Traq er en relativt fersk norsk plattformløsning som dokumenterer og effektiviserer samtykker, vilkår og kontrakter etter anerkjente standarder som for eksempel ISO.

På selskapets hjemmeside fremgår det at selskapet er en «trusted partner» på korrekt håndtering av samtykke og personvern, og spesialister på effektiv databehandling. Traq leverer tjenester direkte til kunder, via samarbeidspartnere og samtykke som B2B-verktøy til kundenes kunder.

Vi tok oss en prat med Per Olav Nyborg, som sammen med to kollegaer stiftet Traq i 2020. Nyborg er ingen nykommer innen IT sektoren og kan skilte med å ha vært med på oppstarten av digitaliseringen i Oslo kommune. Han har også vært operativ leder i KF og CEO for VR Education.

På kontoret på Mesh blir vi tatt vel i mot med en kopp varmende te, mens regnet trommer på vinduene utenfor. Vi tar en slurk og fyrer av første spørsmål:

Hva er Traq, – og hvilke problemer løser det for meg som bruker?

-Traq er en programvareløsning for korrekt samtykkehåndtering, svarer Nyborg tålmodig, – han har åpenbart fått spørsmålet mange ganger før. Likevel fortsetter han entusiastisk med å forklare.

-Traq er for samtykke det BankID er for nettbanken. Vi skal være et enkelt alternativ for virksomheter å koble på eksisterende produkter for å få full kontroll på samtykker, vilkår og kontrakter på tvers av bedriftens løsninger. I et regulatorisk marked i stor endring er det viktig å implementere og dokumentere endringer på tvers av ulike apper og tjenester fort. Uten Traq må du gjøre tilpasningene i hver enkel applikasjon med den tid og risiko det innebærer. Med Traq får du automatisk etterlevelse av regelverk, men også langt bedre kontroll og muligheter til å analysere og koble dataene videre.

Hvordan jobber dere?

-Det har tatt tid, men markedet for samtykkeløsninger både i Norge og internasjonalt er voksende. Vi får stadig oftere henvendelser fra virksomheter som ønsker å hensynta GDPR bedre. Mange ønsker bistand på deling av data, lage produkter som de ønsker å kunne endre raskt etter regulatoriske krav eller for å lage de aller beste produktene til sine kunder. Da rådgir vi alene eller sammen med våre mange samarbeidspartnere, litt avhengig av ønske og behov. Men vi har også begynt å levere løsningen som integrerte tjenester i produkter andre selger i sine markeder.

Hva er,slik du ser det, den største utfordringen for norske virksomheter som ønsker å sikre at de oppfyller GDPR kravene?

-Samtykke, Data og Personvern er et sammensurium av komplekse regelverk som skaper hodebry for de aller fleste virksomheter der ute. Og for de som følger med i EU så kommer det flere på løpende bånd. Personvern og samtykke har fått stadig større spalteplass de siste årene. Man møter samtykker overalt, hele tiden.

• Som privatperson

• Som ansatt

• Som representant for organisasjoner

• Gjennom for eksempel IoT, analyse, profilering, lokalisering, big data og AI

Bøtene viser at få, bevisst eller ikke, gjør dette korrekt. Når ISO-standardene etter hvert gjør at man maskinelt kan sjekke om selskaper har gjort det riktig mot sluttbruker/kunder og om minimumskravene er oppfylt – da vil nok mange få det travelt og fort få en vekker om hvilken risiko bedriftene har løpt ved å ikke følge reguleringene, forklarer Nyborg ivrig og legger til;

– Hvis man i tillegg ser hvor mange reguleringer som har kommet og kommer fra EU innen data og personvern så skjønner jeg godt at folk faller av. Men her må også Google og andre Bigtech-aktører ta ansvaret. De viste verden at de største pengene lå i å samle data om sluttbrukere uten å ta betalt, og nå skal vi pense over til en «normal» business modell igjen og det er åpenbart vanskelig for mange.

-For å gi et eksempel: alle snakker nå om AI, men du må først få grunnmurer på plass. Hva er organisasjonens datastrategi og har dere juridisk grunnlag og samtykker på plass for å samle inn data og bruke de i å lage tjenestene? De aller fleste er ikke der, men vi opplever at flere og flere ser problemet.

Hva er den største utfordringen for dere som vekstvirksomhet?

– Det er store forskjeller i tidslinjene til en startup som oss og et stort selskap. Vi har vært tidlig ute her og vi er heldige som startup at vi får møte store selskaper i Norge, det er ikke alle forunt. Men vi må ha tålmodighet til å kunne vokse stabilt. Heldigvis har vi hatt noen store betalende kunder som har vært med oss i en lengre periode, som har verifisert produktet og vil være solide referanser fremover. Med reell omsetning, anerkjente referanser innen alt fra større aktører i mediebransjen, spillselskaper til organisasjoner og startups – er vi nå i en god posisjon for å kunne vokse i tiden fremover.

Hva skjer fremover?

-Nå er planen å få inn noen flere kunder før vi skal hente penger til videre vekst. Det ideelle hadde vært partnere innen rådgivning som jobber tett med data og datastrategi ute i markedet – som kan vokse sammen med oss, avslutter Nyborg og vi setter kursen ut i Oslo’s gater igjen takknemlige over at regnet har gitt seg.

På veien hjem slår det oss at nye vekstvirksomheter som Traq ser muligheter dere andre ser problemer, – og vi håper selskapet lykkes med sin vekststrategi.