på problemet: Europa risikerer å tape det globale kappløpet om teknologisk lederskap. Med et estimert investeringsbehov på 800 milliarder euro årlig for å modernisere økonomien, står vi overfor en eksistensiell utfordring. Men spørsmålet er større enn bare investeringer – det handler om hvordan vi definerer verdiskaping i en KI-drevet økonomi.

Historisk sett har økonomisk vekst vært synonymt med fremgang. Men som Oxford-professor Daniel Susskind påpeker i sin bok “Growth: A Reckoning”, må vi nå revurdere denne tankegangen. Når KI kan utføre stadig mer avansert arbeid – fra analyse og rapportskriving til kunstnerisk produksjon og teknologiutvikling – endres spillereglene fundamentalt. Vi kan ikke lenger ta for gitt at markedet vil absorbere teknologiske endringer like smertefritt som før.

Dette setter europeisk innovasjonspolitikk i et nytt lys. Vi kan ikke konkurrere på lavere lønnskostnader eller stordriftsfordeler alene. Fremtidens konkurransefortrinn ligger i vår evne til å integrere KI på en måte som ikke bare øker produktiviteten, men også fremmer menneskelig utvikling og livskvalitet. Dette krever en balansegang mellom å stimulere teknologisk innovasjon og sikre at gevinstene ikke konsentreres hos noen få teknologiselskaper.

Den største utfordringen er derfor ikke teknologisk, men politisk. Europa må utvikle en innovasjonspolitikk som ser forbi tradisjonelle vekstmål og fokuserer på hvordan KI kan bidra til samfunnsmessig verdi. Dette innebærer å skape rammebetingelser som fremmer innovasjon uten overregulering, samtidig som vi ivaretar sosial rettferdighet og bærekraft.

For å lykkes med dette må vi tenke nytt om hva som utgjør økonomisk suksess. I stedet for å måle fremgang utelukkende i BNP-vekst, bør vi vurdere hvordan teknologi kan frigjøre mennesker til mer meningsfylt arbeid og bedre liv. Dette er ikke bare en økonomisk utfordring – det er en mulighet til å redefinere forholdet mellom teknologi, arbeid og menneskelig utvikling.

Draghis rapport er en vekker: Europa må handle nå for å sikre sin posisjon i den globale teknologiøkonomien. Men enda viktigere er det å utvikle en distinkt europeisk modell for KI-drevet innovasjon – en som balanserer teknologisk fremskritt med sosial samhørighet og menneskelig verdighet.

Mokki med designpris!

Det norske barnebrille selskapet Mokki fortsetter å markere seg internasjonalt. På verdens største optiske messe, MIDO, mottok selskapet nylig en designpris.

Som den eneste norske utstilleren på MIDO, en messe som ble grunnlagt i 1918 av den sveitsiske urmakeren Georges Schaeren vant de som det første norske selskapet noensinne.

Prisen ble overrakt til Mokki’s CEO Moshe Ohana, som mottok utmerkelsen med sitt barnebarn på armen, sammen med Giovanna Ceolini, den første kvinnelige presidenten i MIDO’s historie.

– Vi er utrolig stolte over å vinne nok en internasjonal pris. Dette er et bevis på at vår dedikasjon til kvalitet, innovasjon og barns øyehelse blir anerkjent globalt. I en tid der verden oppleves som mørk, er det godt å kunne bringe litt lys gjennom vårt arbeid, sier Moshe Ohana i en kommentar.

Prisbelønt norsk innovasjon

Mokki har de siste årene mottatt en rekke internasjonale utmerkelser, blant annet:

🏆 Red Dot Award (Tyskland) – Baby & Children Brand
🏆 German Design Award (Tyskland) – Innovasjon og design
🏆 UK Parents & Baby Award (Storbritannia) – Beste produkt for barn og foreldre
🏆 High Quality Award (Tyskland) – Høyeste kvalitet for barnebriller
🏆 Category Winner (Japan) – Vinner i kategori for barnebriller
🏆 Prestige Award (Storbritannia) – Prestisjepris for design og innovasjon
🏆 Eyewear Specialists of the Year (Storbritannia) – Årets brilleeksperter
🏆 Scandinavian Business Awards – Ledende innovatør i Skandinavia

Dette er bare noen av de 13 internasjonale prisene Mokki har mottatt de siste fire årene, og deres Mokki Click & Change har vist at selskapet fremstår som en innovativ pioner innen barnesolbriller og øyebeskyttelse.

Vi i InnoMag gratulerer med prisen og ønsker selskapet lykke til videre på vekstreisen!

Om balanse, bråk og brå bevegelser!

Uka har selvsagt bydd på nye Dumold Trump sprell, men slik vi ser det varter både Oslo, London og Paris opp med viktigere saker. La oss også nevne at i dag er det selveste Valentindagen. I 2025 er det slett ikke alle som dater drømmedama, noen foretrekker drømme avataren istedet… 

Onsdag var det lansering av Innovasjonsindeksen 2024 der det norske gjenbruksselskapet Tise stakk av med seieren foran aktører som Flytoget og Coop Mega, Ikea og Farmasiet. Du kan lese mer om kåringen som NHH’s dyktige innovasjonsprofessor Tor Wallin Andreassen står bak og som nå er i ferd med å implementeres i stadig flere land her.

Hans hovedpoeng er at innovasjoner som ikke kundene vet å verdsette ikke egentlig kan anses som vettuge!

Her hjemme holdt sentralbanksjef Ida Wolden Bache i går sin årlige tale om Norges økonomiske perspektiver, – og vår sentralbanksjef var både saklig, balansert og til og med morsom. Du kan få med deg hele talen her, og la oss fremheve særlig et godt råd vel verdt å få med seg for oss endringsagenter i en tid preget av brå bevegelser;

Så hva har vi lært? Vi har lært at vi trenger data og modeller som i større grad fanger opp brå skift i økonomien, og at vi må vie mer plass i analysene våre til internasjonale impulser – også fra tilbudssiden. Og så må vi i pengepolitikken evne å snu oss raskt når utsiktene endrer seg.

I Paris, Frankrike har Indias statsminister Narendra Modi og Frankrikes president Emmanuel Macron denne uken gått sammen om å invitere verdens ledende AI ledere til den tredje utgaven av AI Action Summit. Ingen tvil om at Frankrike, EU og India og over 100 land her mobiliserer for å hindre at USA og Kina blir de to eneste aktørene på AI-banen. Deres fokus, en balansert AI-utvikling som i varetar behovet for tillit og et etisk og demokratisk rammeverk.

“The stakes are sky-high: we must enable artificial intelligence to fulfil its initial promise of progress and empowerment in a context of shared trust that contains the risks inherent to technological development, while seizing every opportunity.”

USA‘s ferske visepresident J.D. Vance slapp ogsåtil med et innlegg og han var tydelig på at overdreven regulering ville hindre innovasjonsfarten. Nå skal det også sies at USA valgte å ikke undertegne konferansens slutterklæring om å sikre inkluderende, etisk, trygg og bærekraftig kunstig intelligens, som ble signert av 60 andre land. Fra Norge deltok for øvrig digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

I London har det vært bråk langt inn i de finere kunstkretser denne uken. Over 4000 kunstnere har nemlig gått sammen og bedt kunstauksjonshuset Christie’s om å avlyse den kommende auksjonen «Augmented Intelligence», der de skal selge kunstverk laget med AI-verktøy som Dall-E, Midjourney og Stable Diffusion. Kunstnerne er redde for sine jobber, og når hvem som helst kan lage salgbare kunstverk på 10 sekunder er det jo ikke så rart…

Som de sier i slike kretser; GREAT Artists JUST know where to draw the line :-).

I USA har Dumold Trump nå fått godkjent de fleste av sine ministre. Denne uken ble vaksinemotstanderen Robert Kennedy som jo egentlig kommer fra USA’s mest kjente demokrat-dynasti utnevnt som rebublikanerens nye helseminister. Vi minner om at han  først prøvde å bli presidentkandidat for nettopp demokratene før han stilte som uavhengig kandidat og på slutten av valgkampen valgte å inngå en avtale med Trump. Litt av en brå bevegelsesreise for en konspirasjonsteoretiker som ifølge familien mangler både relevant, ledelsesmessig eller medisinsk erfaring, og som kusinen hevdet i et åpent brev til  senatorene har gjort det til en kunst å skrøne, lyve og jukse seg gjennom livet.

Det sier litt om bekymringene Kennedy vekker når over 18 000 leger har signert et brev som advarer mot mannen som denne uken brått ble USA’ s nye helseminister…

I forrige uke skrev vi om Super Bowl, som slett ikke ble noen parademarsj for tittelforsvarene fra Kansas. Kort oppsummert ble de knust, – la oss i stedet fokusere på  den annonsen vi synes var den mest sjarmerende.  Avsender var Google med et sjarmerende innslag der Pixel, Google‘s nye kunstig intelligens agent, veileder en pappa gjennom et hypotetisk jobbintervju. Tar deg 2 minutter og du kan se den her.

Både hjertevarmt og ja, vi ble sjarmert, – og slik blir jo også AI mindre truende, ikke sant?

I anledning Valentinedagen nevner vi at årets nye trend er at stadig flere unge ender opp på date med sine AI-agenter. Ikke kult, men likefullt et resultat av en utvikling der mange unge bruker altfor mye tid foran skjermer, og for lite tid sammen med gode venner. Denne artikkelen fra Anna Mae Duane, professor på University of Connecticut hentet fra The Conversation beskriver problemet på en god måte.

Ukas innovasjonblomst går til NHH’s superaktive innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen for hans utrettelige innsats for å fremheve verdien av gode innovasjoner som kundene vet å verdsette. Det handler som han sier ikke bare om innovasjon, men også om evnen til å overleve i en verden som endres stadig raskere.

“Quality is the the ticket to play, Innovation is the ticket to stay!”

Happy Friday og riktig god helg!

Norsk innovasjonsindeks 2024 lansert – Tise til topps!

Denne uken hadde NHH en inspirerende innovasjonsmorgen på NHH Campus Oslo. Vi fikk innsikt i de nyeste forskningsfunnene fra Norsk innovasjonsindeks og en dypere forståelse av hvordan sosial profittorientering (SPO) kan drive bærekraftig vekst.

Årets funn viser at det norske gjenbruksselskapet Tise troner øverst i Norsk Innovasjonsindeks 2024 og Sbanken, som nå er et konsept fra DNB faller kraftig, – det hele basert på kundenes vurderinger.

Professor Tor W. Andreassen, leder for indeksen, trekker frem Tises intuitive app og sterke vekst som viktige suksessfaktorer. Samtidig viser årets indeks en tydelig trend: Norske kunder opplever norske bedrifter som mindre innovative. I følge Andreassen skyldes dette  trolig økte renter, økonomisk usikkerhet og kutt i innovasjonsinvesteringer.

Han stilte også salen et viktig spørsmål;

-Økonomisk vekst og samfunnsansvar har tradisjonelt vært sett på som motsetninger. Du kan enten fokusere på bunnlinjen eller prioritere bærekraft og sosialt ansvar. Men hva om disse to kan forsterke hverandre?

Norsk innovasjonsindeks (NII) er overbyggingen til tre indekser, der Opplevd Innovasjonsevne er den viktigste og de to andre utspring fra den:

    • Opplevd Innovasjonsevne måler kundenes totale vurdering av virksomhetens innovasjonsevne.
    • Sosial innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens innovasjoner innen sosiale og samfunnmessige områder
    • Digital innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens digitale innovasjoner i kundefronten.

Dette er en trend vi kommer til å følge tett i tiden fremover.

Her er de 10 beste virksomhetene i Sosial innovasjonsindeks 2024
1. Tise
2. Tesla
3. Stormberg
4. Tibber
5. IKEA
6. Easee
7. Bulder
8. finn.no
9. OBOS
10. Nordic Choice

Som Innomag leser kan du lese hele rapporten her.

Aker Biomarine fortsetter veksten – og innoverer videre!

Aker BioMarine avsluttet året med vekst i fjerde kvartal, med en omsetning på 583,4 MNOK – en økning på 7 % fra samme periode året før. Justert EBITDA økte betydelig til 83 MNOK, opp fra 28 MNOK året før.

– Vi fortsetter å levere vekst for åttende kvartal på rad, med solid utvikling i våre kjerneområder. Human Health Ingredients vokser videre med en omsetningsøkning på 25 prosent, drevet av sterk etterspørsel i flere regioner. Dette er selve indrefileten i selskapet, sier administrerende direktør i Aker BioMarine, Matts Johansen.

Sterk utvikling i Human Health Ingredients

Resultatveksten reflekterer sterk operasjonell gjennomføring og en positiv utvikling i selskapets nøkkelsegmenter.

Human Health Ingredients-porteføljen, som består av Superba™ Krill, en kilde til omega-3 fosfolipider, LYSOVETA™, LPC-bundet EPA/DHA fra krill, PL+™, utviklet for cellulær helse, og FloraMarine™, en premium omega-3-algeolje med høyt naturlig DHA-innhold, har vist særlig fremgang.

Segmentet leverte et justert EBITDA på 108 MNOK, en økning på 31 prosent sammenlignet med året før.

– Vi har over tid arbeidet systematisk med å styrke og videreutvikle kjerneporteføljen vår, og resultatene vi leverer bekrefter at vi er på rett vei. Markedsutviklingen er positiv, og vi har et solid fundament for videre vekst, samtidig som vi opprettholder et langsiktig og bærekraftig fokus, sier Johansen i en kommentar til Innomag.

Balansert utvikling i øvrige segmenter

Consumer Health Products hadde en omsetning på 327 MNOK, en nedgang på 4 prosent fra fjoråret, men stabil utvikling fra forrige kvartal. Emerging Business-segmentet økte inntektene med 5 prosent, drevet av økt netthandel, samtidig som EBITDA-tapet ble redusert til 12,3 MNOK.

Posisjonert for videre vekst

Aker BioMarine fortsetter å styrke sin kjernevirksomhet og drive bærekraftig vekst. Etter salget av Feed Ingredients-segmentet har selskapet iverksatt et omfattende forbedrings- og restruktureringsprogram for å øke operasjonell og finansielle effektivitet, som fortsetter gjennom 2025. Human Health Ingredients-segmentet vokser videre og posisjonerer seg for ekspansjon, mens Consumer Health Products forventes å gjenoppta år-over-år vekst.

Emerging Business har tatt viktige steg mot positiv kontantstrøm, og selskapet vil fortsette å gjennomføre effektiviseringstiltak for økt lønnsomhet og skalerbarhet.

Vant global innovasjonspris

I siste kvartal ble Aker BioMarine tildelt prisen for verdens mest innovative selskap i privat sektor av Global Innovation Management Institute (GIMI). Prisen anerkjenner selskapets arbeid med bærekraftig utvikling, nytenkning og bidrag til helse og miljø.

GIMI setter standarden for innovasjonsarbeid verden over, og denne utmerkelsen plasserer Aker BioMarine blant de fremste i klassen for nyskapende selskaper.

I juryens uttalelse het det:

Aker BioMarine sikret førsteplassen for sitt banebrytende arbeid innen helse og ernæringsinnovasjon, drevet av sitt engasjement for kvalitet, bærekraft og utvikling av krillbaserte omega-3 ingredienser som styrker hjerte-, hjerne- og leddhelse for mennesker verden over. Aker BioMarine setter standarden i sin bransje og har en global innvirkning på menneskers helse. 

Norsk AI som varsler sykdommer og respekterer personvernet!

Ambr Institute, et nytt norsk scaleup helseteknologiselskap, har ambisjon om å bli legenes foretrukne plattform for å yte preventiv medisin og kunne tilby pasientene en plan for å unngå eller utsette mulige sykdomsforløp.

Markedene i Europa og USA står for tur og i den anledning har Ambr Institute kjøpt inn Traqs løsning for å forbedre håndtering av vilkår, samtykker og data i AI-løsningen.

I en AI-verden hvor de mest kjente aktørene forsøker å hente inn mest mulig data fra deg, ønsker vi å levere en løsning som leverer akkurat det du har akseptert.

‘Fokus på korrekt datahåndtering og etisk AI for analyse av sykdomsprediksjon er et konkurransefortrinn – og en god mulighet for oss i Norge og Europa. Vi er veldig glade for å samarbeide med Traq og få tilgang til deres teknologi”

-sier Maria Schüller, Compliance QA Manager for Ambr Institute.

Valentin Normand, CEO for Ambr Institute tilføyer: “Dette vil støtte vårt mål om å tilby de mest presise risikoprediksjoner og gjøre det mulig å raskt skalere i nye markeder.”

Traq har en løsning for å understøtte datadeling og automatisering gjennom korrekt håndtering av samtykker, vilkår og fullmakter. Løsningen baserer seg på et sett av internasjonale standarder på området og ble senest før jul løftet frem av EU i en rapport på fagfeltet.

“Vi ser på AMBR Institute som en av Europas mest spennende nye helseteknologiselskaper og er veldig glade for at AMBR Institute ønsker å bruke vår løsning for å nå deres mål om å forbedre sykdomsforebygging gjennom mer presise analyser,” kommenterer Per Olav Nyborg, CEO for Traq og legger til at dette er et godt eksempel på to norske innovative vekstselskaper som finner hverandre og kombinerer sine respektive løsninger på måter som skaper nye verdier.

Og slikt er jo noe vi i Innomag heier på!

Om spader, Super Bowl og ScaleUps!

Ukas innovative spadetak kom fra statsminister Jonas Gahr Støre som hanket inn Jens Stoltenberg som finansboss. Et innovativt grep for å stoppe årelatingen frem til valget om nøyaktig 7 måneder. Så gjenstår det selvsagt å se om Jens får mandat til å rette oppat alle feilan til forgjenger’n…
– Det var mye i hodet mitt som talte mot, og det var mye hjerte som talte for, sa Jens. La oss glede oss over at selv erfarne toppledere av og til lar hjertet vinne!
Det ble ingen myk start for Jens. Hans første oppgave var nemlig å motta en knusende rapport fra Finanspolitikk-utvalget. Utvalgets leder professor Ragnar Torvik fra NTNU er ikke av den skyggeredde typen. Det er noe befriende med dyktige fagfolk som kaller en spade nettopp for en spade. Hans kloke melding til Stoltenberg er verdt å få med seg for alle våre lesere;
Legg om skattesystemet og gjør det ved at de ulike partiene legger bort prestisjen og finner frem til brede forlik som kan stå seg gjennom skiftende flertall.
Utvalget er også tydelig på at flytende havvind ikke kommer til å bli samfunnsøkonomisk lønnsomt. Her kalles en spade for en spade, men det gjenstår å se om regjeringen tar signalet. Likevel, den sterkeste meldingen kommer kanskje her;
-Det er problematisk at regjeringen utformer nye ordninger i tett dialog med støttemottakere. Det gir enkelte grupper anledning til å diktere egne rammevilkår og medfører selektiv og høy næringsstøtte, som hindrer omstilling og gir grobunn for tilkarringsvirksomhet. Dette er ramsalt kritikk fra et regjeringsutvalg!

Du kan lese hele rapporten her.

Samtidig som den årlige Lerchendalskonferansen gikk av stabelen i Trondheim  inviterte onsdag Innovasjon Norge og Investinor oss til en frokost der Norges omstillingsevne – og vilje ble debattert med deltakelse fra både gründere, investorer og politikere.  HKH Kronprins Haakon stilte også opp – det er godt å se at Norges tronarving har et ektefølt engasjement for innovasjon og nyskaping!

Abelia’s omstillingsbarometer ble nok en gang trukket frem, og ingen gjør det bedre enn Abelia sjef Øystein Eriksen Søreide.  Deres sardinboks-økonomi bilde av et Norge som fortsatt preges av olje, fisk og aluminium er betegnende, og mange i salen ler fortsatt når bildet kommer opp, selv om realiteten er at bildet nettopp peker på vår manglende omstillingsevne.

Vi lot oss også imponere over Kjetil Meisals presentasjon av det spennende norske scaleup selskapet OniO og hans klare påpekninger om hvor Norge må skjerpe seg. Kjartan Slette i Unacast tok på seg rollen som kritisk røst og hans analyse var røff, men ektefølt. Vi likte også investor Trond Rieber Knutsens klare konkrete råd om at Norge nå må benytte anledningen til å bygge opp et langt kraftigere Venturekapital-økosystem. Han foreslo et mål på 50 milliarder NOK, det vil i så fall innebære et nivå på 1 % av BNP og på linje med andre “startup-nasjoner”. I realiteten en formidabel firedobling fra dagens nivå!

Både Investinor og Innovasjon Norge fortjener ros for onsdagens nye samarbeidstoner, selv om koordineringen med NTNU’s, SINTEF, Tekna og Forskningsrådets Lerchendalskonferanse ikke akkurat vitner om et koordinert virkemiddelapparat. Vi håper debatten resulterer i nye innovative grep, og ikke ender opp som fine ord uten påvirkningskraft. “Sammen tenker vi større!” stod det nemlig med store bokstaver på veggen til Innovasjon Norge, og Norge må utvilsomt øke sin omstillingskraft. Våre tanker fløy derfor til Sam Smith‘s 10 år gamle James Bond sang “Writing’s On the Wall”;

I wanna feel love run through my blood
Tell me, is this where I give it all up?
For you, I have to risk it all
‘Cause the writing’s on the wall!

I USA kunngjorde Google selskapet Waymo denne uken at de vil lansere sine førerløse biler i 10 nye byer i år. Jeg husker fortsatt San Francisco besøket i 2021 da jeg for første gang kunne se dette merkelige fenomenet kjøre rundt på egen hånd. Fire år senere kan vi slå fast at førerløse biler har bevist at de duger. I dag er 300 Waymo’er en del av transportøkosystemet og bybildet i San Francisco og de fungerer som billige taxi’er. En av de 10 nye byene er tro det eller ei verdens største by…

Ingen skal dermed påstå at Waymo går for de enkle løsningene. Det er nemlig Japans ekstremt tett befolkede hovedstad Tokyo med over 39 millioner innbyggere som får æren av å bli den første utenlandske Waymo-byen. Interessant nok skjer det hele i samarbeid med Nihon Kotsu, Tokyos største taxiselskap.

La oss innrømme at vi har mer til overs for en slik innovativ uttesting enn Norges Taxiforbunds mangeårige innbitte kamp mot alt som er nytt!

Så skal det jo sies at opplevelsen av for første gang å sitte i en bil uten sjåfør kan skape noen utfordringer, sjekk ut denne korte videoen med tanta til den populære amerikanske programlederen Jimmy Kimmel.

I USA er det denne helgen tid for årets SuperBowl LIX, og det er som kjent svære saker. I år er det regjerende Super Bowl-mester Kansas City Chiefs som skal møte Philadelphia Eagles.  Kansas City høvdingene gjør denne helgen et historisk forsøk på å bli det første laget som vinner tre år på rad. Årets finale går i New Orleans søndag og de billigste billettene går for rundt regnet NOK 65.000. Skal du sitte i nærheten av Taylor Swift og de andre fintfolkene må du beregne vel NOK 350.000.

For alle som synes slikt kan bli i dyreste laget er det bare å benke seg foran TV’en. Dette er nemlig også USA’s suverent mest sette TV program, og er du interessert i en av de 30 sekunder lange reklamespotene må du ut med over 80 millioner norske kroner. Det koster å nå ut til over 150 millioner amerikanere. Likevel, vi benytter anledningen til å mimre med det som er kåret til tidenes beste Super Bowl ad, nemlig Apple’s 1984 video.

Et reklameinnslag som et samlet Apple styre nektet Steve Jobs å vise, men som de likevel viste under SuperBowl 1984 – og som de sier: The rest is history!

Tanken var å spare deg som leser for dumme Dumold Trump utspill denne uken, men det er fristende å nevne talsmannen for det palestinske folket som onsdag sa at selv om de ikke hadde til hensikt å forlate Gazastripen, ville de gjerne ta kontroll over Mar-a-Lago Club i Palm Beach, Florida. Hans begrunnelse var herlig;

-“Akkurat nå er Mar-a-Lago et rot,” sa talsmannen. “Den eneste grunnen til at noen bor der er fordi de ikke har noe annet alternativ.” Talsmannen sa at palestinerne ville begynne å rehabilitere den forlatte eiendommen ved å «rydde ut alle de stjålne dokumentene og returnere dem til sine rettmessige eiere».

Ukens innovasjonsblomst går til investor Trond Rieber Knutsen og Finanspolitikkutvalget ved dets leder Ragnar Torvik. Vi heier nemlig på endringsagenter som kaller en spade for spade – til tross for at de som ber om rådene muligens ikke velger å benytte spadene…

Happy Friday og riktig god helg!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...