De tre gründerne bak MiniMeis – alle fedre – syntes at hele babyindustrien var veldig lagt opp etter mammas ønsker og preferanser. Med sine egne erfaringer i bunn lanserte de derfor MiniMeis – en bæreanretning for barn som er laget av fedre, for fedre.

– MiniMeis gjør hverdagen lettere og morsommere for småbarnsforeldre. Vi tester selv produktet med våre egne barn flere timer hver dag – og er således alltid på jobb for enda bedre løsninger, forteller Tarjei Espolin Johnson.

Han har tolv års erfaring fra salg- og markedsarbeid, og utgjør en tredjedel av et gründerteam med komplementære egenskaper. Julius Andreas Winger er oppfinneren av produktet – i tillegg til håndtverker og innovatør. Marcus Martinuzzi – tredjemann i teamet – er industridesigner.

– Med høy kompetanse innen tekstildesign, produktutvikling og salg har vi det som trengs for å lage den ultimate bæreløsning og nå ut med den, sier Johnsen, og legger til:

– Det aller viktigste er imidlertid at vi, som pappaer, er lidenskapelig opptatt av at barna skal ha en best mulig oppvekst. Gjennom MiniMeis legger vi til rette for enda mer kvalitetstid sammen med barna.

Egen erfaring ble ny løsning

Ideen bak MiniMeis dukket opp da gründerne og vennene deres forstod at å bære barna på skuldrene ble foretrukket både av barna selv og av dem som foreldre. Etter å ha gjort research kom de frem til at det ikke enda fantes noen sånn løsning. Dette ble starten på en fem år lang periode med patentering, testing og produktutvikling. I dag har MiniMeis fått godkjent patentsøknad både i EU og i USA, og de venter på å få godkjent søknaden i Kina.

Hva lover dere kundene deres?

– Vi lover kundene glade og fornøyde barn – det er grunnlaget for alt vi gjør. Kundene gir oss fantastisk gode tilbakemeldinger på ratinger og ved å ta en titt på #minimeis på Instagram kan man se mange av de fantastiske eventyrene MiniMeis er med på.

Søker kapital

InnoBørs-registrerte MiniMeis eies i dag fullt og helt av gründerne. De har gjennom 2015 og 2016 vært tilbakeholdne med salg og produksjon, og heller fokusert på å videreutvikle produktet til det de ønsket at det skulle bli.

– Vi er først nå kommet til et punkt hvor basic-produktet er så godt at vi er veldig stolt av det, samtidig som vi ser at stor internasjonal etterspørsel og videreutvikling av nye produkter vil kreve tilførsel av kapital.

Etter at G3-versjonen av meisen ble klar i mai 2016 doblet salget i nettbutikken seg umiddelbart, og det er plassert store ordrer på over tusen meiser både fra Tyskland og Nederland.

– Både vi og kundene er veldig fornøyd med denne versjonen, forteller Johnson.

Vil firedoble salget neste år

Fra femtende mail til femtende august i år har MiniMeis solgt i 3500 eksemplarer – like mye som i de to foregående årene til sammen. Nå skal de for første gang gå i gang med systematisk salg:

– Målsetningen for neste år er å selge 15 000 eksemplarer. I tillegg er vi på vei til å utvikle mange nye produkter som vil gjøre hverdagen som pappa enda mer gøy.

Selv om teamet mener at babyindustrien er gammeldags med tanke på den moderne pappa – og har utviklet meisen nettopp for ham – understreker de at det slett ikke er noe i veien for at også mødre tar produktet i bruk:

– Vi er selvfølgelig akkurat like glade for alle mammaer som ønsker å bruke den, avslutter Johnsen.