Home Biz Google-spinoff Waymo planlegger å lansere førerløse taxier denne høsten

Google-spinoff Waymo planlegger å lansere førerløse taxier denne høsten

0
Bilde: Waymo/ArsTechnica

Google-spinoff Waymo kan gjøre alle antagelser til skamme og lansere et nettverk av førerløse taxier allerede denne høsten. Om de lykkes med planene blir nettverket det første av sitt slag i verden.

Waymo – som er moderselskapet Alphabets enhet for selvkjørende biler – er like ved å kunne realisere planene og utfordre aktører som Uber og Lyft i persontransportmarkedet, melder The Information. Det digitale magasinet baserer rapporten på samtaler med to personer som skal ha blitt briefet om planene.

Om lanseringen blir en realitet allerede i høst betyr det at selskapet ligger langt foran det man har antatt. De fleste rapporter om når man kan forvente hundre prosent autonome biler på amerikanske veier – annet enn til testformål – har operert med en tidsramme på flere år.

Vil fjerne menneskelig “sikkerhetsnett”

Uber opererer allerede med selvkjørende biler noen steder i USA, men da med en mennskelig sjåfør i førersetet som tar over ved behov. Waymo ønsker å fjerne denne sikkerheten og la bilene kjøre hundre prosent på egen hånd. Det planlagte nettverket forventes å være lokalisert i Chandler, en forstad til Phoenix – der Waymo i lang tid har testet de selvkjørende bilene sine på offentlige veier.

Valget av Chandler som første marked for selvkjørende taxier er ikke tilfeldig – Arizona, som Chandler ligger i, er blant statene med det gunstigste lovverket for selvkjørende biler. Nettopp lovverk og reguleringsmyndigheter kan bli Waymos største utfordring om de skal lykkes med en lansering i inneværende kalenderår, men The Informations rapport er uansett en sterk indikasjon på at selskapet mener teknologien er veldig nær å være klar for markedet.

Flere år foran konkurrentene

At nettopp Waymo er først ute med en slik lansering vil ikke være en like stor overraskelse. I vår kom rapportene om at selskapet lå flere år foran konkurrentene sine når det kommer til selvkjørende teknologi. I løpet av 2016 kjørte testbilene til Waymo over en million kilometer på amerikanske veier, og kunne i gjennomsnitt kjøre over åtte tusen kilometer for hver gang en levende sjåfør måtte gripe inn. Til sammenligning var General Motors den mest aktive av konkurrentene med femten tusen kilometer kjørt – og bare femtifire kilometer mellom hver menneskelige inngripen.

At selskapet ligger godt foran konkurrentene betyr derimot ikke at teknologien er problemfri. I løpet av de atten månedene bilene har blitt testet i Chandler og omkringliggende forsteder så har de til tider vært nødt til å stoppe for å svinge til venstre, fordi softwaren ikke har vært trygg nok, rapporterer The Information. Løsningene testes og forbedres stadig, som illustrert ved dette blogginnlegget publisert av Waymo selv i september.

Kan bli vellykket diversifisering

Google har jobbet med sitt selvkjørende bil-prosjekt siden 2009, og etablerte Waymo som et eget selskap i fjor. Initiativet kan vise seg å være en vellykket investering for Alphabeth, som de siste årene har lansert en rekke prosjekter innenfor ulike felter for å skape andre inntektskilder enn selskapets kjerneprodukt – søkemotorteknologien.

Frem til nå har de fleste av disse vært lite lønnsomme, men om Waymo blir den første til å kommersialisere autonome kjøresystemer kan det bli lukrativt – Morgan Stanley uttalte i mai at de trodde Waymo ville kunne ha en verdivurdering på sytti milliarder dollar innen 2030.

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på innovasjonsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst