Virtuelle prøverom, robothjelp i fysisk butikk og personlige stiltips ved hjelp av AI. Dette er blant de mange nyvinningene forbrukerne forventer av fremtidens shoppingopplevelser – som de vil ha både mer personlig og bærekraftig.

Den neste generasjon kunder vil nemlig ha en shoppingopplevelse med langt mer teknisk innovasjon enn slik det er i dag. Det viser Klarnas nye globale rapport«The future of retail», som er gjort i forbindelse med at shopping- og betalingsgiganten i år fyller 18 år.

Hvordan tror dagens 18-26 åringer de vil shoppe om 18 år – i 2041?

– I den vestlige verden i dag foretas rundt 8 av 10 nettkjøp etter søk. De resterende er basert på personlige anbefalinger. I Kina er det derimot stikk motsatt. Her drives 8 av 10 kjøp av personlige anbefalinger.  Denne rapporten viser at shoppere i vestlige markeder også ønsker dette, som allerede nå er tilgjengelig i Klarnas app – drevet av AI og kjøpshistorikk. Neste generasjons shoppere forventer at produktene skal finne dem, ikke motsatt – slik som ofte er tilfelle i dag, sier Chief Marketing Officer i Klarna, David Sandström.

Hele 5000 forbrukere fra Vest-Europa og USA har svart på undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten. I tillegg til råd fra roboter i fysiske butikker, er forskjellig type AI-drevne tjenester for en smidigere shoppingopplevelse blant deres forventninger til hvordan shopping bør være om 18 år.

Her er noe av det «Generasjon Z» (18-26 år) tror og håper vil være fremtidens shopping – i 2041:

  • Mer persontilpasset:

Mer enn halvparten (56 %) av de spurte ønsker en shoppingopplevelse mer tilpasset dem i fremtiden. På ønskelisten står blant annet en egen personlig virtuelle assistent som kan gi skreddersydde shoppingtips (42 %), Det mange ønsker hjelp med når det gjelder kleskjøp, er å få anbefalinger til klesvalg for forskjellige typer formelle og uformelle anledninger.

  • Flere åpne for robotrådgivere i fysiske butikker 

Hele 45 % i aldersgruppen 18-26 år synes det hadde vært topp om en robot kom bort til dem i en klesbutikk og tok målene deres. Ytterligere 23 % er usikre på egen reaksjon, spesielt i forhold til hvordan roboten så ut og hvordan den oppførte seg. Verdt å merke seg er de siste 32 prosentene ville forlatt butikken med robotbetjening.

  • Mange ønsker å prøve klær virtuelt eller få AI-hjelp

Selv om drøyt halvparten av Gen Z (51%) oppgir at de også i fremtiden kommer til å prøve klær slik de gjør i dag, tror også hele 36 prosent i aldersgruppen at de vil bruke virtuelle prøverom i 2041. Slik kan du se hvordan klærne ser ut på deg, uten faktisk å ta de på deg, eller for den saks skyld- være i en fysisk butikk. 1 av 5 tror også de i 2041 kan ha en egen personlig AI-assistent som forteller dem hva som passer av klær akkurat til dem – både stil og størrelse – så de slipper prøverommet.

  • Bedre shopping med utvidet virkelighet i fysisk butikk

Den unge generasjonen er også klart mer positiv til bruk av utvidet virkelighet for å forbedre shoppingopplevelsen i fysiske butikker. Hele 3 av 4 mener denne type teknologi – hvor den virkelige verden kombineres med den digitale, for eksempel ved prøving av klær – vil gjøre shoppingopplevelsen bedre.

  • Sirkulærøkonomi blir viktigere – flere vil kjøpe og selge brukt

En majoritet (61 %) mener også at sirkulærøkonomien, som plattformer for å kjøpe og selge brukte produkter, bør være en større del av shoppingindustrien i 2041. Blant Gen Z mener hele 4 av 10 at de om 18 år både vil selge og kjøpe brukt oftere enn de gjør i dag.  Nesten like mange (38 %) ønsker også at flere butikker bør tilby muligheten for å få reparert produkter enn det som er tilfelle i dag.

Chat GPT: Utbredt bruk av utvidet og virtuell virkelighet i 2041

Klarna inngikk nylig et samarbeid med Open AI,  slik at AI-roboten Chat GPT, skal kunne gi Klarnas kunder smartere shoppingtips og mer personlig informasjon. I The future of retail-rapporten, har Chat GPT følgende kommentar til hvordan shopping vil se ut om 18 år:

– Den største forandringen for forbrukerne når de handler i 2041 vil sannsynligvis være den utbredte bruken av utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR). Dette gjør det mulig for dem å prøve produkter og oppleve dem før du kjøper. Dessuten kommer personlige produktanbefalinger – basert på deres tidligere kjøpemønster og preferanser – bli enda bedre og vanligere. Dette gjør shoppingopplevelsen deres mer effektiv og skreddersydd deres individuelle behov.