Et av Norges største tekstilkonsern, Varner-gruppen, går gjennom en rettet emisjon inn med 150 millioner kroner i impact investment-aktøren EXP Group.

– Vi er imponert over det arbeidet EXP Group har gjort. Vi ønsker derfor nå å ta en aktiv rolle og bidra finansielt og strategisk i den videre utviklingen, sier Marius Varner, administrerende direktør i Varner-gruppen, i en pressemelding.

Han utdyper:

– Vi ser dette som en god investering. Tharald Nustad har bygget opp et system som har som målsetning å gjøre noe bra for samfunnet og miljøet, samtidig med å levere gode resultater. Det er ingen trade-off mellom finansiell avkastning og å skape gode løsninger for samfunn og miljø.

EXP Group har opprettet et investeringsfond på over en milliard kroner. De ønsker gjennom fondet å hjelpe frem innovative virksomheter som fokuserer på eksponentiell teknologi og organisering, og som i tillegg bidrar positivt til verden. De har som målsetning at fondet skal gi høy avkastning, parallelt med at bedriftene de investerer i er med på å løse samfunns- og miljømessige utfordringer. Slik håper de å innta en internasjonal lederrolle innenfor impact investment.

– Vi er veldig fornøyde med å få med en så solid aktør som Varner på laget. Vi har jobbet målrettet i flere år med å utvikle og investere i bedrifter med ledende teknologi, som gjør noe bra for verden, og som leverer gode resultater. Varner og EXP Group er enige om de forretningsmessige og verdimessige prinsippene, hvordan konsernet bør utvikles og den videre samarbeidsmodellen, sier Tharald Nustad, eier av EXP Group.

Investeringen betyr mer penger i potten for ambisiøse gründere som har fokus på samfunnsutfordringer, og dermed kan være kandidater for investeringer fra fondet.

Fra 5 til 150

Dette er ikke første gang Varner har gjort investeringer utenfor tekstil- og klesindustrien. I 2013 investerte Varner Kapital opp mot fem millioner i Venture Factory, som arbeider for å ta prosjekter fra idé- til oppstartfasen.

– Varner Kapital ser på investeringen i Venture Factory som en mulighet til å lære om og bidra til utviklingen innen den digitale verden og internettselskaper, sa investeringsdirektør Tove Raanes den gangen til Kampanje.

Med investeringen i EXP Group kan det virke som om Varner fortsatt er ute etter å utvikle seg på områder som ligger utenfor deres tradisjonelle fagfelt, og at deres interesse for startups vedvarer.

InnoMag har forsøkt å få ytterligere kommentarer fra Varner, men uten å lykkes.