Konseptet medarbeiderskap innebærer at mennesket ansvarlig gjøres og gis stor grad av medbestemmelse (autonomi) i sitt arbeid. Indre motivasjon handler ikke om penger og hvordan du tar deg ut, men hvordan du mestrer livet og opplever mening i det du foretar deg. Det skaper tilhørighet. Vi trenger MAT (Mestring, Autonomi og Tilhørighet) – det er vår indre medisin!

Den bidrar til nytenking og sterkere endringskraft. Autonomi og passe doser tillit er bærebjelken til effektivitet! Derfor er medarbeiderskap også riktig medisin i litt røffe tider. «Du fortjener ikke å høre til et bedre lag enn du er med på å skape selv» som Marit Breivik så klokt har sagt det. Det er kritisk for landet at alle heretter yter sitt aller beste, Norge har ikke lenger råd til å sove på en pute av olje!

“Ledelse handler ikke bare om få folk til å gjøre, men å få folk til å ha LYST til å gjøre”

Å skape lyst! Ledelse handler ikke bare om få folk til å gjøre, men å få folk til å ha LYST til å gjøre; å skape lyst og drivkrefter i hver enkelt slik at den enkelte blir ansvarliggjort og myndiggjort i sitt arbeid. Når en leder kommuniserer direkte, ærlig og tydelig, og samtidig skjønner hvor grensene går for åpenhet i sosiale medier, vil medarbeideren oppleve trygghet og tilhørighet. Det bygges en god plattform. Solide plattformer bygges på en gjennomtenkt strategi, store doser tillit og et riktig nivå for åpenhet. Omdømmet skapes innenfra – av stolte medarbeidere. En god leder angir retning, skaper mening og tar de vanskelige sakene (de vil alltid finnes) på kammerset (ikke i sosiale medier!).

Hva er så medarbeiderskap? På en arbeidsplass er alle medarbeidere – og noen medarbeidere har et lederansvar. Kjennetegn på godt og aktivt medarbeiderskap kan være:

  • Handlekraftig og ansvarlig for å fylle egen rolle og vel så det, gjøre jobben med et smil!
  • Feedbackorientert; Kollega som oppmuntrer og utfordrer andre kolleger
  • Ansvarlig og etterrettelig i sitt forhold til arbeidsgivers mål, sine kolleger og seg selv
  • Opplevelse av yrkesstolthet og etterrettelighet mhp. verdier og regler

Litt for mange medarbeidere sitter og venter på at andre skal motivere dem. Men du kan ikke motivere andre enn deg selv. Du kan selvsagt forsøke å dytte på folk, men i all den tid folk står støtt i seg selv, vil ikke dytting være særlig effektivt. Mer effektivt er det når du og jeg beveger oss selv. Ja, hva skal til for at medarbeideren motiverer seg selv, yter sitt beste og gir sitt aller beste for bedriften? Når du mottar 100% lønn er det vel rimelig å kunne forvente 100%-holdninger? Hver og en har et ansvar for å yte sitt beste.

Medarbeiderkoden er en metodikk som handler om suksess på tre nivåer for den enkelte medarbeider; i plattformen, i vekstsonen og i den gode dialogen.

Nivå 1: Plattformen: Det første nivået handler om å forstå seg selv, sin egen virksomhet og hvorfor vi gjør det vi gjør. Det spiller ingen vesentlig rolle om du er overordnet eller underordnet. Det som betyr noe er at du er ordnet – at du er i vater – at plattformen din er så robust at du tåler og liker deg selv, tåler og liker din virksomhet og at du er rustet for videre utvikling og vekst. To grunnleggende spørsmål er: Hva og hvem har ført meg hit og hvorfor jobber jeg akkurat her?

Nivå 2: Vekstsonen: Når du og virksomheten din er i vater, er neste steg å videreutvikle deg – å ta neste steg i din egen vekst. I vekstsonen trimmer vi ferdigheter og tar ansvar for egen kompetanseutvikling. Motivasjonen for dette kan være drevet av behag (lyst, vilje, verdier) men den kan også være drevet av et element av nødvendighet; det vi på moderne norsk kaller «sense of urgency». Dette betyr at du må tåle, takle og like videreutvikling. Eierskap og lyst trigges av at du finner ut hvorfor du skal ta neste steg. Eierskap og medarbeiderskap går hånd i hånd. Noen tenker at vi lærer så lenge vi lever, men det er vel heller motsatt; vi lever så lenge vi lærer. Livet leves mest intenst utenfor komfortsonen, i det vi kaller vekstsonen!

Nivå 3: Dialogen: For å lykkes med det vi vil, trenger de fleste av oss en god samtalepartner. Dette betyr i praksis å oppsøke mennesker som gjør deg godt og som tør å utfordre deg! Dette kan være en coach eller mentor som bryr seg nok til å komme både med det som skaper behag og det som skaper ubehag. Foruten å sette den gode samtalen i system, trenger du også å sette av tid til refleksjon og kjenne etter hva som virkelig er viktig. Da lykkes du bedre, og da lykkes virksomheten bedre. Siden vi er på jobb i en betydelig andel av vår våkne del av døgnet, skaper vi arbeidsglede og livsglede ved at vi utfordrer og utforsker våre talenter.

Dialog er bestevennen til innsikt og vi trenger hverandre for å skape den virkeligheten vi ønsker å se. Ting skapes to ganger; først i sinnet, dernest i virkeligheten. Med en god samtalepartner og økt selvinnsikt vil du få til mer av det du ønsker deg i livet. Når vi kombinerer flytsonen og vekstsonen skaper du mer innovasjon, mer mestring, mer glede og sitter igjen med økt yrkesstolthet. Ta med deg dette inn i din arbeidshverdag når du skal gjøre ditt for at 2016 blir et givende år!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here