Hvordan står det egentlig til med innovasjonsevnen vår i dette landet? Har vi knekt koden for god og suksessrik innovasjon? For å få et trent øye til å gi oss et nærmere innblikk, har vi satt oss ned med professor II i innovasjon ved NTNU, Sjur Dagestad.

Sjur har jobbet med innovasjon i over 25 år, og vant Reodorprisen allerede for 20 år siden, noe som skulle vise seg å bli utslagsgivende for hans videre karriere. Men, at det var innovasjon som skulle bli veien var langt ifra selvsagt;

– Det er litt som om man går langs veien, for plutselig å hive seg rundt lyktestolpen og foreta en 90 graders vending, forteller Sjur.

Skapende innovatør

Basert på egne erfaringer i arbeidslivet og personlige opplevelser, holder Sjur over 100 foredrag i året om det å skape noe nytt. Han har selv vært med på å starte 9 selskaper som medeier, og har kjent på både motgang og medgang.

– Jeg vil nok kalle meg selv en skapende innovatør, og tror at andre vil beskrive meg som en som liker å gå i dybden på noe, sier Sjur med et smil.

– Jeg har egentlig doktorgrad i strømningsteknikk, men kan svært lite om det i dag. Jeg har blitt ukompetent, som jeg kaller det. Det er den tredje formen for kompetanse, som jeg selv har funnet opp. Første er kompetent, altså skikket til noe, den andre formen er inkompetent – uskikket til… Og den tredje er ”ukompetent” – å ha kunnet noe en gang, men det har gått ut på dato.

Businessmodellering til krampa tar oss

«Business Model Canvas, ofte kalt Osterwalder-modellen, består av 9 byggeklosser. De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader.» (Hentet fra www.innovasjonnorge.no)

– I dag fokuserer ofte spirende innovatører på å pugge businessmodeller og å følge disse til punkt og prikke, sier Sjur.

– Da blir de lett vippet av pinnen dersom noen skulle finne på å videreutvikle eller stille mer filosofiske spørsmål til modellene.

– Ta Osterwalder-modellen, for eksempel. Den beskriver hvordan drive god forretning – altså økosystemet for en forretning. Dette er jo et verdifullt utgangspunkt, men i Norge er vi dårlige på å ta de filosofiske diskusjonene og prøve å finne ut hvordan ting er i det virkelige liv – for deretter å modellere verktøyene tilpasset kriteriene i egen bedrift. Her har vi derfor fremdeles mye å lære.

Innovasjonens tre tidsaldre

Sjur beskriver innovasjonsutviklingen her til lands gjennom å dele historien inn i tre tidsaldre;

  1. Oppfinnerens tidsalder.
    Dette var perioden opp til 90-tallet. Her sto oppfinneren i sentrum for innovasjonstankegangen, som enkelt beskrevet var: Lag maskin – få patent – bli rik.
  2. Reklamebyråenes tidsalder.
    Fra 90-tallet til utpå 2000-tallet. Dette var perioden da brainstorming og ideene sto i fokus, drevet frem av reklamebransjen. De kunne ikke så mye mer enn idegenerering, men de kalte det innovasjon.
  3. Verktøyenes tidsalder.
    I dag, så er du ikke mye til innovatør hvis du ikke kan din Osterwalder, eller kan sette opp en kundereise. Vi pugger verktøy til du ser det hvite i øyet.

Så til suksessformelen

Med penn mot white board, skribler Sjur engasjert ned den ganske elegante formelen for å få til suksess i prosjekter. Her kommer den:

SUKSESS = Behov x Løsning x Ildsjel x Team x Forankring

Og nøkkelen er følgende; Dersom ett av de fem kriteriene er lik null, er suksess lik null!

Sjur er nøye med å understreke at formelen ikke må sees som en garanti for suksess, men at den må oppfylles for å kunne ha mulighet for å få suksess.

– Et prosjekt kan ”stresstestes” i suksessformelen, hvor man da ganske lett kan vurdere hvilke prosjekter som er tapsprosjekter, og dermed få stanset disse.

Samler på ”gull”

Filmfremviser

Sjur avslutter med å stolt fortelle om sin private lidenskap, nemlig en svært spesiell samling.

– Jeg samler på projeksjonsutstyr fra før 1915, og kun veldig bra ting, i mahogny og messing og slikt. Tror jeg har den største samlingen i Norden. Det er nok et utrykk for å gå veldig i dybden på noe. For i det daglige får vi ikke muligheten til å gå i dybden, så av og til er det veldig godt å være ekstremt spesialist på noe.

 

SJURS FAVORITTER

Musikk

Hotel California, The Eagles

Bok

Forfatter: Arto Paasilinna

Bok: ”Krystallslottet” (Jeannette Walls) eller ”En kort historie om nesten alt” (Bill Bryson)

Film

Regissør: Tim Burton

Film: ”Fargo” eller ”Pulp Fiction”, eller en ny tysk film som heter ”Smaken av eplekjerner”

Sitat

«Du kan bestemme deg for å få det til, eller du kan bestemme deg for ikke å få det til.

I begge tilfeller vil du få rett.»

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here